Tramvaie ca la Viena pe strazile din Oradea

Zece tramvaie Siemens, identice cu cele din capitala Austriei, vor circula din acest an in orasul de pe malul Crisului Repede.

Pâna la sfârsitul acestui an, oradenii vor circula cu acelasi tip de tramvaie care circula în Viena si Budapesta. Primaria Oradea a încheiat negocierile cu firma Siemens, pentru achizitionarea unui numar de zece tramvaie. Primele sase urmeaza sa fie livrate în cursul acestui an, restul în 2009. Pretul unui astfel de tramvai este de la 2,7 milioane de euro bucata. Oradea este primul oras din tara care a semnat contract cu Siemens, pentru tramvaie.

Tramvaie la pret redus

Negocierile pentru tramvaie au durat câteva luni, dupa ce Siemens a fost singurul ofertant la licitatia organizata în 2007. Municipalitatea oradeana a reusit sa obtina o reducere de 5% fata de pretul initial.

„Fata de oferta financiara de deschidere, de 2,82 de milioane de euro, am reusit sa obtinem pretul de 2,73 milioane, chiar daca noi aveam suma necesara cumpararii tramvaielor fara reducerea obtinuta”, a precizat primarul Oradiei, Mihai Groza. În pret intra garantia de patru ani acordata de Siemens, asigurarea utilajelor pentru prima dotare, scolarizarea personalului, transportul de la Viena la Oradea si punerea în folosinta.

Platite cu ajutorul BEI Potrivit edilului-sef, primul tramvai Siemens va sosi la Oradea la sfârsitul lui aprilie, iar pâna la sfârsitul acestui an vor sosi sase din cele zece. Restul vor fi aduse pâna în mai 2009. Pentru plata tramvaielor, Primaria Oradea urmeaza sa acceseze un credit. Exista însa posibilitatea ca jumatate din investitie sa fie suportata de Banca Europeana de Investitii.

„Banca s-a aratat interesata de finantarea acestui proiect si vrea sa preia 50% din finantare. Ne vom întâlni la sfârsitul lunii ianuarie pentru discutii”, a declarat Emilia Sala, directorul economic al Primariei Oradea. Restul banilor vor veni de la alte banci, mai multe institutii bancare fiind interesate de finantarea proiectului.

Potrivit directorului economic, plata se va face în mai multe transe. „Trebuie sa platim un avans de 30% pâna-n 31 martie. Orice livrare poate fi devansata sau amânata, in functie de cum platim noi”, spune Emilian Sala.

Garniturile care vor circula la Oradea poarta numele ULF (ultra low floor - podea ultraajoasa) au cinci articulatii, lungimea de 24 de metri, podeaua coborâta pe toata suprafata, ceea ce faciliteaza accesul copiilor si al persoanelor în scaune cu rotile.

„Tramvaiele sunt dotate cu aer conditionat, iar marimea usilor asigura un flux mare de calatori, astfel încât timpii de stationare sa scada”, a precizat inginerul Diaconu Vasile. Capacitatea unei astfel de garnituri este de 195 de pasageri.

Negocieri esuate

Primaria Oradea a încercat, în urma cu doi ani, sa cumpere 24 de garnituri de tramvai, la mâna a doua, de la Berlin, însa afacerea a cazut, pentru ca prefectul de atunci, Ilie Bolojan, a atacat în contencios administrativ hotarârea CL Oradea, ca urmare a faptului ca achizitia urma sa se faca prin negociere directa si nu prin licitatie.

REABILITARE

Cai de rulare bune Reprezentantii Siemens, prezenti ieri la Oradea, au remarcat calitatea liniilor de tramvai, reabilitate recent. „Am vizitat reteaua si în afara de 200 sau 300 de metri, reteaua este impecabila pentru acest tip de tramvai. Acest tip de tramvai n-ar putea merge la Bucuresti, si din cauza retelei”, a spus Wolfgang Hirzi, presedintele Siemens România. Primul tramvai care a circulat la Oradea a fost tot Siemens. Asta se întâmpla în urma cu mai bine de 100 de ani.

Ne puteți urmări și pe Google News