Tabloul "Trandafiri sălbatici" al lui Grigorescu, vândut cu peste 50.000 de euro

Tabloul "Trandafiri sălbatici" al lui Grigorescu, vândut cu peste 50.000 de euro

Prima licitaţie de toamnă a casei ArtMark s-a remarcat printr-o noutate: sistemul Duplex Timişoara-Bucureşti care permite licitarea de la distanţă, dar şi un nou record de vânzări.

Tablouri de peste 740.000 de euro au fost licitate noaptea trecută la Timişoara şi Bucureşti. Cele mai scumpe dintre ele, un Grigorescu, un Luchian şi un Pallady s-au dat cu cel puţin 50.000 de euro fiecare, licitate, telefonic, de timişoreni care au ţinut să rămână anonimi. Cinci ore, 745.000 de euro, 139 de lucrări, câţiva licitatori. Aşa arată pe scurt Licitaţia de Toamnă. "S-au vândut 96% din lucrări (n.r. 133 de loturi), asistăm la un nou record înregistrat pe piaţa de artă naţională", spune Valeriu Sângeorzan, de la Artmark. La ora 19, amatorii de artă vizitau încă o dată minunatele opere, expuse pe şevalete în holul cu oglinzi al Teatrului Naţional din Timişoara. Clubul Rotary Ripensis, oameni de afaceri, curatori, artişti plastici, închinau cupe de şapmapnei cu colecţionarii adevăraţi care nu întotdeauna se etalează ca atare. Domni cu papion şi cămăşi imaculate, doamne în blănuri şi toalete de gală, coafate, cu bijuterii scumpe la gât şi pe degete, au alunecat zeci de minute în şir prin faţa tablourilor. Au venit la ei cu cardurile Visa Gold. "Am văzut lucări pe care, probabil, altfel nu am fi putut să le vedem. Am văzut artă pură. Şcoală. Căci nu e nimic întâmplător în nicio lucrare", mărturiseşte Adriana Oancea, cunoscut artist platic timişorean. Potrivit directorului Muzeului de Artă, Marcel Tolcea, în cele două zile în care cele 139 de opere ale Licitaţiei de Toamnă au fost expuse aici, peste 600 de persoane au venit să le vadă. Foto: Adi Pîclişan "Vas cu flori" de 2.600 de euro Licitaţia a început la Bucureşti, cu creaţii din Impresionism. Operele licitate se numesc "loturi" şi sunt purtate, pe şevalet, de stewarzi cu şorţuri negre şi mănuşi albe. Se licitează în rate crescătoare. 3.800 - 4.000 - 4.250 - 4.500 de euro trec prin sală cu viteză de neimaginat. În aer se simte tensiunea. Deloc timizi timişorenii ridică paletele, adăugând sute de euro preţului rostit pe scenă. Lângă noi, art-dealeri cu telefonul la ureche licitează pentru clienţii "Gold". "S-a ajuns las 850. Mă auziţi?", "Ofer 1.700?". Cunoscuta femeie de afaceri Maria Grapini este unul dintre cei mai activi licitatori, la început. Până la urmă, pleacă acasă cu un "Vas cu flori" de Constantin Artachino, pe care a plătit 2.600 de euro.  Emoţiile continuă să crească. Privitorii licitaţiei au senzaţia că în curând acestea se vor materializa. Pe telefoanele business agitaţia e mare. "Să ofer? Nu oferă nimeni.(...) Mai stăm? S-a oferit la Bucureşti 2.600. Se cer 3.000. Ofer 3.000? Am oferit 3000. Momentan lucrarea este a noastră", se aude din sală, şoptit. Licuitaţia e preluată la Bucureşti. "3.450. Oferă 3.500 Timisoara?" În sală arhitecţi, artişti, directorii de instituţii şi oamenii de afaceri care nu au o problemă dina s e expune. Unii dintre cei din urmă şi-au adus amicii mai puţin cunoscuţi pentru a licita în locul lor şi le cer, în şoaptă, cu capetele abia aplecate, să ridice paleta şi preţul. Alte persoane publice preferă anonimatul şi licitează online sau telefonic. "Este pe de o parte o zonă de timiditate. În egală măsură cunosc colecţionari, persoane publice, care preferă anonimatul, ceea ce este un rezultat al contextului, având în vedere perioada pe care o trăim,  dar este şi o regulă a lumii civilizate: persoana în sine nu participă lam licitaţie, colecţionarii se feresc de eventualele instruziuni ale hoţilor" explică directorul Muzeului de Artă.   Grigorescu, cel mai scump La Timişoara se anunţă "lotul 27". Sala e cuprinsă de rumoare în momentul în care pe panoul de proiecţie apar "Trandafirii sălbatici" ai lui Nicolae Grigorescu. Un tânăr cu mănuşi poartă tabloul pe şevalet. În sală lumea foşneşte pe scaune, un zumzăit se ridică în atmosferă, capetele se întind spre scenă de parcă fiecare centimetru câştigat oferă mai multă acurateţe. Începe licitaăţia.  "Timişoara, 30.000 de euro. Avem 30.000 de euro?". În 19 secunde s-a ajuns la 38.000, în alte 11 la 42.000. După un minut şi 30 de secunde lucrarea primeşte "adjudecat", telefonic, la Timişoara. Preţul final, 52.500 de euro. Cât o casă. Una destul de mare. Sala aplaudă frenetic, desfăşurarea impresionantă de forţe. Ceva mai târtiu, "Fumătoarea de opiu" a lui Theodor Pallady se dă cu 50.000 de euro, tot într-un minut şi 30 de secunde, iar "Crângul de la Brebu" al lui Ştefan Luchian, se vine, în acelaşi timp record, cu 42.000 de euro. În topul vâzarilor s-au mai situat "Prietenii" lui Alexandru Ciucurencu, 25.000 de  euro, "Cina dulgherilor" lui Rudolf Schwaitzer-Cumpana, 23.000 de euro şi un "nud întins" de Nicolae Tonitza, 22.000 de euro. Un alt Pallady, "Nud în fotoliu verde" s-a licitat cel mai mult. Prima strigare: 3.000 de euro. Adjudecat cu 22.000 de euro, după aproape trei minute de adrenalină. La final, în sală, un art dealer vorbeşte cu clientul care a  pierdut licitaţia, la telefon: "am să vorbesc cu colegii, dacă găsim o lucrare similară, să vă vontacteze. Tot un nud, tot întins". La ora 23,51, la Bucureşti, ciocanul a  lovit pentru ultima dată "adjudecat". Broker pentru clienţii premium Ochelari Calvin Klein, telefon Nokia serie business, costum negru, pantofi italieneşti. Cam aşa arată art-dealerul momentului. Nimic nu-l deosebeşte de unul din străinătate. Trăieşte aceeaşi adrenalină şi încearcă să îşi satisfacă cu la fel de mult sârg, clienţii. "E un job complex", mărturiseşte Dragoş Farmazon. "A fi art-dealer pentur clienţi e similar cu ceea ce se întâmplă în zona de private banking - clienţii premium sunt trataţi într-un anume fel, au un brocker dedicat, bunăoară", explică tânărul de 23 de ani. În piaţa de artă clienţii pot cere un anume brocker. De doi ani în branşă, tânărul este destul de căutat. Clienţii apelează la el pentru că ţin uneori foarte mult la intimitate, alteori pentru că e un serviciu mai confortabil, de exemplu când licitatorul nu este în localitatea unde se întâmplă licitaţia dar cel mai adesea pentru că "oamenii îşi doresc dicreţie pentru ceea ce au în casă, fiind vorba, în fond, de siguranţa colecţiei". Bucureştiul aplaudă Timişoara Participanţii din capitală au aplaudat în repetate rânduri spiritul competitiv al concurenţilor sălii din Timişoara, în special la achiziţionarea operelor "Trandafiri sălbatici" de Nicolae Grigorescu, "Crâng la Brebu" de Ştefan Luchian şi "Fumătoarea de opiu" de Theodor Pallady - cele trei vedete ale Licitaţiei de Toamnă - de către invitaţii din Banat. Tot la Bucureşti s-a înregistrat în final cea mai mare valoare adjudecată, cei prezenţi la Marriott achiziţionând în proporţie de 55% loturile oferite. Aici s-a constatat creşterea numărului de participanţi efectivi dintre spectatori, care se conving treptat de beneficiile pe toate planurile pe care le aduce dorinţa de a-şi însuşi o operă de artă veritabilă. Totalul vânzărilor în cadrul Licitaţiei de Toamnă de ieri au însumat 745.000 euro Rata de adjudecare:  95,7% din numărul loturilor, astfel că din 130 de loturi oferite au fost adjudecate 133. Foto: Adi Pîclişan Cele mai ridicate valori atinse:

  • Nicolae Grigorescu, "Trandafiri sălbatici", 52.500 euro
  • Theodor Pallady, "Fumătoarea de opiu", 50.000 euro
  • Ştefan Luchian, "Crâng la Brebu", 42.000 euro

Cele mai semnificative recorduri de autor:

  • Teodora Axente, "În cor", 2.600 euro
  • Anca Badea, "Somn III", 3.250 euro
  • Ignat Bednarik, "1917!", 3.750 euro
  • Leon Biju, "Intimitate II", 7.000 euro
  • Geo (Gheorghe) Cardaş, "Mahoane la Balcic", 3.500 euro
  • Onisim Colta, "Cămaşă cu cimbrişor", 3.000 euro
  • Ştefan Dimitrescu, "Natură statică cu legume coapte", 19.000 euro
  • Diodor Dure, "Flori de câmp", 2.800 euro
  • Ioan Ispas, "Margine de oraş", 2.200 euro
  • Corneliu Michăilescu, "Treburile casei", 15.500 euro

Ne puteți urmări și pe Google News