Tramvaiele staţionează în Epoca de Aur

Tramvaiele staţionează în Epoca de Aur

Plăcuţele din mai multe staţii RATB păstrează încă numele vechilor hale industriale, deşi zonele au fost împânzite de clădiri noi de birouri.

Multe dintre staţiile de tramvai sau autobuz păstrează încă parfumul Epocii de Aur. Pe la periferii, acolo unde proletarii ajungeau cu noaptea în cap pentru a depăşi vreo nouă normă, au răsărit însă, între timp, clădiri de birouri înalte şi impresionante. Pe refugiile de tramvai se adună acum corporatiştii frumos costumaţi, cu mape şi vocabular de import.

Firmele pe care le slujesc îşi construiesc viitorul luminos prin branduri, iar brandurile cer ingeniozitate. De aceea, unele dintre companii cer Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB) să boteze vechile staţii cu numele lor. Pentru binele public şi o corectă informare a cetăţenilor, bineînţeles. Electronica Pipera trăieşte! În inima fostei platforme industriale Pipera s-a construit foarte mult în ultimii ani, iar sticla şi betonul au îmbrăcat fiecare colţişor. În dreptul gurii de metrou se află una dintre staţiile tramvaielor 36 şi 16, care se numeşte Electronica. Televizoarele Olt şi Sport, produse odată aici, s-au mutat de sub bibeloul din sufragerie la rudele de la ţară şi, de acolo, Dumnezeu ştie unde. Cei care le produceau s-au pensionat ori s-au recalificat, însă plăcuţa RATB este acolo, ca o mărturie a trecutului societăţii multilateral dezvoltate, povestită în alb şi negru. Reprezentanţii RATB spun că denumirile au rămas dintr-un motiv simplu: aşa le ştie lumea.

„În general, este vorba de nume de personalităţi sau obiective de interes public. Le schimbăm destul de rar, pentru că după aceea se poate întâmpla ca oamenii să nu mai ştie o anumită staţie. În momentul în care totuşi se face modificarea, facem o popularizare“, spune Valeriu Bunea, şeful Direcţiei de Exploatare din cadrul RATB. O bancă vrea Cimitirul Evreiesc Bunea remarcă, de altfel, un fenomen interesant: apar tot mai multe firme care, după ce s-au instalat într-o anumită zonă, solicită Regiei să le afişeze numele în staţii, acolo unde sunt trecute vechile fabrici. Strategia, care le-ar garanta publicitatea, cade uneori în ridicol:

„Cei de la Banca Transilvania, de exemplu, ne-au cerut să le punem numele unei staţii pe Giurgiului. Acum se cheamă Cimitirul Evreiesc şi mai toată lumea recunoaşte zona în felul acesta. În plus, sediul băncii este amenajat undeva, la parterul unui bloc, şi ar putea fi oricând confundat cu un altul. Este posibil ca numele unei clădiri de birouri să fie preluat de o staţie, însă doar dacă este un obiectiv social important“, explică Valeriu Bunea. Cu răbdare şi tupeu, crede Bunea, micile însemne capitaliste ar putea cuceri şi ultimele redute, întruchipate de refugiile pentru călători. SCHIMBĂRI De la generalul Petruc la Aeroportul Băneasa În ultimul an, Mitropolia a devenit Patriarhia României, Şcoala Tunari s-a transformat în Teatrul Metropolis, iar generalul Adrian Petruc a ajuns Aeroportul Băneasa. Este vorba despre plă- cuţele care indică numele unor staţii RATB. Câteva dintre cele aproximativ 2.700. „Denumirile de staţii RATB au fost schimbate datorită modificărilor apărute în zonele de interes, notorietă- ţii locului sau a modificărilor denumirilor locurilor“, precizează Mihai Vlădărău, purtătorul de cuvânt al RATB.

Ne puteți urmări și pe Google News