Protest inedit al transportatorilor români vis-a-vis de problemele cu care se confruntă când tranzitează Ungaria.
Organizaţiile patronale din transporturi au organizat o conferinţă de presă într-un TIR parcat la câţiva metri de Ungaria, ţară în care transportatorii spun că au cele mai mari probleme din toată Europa. TIR-ul a fost oprit lângă PTF Nădlac din judeţul Arad. Disperarea transportatorilor vine după ce în urmă cu puţin timp, un şofer lituanian s-a sinucis în cabina TIR-ului după ce ar fi fost sechestrat câteva zile în Ungaria pentru o amendă de aproximativ 20.000 euro. Şi şoferii români spun că au fost agresaţi fizic de vameşii maghiari.
Transportatorii au organizat o „conferinţă de presă de protest” la care a participat şi presa ungară. „E o încercare disperată de a trage atenţia Europei asupra tratamentului inuman la care suntem supuşi, noi transportatorii, începând cu 2007, la intrarea în Ungaria”, spun transportatorii.
Transportatorii spun că Ungaria aplică legea fără a ţine cont de prevederile din UE, iar autorităţile româneşti nu fac mai nimic pentru a rezolva diferendele. Transportatorii spun că în afara faptului că autorităţile române şi cele maghiare s-au întâlnit pentru a lua masa, nu s-a schimbat nimic.
Românii vor să ocolească Ungaria
Preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport, Augustin Hagiu, spune că „transportatorii români iau în calcul să ocolească Ungaria” şi acuză autorităţile maghiare că, profitând de faptul că şoferii români nu cunosc limba maghiară, pun acuze suplimentare în procesele verbale. Reprezentanţii transportatorilor spun că de la apariţia crizei economice, autorităţile maghiare sunt şi mai dure cu românii pentru că speră ca după nenumărate amenzi să-i scoată de pe piaţa europeană pentru a face loc transportatorilor maghiari. “Plecările dinspre România spre Ungaria să se facă în coloană, aşa dacă vom fi 10-20 în coloană, vom fi mai greu de abuzat din partea autorităţilor maghiare”, a mai spus Augustin Hagiu, care a mai adăugat că “se doreşte descurajarea transportatorilor români ca transportatorii maghiari să preia aceste curse”.
„Ungurii fac exces de zel. Uneori nu se pot respecta timpii chiar din vina autorităţilor de control din Ungaria, care fie se mişcă greu, fie închid frontiera câteva ore invocând probleme tehnice. În acest timp şoferii staţionează şi formează cozi pe teritoriul României, iar aparatele tahograf înregistrează", a declarat Miron Sporea, vicepreşedinte APTE 2002. Transportatorii spun că autorităţile ungare nu permit contestarea amenzilor, care „ajung şi la 21.000 de euro pentru câteva minute de întârziere pe tahograf” şi sechestrează autocamioanele cu mărfuri cu tot până la achitarea amenzilor. Transportatorii susţin chiar că maghiarii dau foarte multe amenzi pentru depăşirea tonajului, „manipulând cântarele pentru a ieşi mai mare tonajul”.
“Am avut situaţii în care la 20 de camioane s-a constatat tonaj mai mare, ceea ce e imposibil. Manipulează cântarul doar ca să dea amenzi. Există diferenţe de câteva tone între cântarul de la ieşirea din România şi cel din Ungaria”, a mai spus Miron Sporea, care a mai adăugat că în alte situaţii maghiarii declară că e stricat cântarul, astfel că transportatorii nu-şi pot verifica greutatea la intrarea în ţară, apoi fiind opriţi şi amendaţi pe teritoriul statului vecin sau la ieşirea spre Austria.
Transportatorii români s-au plâns în repetate rânduri de comportamentul autorităţilor maghiare şi în ultimii ani au organizat numeroase proteste, inclusiv pe DN7, spre punctul de trecere a frontierei Nădlac, pentru a cere ajutorul autorităţilor române. Nu s-a întâmplat mai nimic. Aşa că recent cele două asociaţii de transport reprezentative în România, Federaţia Operatorilor Români de Transport şi Asociaţia Patronală Europa 2002, şi-au unit forţele, sprijinite fiind şi de asociaţiile din Bulgaria şi Slovacia, şi au reclamat Ungaria la Comisia Europeană pentru ceea ce transportatorii români cataloghează drept un „tratamentul inuman” la care sunt supuşi, când tranzitează Ungaria, începând cu anul 2007.
Românii pe primul loc la amenzile ungurilor
Românii se plâng de amenzile prea mari, de faptul că aproape întotdeauna primesc maximul prevăzut de legea maghiară şi de excesul de zel al autorităţilor ungare, pe care spun că nu l-au mai întâlnit în toată Europa.
Românii spun că, în anii 2007-2008, au fost pe primul loc la amenzile încasate în Ungaria cu circa 40% din valoarea amenzilor totale aplicate de statul ungar.
Un studiu recent realizat în interiorul asociaţiilor de transportatori arată că aproximativ 70% transportatorii români au fost amendaţi în Ungaria, cel puţin o dată, procent considerat de reprezentanţii transportatorilor „extraordinar de ridicat, ce implică o concluzie de discriminare”.
Organizaţiile transportatorilor au susţinut, în mai multe rânduri, că şoferii români sunt “vânaţi” imediat ce trec graniţa în Ungaria şi că primesc amenzi “abuzive”.