Industria asigurărilor devine tentantă şi pentru artiştii români.
Omul de rând îşi asigură sănătatea, maşina, casa, sau, în cel mai fericit caz, un obiect de valoare, de artă, aflat în posesia sa. Oamenii cunoscuţi de întreaga lume, cei care au în posesie un talent sau o înzestrare de pe urma căreia, în cele mai multe cazuri, îşi câştigă existenţ a, au nevoie de poliţe speciale. Dacă în Hollywoodul zilelor noastre este de-a dreptul nefiresc ca un star să nu aibă o astfel de asigurare (decolteul, vocea, posteriorul sau ochii), în România, această „industrie“ abia începe să prindă contur şi doar câteva societăţi de asigurări au în ofertele lor poliţe speciale.
„Comparativ cu o piaţă dezvoltată, România este încă la început. Este un proces de evoluţie strâns legat de evoluţia societăţii, însă, cu siguranţă, în următorii ani vom ajunge la situaţii similare celor din străinătate. Cererea este conformă cu nivelul de maturizare al pieţei de profil din România“, spune Cătălin Stroe, Manager Divizie la Asirom, una dintre companiile româneşti care oferă poliţe speciale.
„Nu poţi crea un produs strict pentru o categorie anume, de aceea ne adresăm tuturor tipurilor de clienţi, mai mult sau mai puţin celebri“, adaugă el. Dolănescu, un artist asigurat Printre primele celebrităţi din România care au apelat la acest tip de poliţă se numără cântăreţul de muzică populară Ionuţ Dolănescu. Acesta şi-a asigurat vocea pentru 100.000 de euro, bani care i-ar reveni dacă, din motive de sănătate, nu ar mai putea cânta. „Am făcut această asigurare la Asirom, acum trei ani şi o reînnoiesc anual“, declară artistul. Pe tărâmul starurilor, la Hollywood, acest tip de asigurare se practică însă de la începutul secolului trecut. În anii ‘40, cea mai bine plătită actriţă a acelei perioade, Betty Grable, a fost pe prima pagină a ziarelor, după ce studioul Twentieth Century Fox i-a asigurat picioarele, devenite celebre, pentru o sumă de peste un milion de dolari. Grable a intrat în istorie ca „fata cu picioarele de un milion de dolari“. Acţiunea studioului a marcat începutul unei perioade prolifice pentru agenţii de asigurări, pentru că, rând pe rând, marile staruri au încheiat astfel de poliţe. Celebrul actor şi dansator Fred Astaire şi-a asigurat picioarele pentru 75.000 de dolari fiecare, Bette Davis a încheiat o poliţă de 28.000 de dolari pentru cazul în care s-ar îngrăşa. Trupa The Beatles, care crea adevărate isterii în rândul fanilor, s-a asigurat pentru un milion de dolari, în primul turneu susţinut pe continetul nord-american.
Decolteu de 600.000 de dolari În anii ’70, cântăreaţa şi actriţa Dolly Parton şi-a asigurat sânii pentru 600.000 de dolari, o sumă imensă la acel timp. Pe aceeaşi listă cu Parton se regăsesc o serie de colegi de generaţie ai artistei: Bob Dylan, care şi-a asigurat vocea, Elizabeth Taylor - ochii de culoarea liliacului, Keith Richards - mâinile, Sophia Loren - decolteul.
Exemplul lui Fred Astaire a fost urmat şi în zilele noastre de alţi posesori ai unor picioare celebre, care au încheiat poliţe de asigurări: Joaquin Cortes - 3 milioane de dolari, „lordul dansului“, Michael Flatley - 40 de milioane de dolari şi fotbalistul David Beckham, pentru fabuloasa sumă de 70 de milioane de dolari. Deşi par exorbitante, aceste sume sunt normale. „Această asigurare vine în întâmpinarea unei solicitări care reflectă îngrijorarea pentru un posibil eveniment care s-ar putea produce, punând în imposibilitate un client de a-şi mai desfăşura o activitate în aceleaşi condiţii, deci nu putem vorbi de o anumită limită“, spune Cătălin Stroe. EXTRAVAGANT Posteriorul de un miliard de dolari „Despre sumele pentru care s-au încheiat aceste asigurări nu se vorbeşte“, după cum declara Marc Carlton, de la Lloyds, cea mai cunoscută companie de asigurări specializată în asemenea cazuri. „Niciun agent nu va spune ce a asigurat şi ce nu a asigurat“, spune agentul. Nici Carlton însuşi nu ştie adevărata sumă pentru care a fost asigurat posteriorul lui Jennifer Lopez, deşi s-a vehiculat fabuloasa sumă de un miliard de dolari.
