Într-un interviu acordat publicaţiei britanice The Guardian, semioticianul şi scriitorul Umberto Eco vorbeşte despre noul lui roman, "Cimitirul din Praga", despre evoluţia cărţilor, dar şi despre fostul premier italian, Silvio Berlusconi.
Scriitorul, care împlineşte în ianuarie 2012 vârsta de 80 de ani, spune că "o carte ar trebui să fie judecată la zece ani după ce a fost citită şi recitită. Am fost definit întotdeauna ca erudit şi extrem de filosofic, prea dificil".
Cu o carieră de 30 de ani în lumea academică şi colaborări la emisiuni culturale, Umberto Eco a început să scrie ficţiune "dintr-un accident". O prietenă i-a propus să scrie o carte poliţistă de mici dimensiuni, pentru o serie pe care o pregătea. El i-a răspuns că poate să scrie o carte de 500 de pagini şi să plaseze acţiunea în Evul Mediu. Aşa s-a născut "Numele trandafirului". "Uneori, spun că urăsc "Numele Trandafirului", pentru că, poate, cărţile pe care le-am scris apoi poate erau mai bune. Dar asta li se întâmplă multor scriitori. Gabriel Garcia Marquez poate să scrie încă 50 de cărţi, dar va fi întotdeauna asociat cu "Un veac de singurătate". De câte ori public un nou roman, vânzările la "Numele trandafirului" cresc. Care, apropo, costă mai puţin, pentru că are copertă de hârtie. Care este reacţia? "O nouă carte a lui Eco"", explică el, râzând.
"Oamenii sunt sătui de lucruri simple!"
"Am avut întotdeauna o aplecare spre narat. Am scris primele povestiri pe la 10 sau 12 ani. Toate cercetările mele ulterioare au structura unui film poliţist", explică Eco.
Noua carte, "Cimitirul din Praga" a fost acuzat deja de antisemitism, însă semioticianul susţine că numai cititorii slabi pot înţelege asta! "Nu eşti responsabil pentru înţelegerea perversă a cărţilor tale. Preoţii catolici spun să nu le dai fetelor tinere "Madame Bovary", pentru că s-ar putea să le atragă ideea de adulter", explică el. "Am scris o carte într-un limbaj simplu, "Misterioasa flacără a reginei Loana", care este una din cele mai puţin vândute cărţi. Probabil că scriu mai mult pentru masochişti. Doar unii editori şi jurnalişti cred că oamenii vor lucruri simple. Oamenii sunt sătui de lucruri simple! Ei au nevoie de provocări", mai spune Eco în interviul pentru The Guardian.
Cum pot italienii să aleagă un om ca Berlusconi?
"Cum poate un popor aşa de cultivat ca italienii să aleagă un om ca Berlusconi?", îndrăzneşte să îl întrebe pe Eco reporterul de la The Guardian.
"A existat o ruptură între Berlusconi şi intelectuali. Berlusconi este un geniu al comunicării. Altfel, nu s-ar fi îmbogăţit aşa de mult. Şi-a identificat de la început publicul: oamenii de vârstă medie, care se uită la televizor. Tinerii nu se uită la televizor, stau pe internet. Oamenii care îl sprijină pe Berlusconi au 50 şi 60 de ani şi, într-o ţară cu populaţie îmbătrânită, reprezintă o forţă electorală. Sloganul lui a fost "plătiţi mai puţine taxe". Când premierul îţi propune asta, îţi convine.
"Berlusconi era profund anti-intelectual şi se lăuda că n-a mai citit un roman de 20 de ani. Avea o frică de puterea intelectualilor şi a existat o ruptură între Berlusconi şi lumea intelectualilor. Dar Italia oricum nu este o ţară intelectuală. În metroul din Tokyo, toată lumea citeşte, dar, în Italia, nu e aşa. Nu judecaţi Italia după faptul că i-a dat pe Rafael şi pe Michelangelo!", a punctat Umberto Eco.
Revenind la viaţa de scriitor, Eco mai spune că, "de regulă, scriitorii au o viaţă mai lungă decât academicienii, asta dacă nu eşti Immanuel Kant sau John Locke. Gânditorii iluştri de acum 50 de ani au fost uitaţi". Numeşte cărţile "coridoarele minţii", el însuşi având acasă două biblioteci cu peste 50.000 titluri, din care 1.200 sunt cărţi rare. Nu este împotriva dispozitivelor electronice: în călătorii, îşi ia cu el un iPad în care şi-a descărcat 30 de cărţi: "Dispozitivele de citit sunt potrivite pentru călătoriile lungi, dar cititorii devotaţi vor tânji întotdeauna după cartea lor".