Evenimentul Zilei > Actualitate > Un sistem anacronic
Un sistem anacronic

Un sistem anacronic

Tranzitia si lipsa de viziune a politicienilor romani au subordonat reforma educatiei celor economice.

Mai intai restructuram, privatizam, aderam si mai apoi ne ocupam si de educatie, a fost refrenul intonat aproape la unison de toate guvernele. A venit iata momentul in care invatamantul romanesc sa fie competitiv. Si nu este. Pentru ca intodeauna s-a gasit altceva mai important de schimbat, o alta urgenta care a scos educatia de pe lista prioritatilor.

Singura reforma in educatie a fost operata in procesul de evaluare, in buna traditie a formelor fara fond. Modificarea sistemului de evaluare, examene, teste nationale a produs confuzie si contestare. Clasei politice i-a lipsit intelegerea faptului ca fundamentul unei societatI este educarea copiilor, ca nu poti construi democratia sau economia de piata fara oameni responsabili, constienti, intreprinzatori, ca nu exista progres fara o educatie competitiva.

Polemicile pe acest subiect s-au concentrat pe procentul alocat din PIB- foarte important dar intotdeauna insuficient- si pe examinare. Niciodata pe raportul intre programa scolara, metodologiile de predare si beneficiarul actului de educatie, elevul. Astfel ca sistemul romanesc de invatamant a ramas comunist din inertie si instinct de conservare, inchis intre zidurile scolii si nu deschis spre societate, cu centrul de greutate pe relatia rigida de autoritate intre catedra si banca. A evoluat intr-un ritm incomparabil mai lent decat societatea.

Invatamantul romanesc este in continuarea bazat pe transmiterea si memorarea unui volum mare de cunostinte din cat mai multe domenii. Ceea ce lipseste este calitatea informatiilor si adecvarea lor la nevoile elevului si ale societatii. Asa cum spunea si presedintele Traian Basescu, copilul nu trebuie sa invete despre papadie daca el are nevoie de informatica.

Cantitatea obliga la memorarea inormatiilor si nu la intelegerea lor. Astfel, iesit din scoala, elevul roman poate avea un nivel de cunostinte ridicat dar inutil, din moment ce nu-i folosesc in profesie sau nu este capabil sa le foloseasca pentru ca scoala nu l-a invatat sa gandeasca si sa fie creativ.

Informatia dobandita in scoala il va ajuta doar sa treaca examenele dar nu sa interactioneze cu societatea ca individ independent si cetatean implicat. Solutia este reconstructia lui, in care sa fie implicati toti actorii responsabili: societate civila, autoritati, profesori, parinti si mai ales elevi.

Publicat in categoriile: Actualitate
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News