David Bruce, şef al companiei londoneze Hiscox, precizează însă că, în cazul unor astfel de sume, agentul minimalizează prin diferite clauze riscul asumat. „Aceste clauze din contractele de asigurare sunt stabilite de specialişti, matematicieni care calculează riscurile“, explică el. „Nu ar fi nicio mirare dacă o clauză dintr-un contract de asigurare i-ar interzice unui star să faca vreodată bungeejumping“, spune şi Carlton.
O excepţie în acest domeniu a fost modelul Claudia Schiffer, care, în urmă cu câţiva ani, când se afla în culmea gloriei, avea asigurat întreg corpul, însă... pe bucăţi, iar picioarele erau cele mai costisitoare. Dar, în cazul unui top-model nu este nicio surpriză, mai ales că acesta trăieşte, aproape exclusiv, de pe urma corpului său. MITURI SPULBERATE Roxana Ciuhulescu nu şi-a asigurat picioarele, nici Nicoleta Luciu sânii Nu doar sumele foarte mari ar putea să pară extravagante pentru oamenii obişnuiţi, ci cererea însăşi. În anii ’20, de exemplu, Ben Turpin, un star al filmelor mute, celebru tocmai pentru faptul că avea strabism, şi-a făcut o poliţă de asigurare de 20.000 de dolari, pe care urma să-i primească în cazul în care s-ar fi vindecat de această afecţiune. În România, însă, pentru că abia se fac primii paşi pe acest „tărâm“, nici nu se pune problema unor cereri ieşite din comun. „Nu putem considera că în România au existat cereri ciudate. În primul rând, pentru compania noastră, nicio o cerinţă a unui client, indiferent de forma în care este exprimată sau descrisă, nu este considerată ca fiind ciudată. În al doilea rând, societatea românească, prin reprezentanţii ei, nu a emis astfel de pretenţii“, susţine Cătălin Stroe.
Mai mult, vedete depre care presa a scris în mai multe rânduri că şiau asigurat diverse părţii ale corpului neagă acest lucru. Astfel, nici Roxana Ciuhulescu, posesoarea celor mai lungi picioare din România, nici Nicoleta Luciu, un star al cărei decolteu are deja o identitate proprie, nu şi-au făcut o poliţă pentru aceste „bunuri“.
COLABORARE Românii lucrează cu companii internaţionale de asigurări În cazul cântăreţilor, este mai complicat, atât în ceea ce priveşte asigurările personale, cât şi cele pentru concerte.
Majoritatea au o viaţă scurtă, în special cei care trăiesc „periculos“, cum ar fi rockerii sau hip-hopperii, iar riscul este mult mai mare. „Pentru a-i asigura pe aceştia, se confruntă expertizele specialiştilor sau se ţine cont de suma pe care starul respectiv este dispus să o plătească“, precizează Bruce. De asemenea, riscul este mare şi pentru organizatorii de concerte, care asigură astfel de evenimente, după cum procedează şi Emag!c Entertainment şi Events, doi dintre cei mai mari promoteri din România. „Din câte ştim, societăţile de asigurări din România nu oferă astfel de servicii, aşa că noi apelăm la companii din străinătate. Cea mai mare poliţă pe care am făcut-o a fost pentru Rolling Stones, în valoare de 300.000 de dolari. Asigurarea a fost făcută printr-un broker internaţ ional“, spune Sorina Burlacu, manager general Events. „Pe lângă această asigurare, în caz de anulare a concertului, a mai fost încheiată o asigurare de «public liability», în valoare de 10 milioane de dolari. Această poliţă a fost făcută de Rock&More, partenerul nostru austriac, şi ne-a cuprins şi pe noi, în cazul de faţă“, adaugă ea.
„Noi lucrăm cu mari societăţi internaţionale, din Olanda şi Marea Britanie, specializate în asigurări de evenimente şi concerte, companii care au zeci de ani de experienţă“, spune Laura Coroianu, Managing Partner Emag!c Entertainment, care precizează că, în general, asigură aproape toate concertele, indiferent că este vorba de artişti români sau străini. „Sunt foarte mulţi factori care contribuie la stabilirea sumei: câţi membri are trupa, dacă formaţia poate cânta fără unul sau mai mulţi componenţi, dacă este un concert open air sau în sală etc.“, explică ea. „Cele mai mari poliţe încheiate au fost în valoare de 20.000 de euro, pentru «public liability», adică accident la locaţie, şi 15.000 euro, pentru «no show», sume plătite pentru asigurarea câtorva dintre cele mai importante evenimente ale noastre“, completează Laura Coroianu.