Verdict CND: Cercurile încrederii de Radu Popescu - cea mai bună piesă a anului 2017
- Georgeta Petrovici
- 11 decembrie 2017, 11:08
Cea mai bună piesă a anului 2017 este Cercurile încrederii de Radu Popescu. Aceasta tocmai a câștigat Concursul Național de Dramaturgie – ediția 2017.
Textul Cercurile încrederii de Radu Popescu va fi prelucrat în continuare astfel ca spectacolul pe acest text să fie prezentat în anul 2018 de Teatrul Național din Timișoara. Argumentele juriului pentru alegerea piesei semnate de Radu Popescu s-au referit la contextul dramatic bine construit, la personajele bine conturate și la situațiile create, atât veridice, cât și comice, precum și la subiectul ales de autor din universul adolescenților: „Ceea ce textul pune în discuție sunt mai ales opțiuni, decizii de viață, motivații specifice tinerilor și adulților în procesul educațional, în procesul de maturizare, în găsirea unei căi de inserare în țesutul social. Piesa Cercurile încrederii construiește o imagine vie și atașantă a unei vârste a inițierii și a accesului spre definirea identității, a conturării personalității și a confruntării cu realități care ar trebui schimbate. Prin subiectul abordat și prin adresabilitatea temei dezvoltate, autorul a răspuns astfel cerinței acestei ediții de concurs de a aborda dramaturgic conceptul de IDENTITATE printr-o realizare artistică valoroasă.”, a precizat președintele juriului, Nicolae Mandea, în argumentarea deciziei.
Juriul Concursul Național de Dramaturgie a fost alcătuit din prof. univ. dr. Nicolae Mandea (rectorul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică, președintele juriului), dramaturgul și teatrologul Mihaela Michailov, actrița Claudia Ieremia, criticul de teatru Ion Cocora și teatrologul Dan Marius Zarafescu. Tema propusă participanților la această ediție a CND, concurs organizat de Teatrul Național din Timișoara începând cu anul 2005, a fost identitatea, iar formatul inovator. Astfel, prima etapă a presupus transmiterea de către concurenți a unui sinopsis cu prezentarea subiectului și a unui fragment de text dramatic. Din cele 40 de propuneri, juriul a selectat următoarele proiecte: Cercurile încrederii de Radu Popescu, Brent de Adrian Jivan, Ana de hârtie de Crista Bilciu, Act de identitate: TU. EU suntem NOI... de Edith Negulici și Ultima iubire a lui Cezar de Horia Gârbea (text retras ulterior din concurs). Acestea au fost dezvoltate în ateliere de dramaturgie în cadrul FEST-FDR2017, la care au participat autorii împreună cu regizori și actori profesioniști. În urma atelierelor, dramaturgii au avut libertatea de a dezvolta piesele finale. În luna noiembrie, acestea au fost prezentate în lectură publică, în coordonarea regizorilor Mihaela Lichiardopol (Cercurile încrederii), Ion-Ardeal Ieremia (Brent), Ștefan Iordănescu (Ana de hârtie) și Sabin Popescu (Act de identitate: TU. EU suntem NOI...) și lectura actorilor Teatrului Național.
”În procesul de jurizare, cei cinci membri au apreciat parcursul proiectelor de la idee la text și, ulterior, parcursul pieselor de la literatură la text dramatic. Deși, așa cum au ținut jurații să sublinieze, între cele patru texte finaliste a fost o competiție puternică, toate având reale calități dramaturgice și un foarte mare potențial pentru scenă, Cercurile încrederii a fost piesa care, în lucrul cu actorii, a susținut și a dezvoltat cel mai bine din punct de vedere scenic temele și forma abordată, acesta fiind un indicator determinant în stabilirea textului câștigător”, arată Codruța Popov, consultant artistic la Naționalul timișorean.