Potrivit clasamentului realizat de revista „Capital“, creditul pentru locuinţă de la ING Bank se clasează pe primul loc.
Un împrumut ipotecar cu dobândă de numai 4% poate fi mai scump decât unul la care dobânda este peste 8%, relevă suplimentul „Bănci“ al revistei „Capital“ din această săptămână. „Afişate cu caractere mari în reclame, dobânzile atractive ascund adesea comisioane care, însumate, ajung să reprezinte şi peste 70%-80% din totalul creditului“, se arată în suplimentul menţionat.
Populaţia este interesată în primul rând de suma maximă pe care o poate împrumuta de la bancă, potrivit studiilor realizate de firmele de cercetare de piaţă, şi mai puţin de costurile aferente creditului. Comisioanele sunt cele care fac însă diferenţa şi în privin- ţa creditului maxim care poate fi obţinut. Mărimea acestuia nu este influenţată numai de veniturile celui care ia creditul, ci şi de evaluarea pe care banca o face clientului.
Aceasta este realizată printr-un scoring complex alcătuit din 15-20 de criterii, fiecare cu câte patru-cinci variabile. Revista „Capital“ a dat note produselor ipotecare din oferta băncilor. ING Bank oferă cel mai bun ipotecar, potrivit clasamentului realizat de publicaţie. Pe locurile următoare se clasează ipotecare oferite de Alpha Bank şi de BCR. Cum s-au dat notele Punctajul acordat de revista „Capital“ împrumuturilor ipotecare din oferta băncilor a avut în vedere o familie formată din doi adulţi şi un copil, care are venituri din salarii în valoare de 4.200 de lei. Criteriile care au stat la baza notelor date băncilor au avut în vedere suma maximă care poate fi împrumutată de o astfel de familie, dobânzile şi comisioanele practicate de bănci, dar şi documentaţ ia cerută clienţilor şi timpul în care instituţiile de credit aprobă împrumutul. Nota finală dată fiecărei bănci reprezintă media ponderată a punctelor, obţinută la fiecare din aceste cinci criterii. PREGĂTIRI „Concurenţa“ verifică băncile Consiliul
Concurenţei va organiza, în luna mai, o licitaţie pentru efectuarea unui studiu privind piaţa serviciilor bancare de retail, datele fiind necesare instituţiei pentru realizarea unei analize sectoriale. Studiul are ca obiectiv determinarea aspectelor structurale şi comportamentale care influenţează concurenţa pe piaţa băncilor de retail, incluzând forme de cooperare, condiţii de concurenţă şi intrare pe piaţă.