Compania britanică ar putea plăti o amendă de 112 milioane de euro.
Conducerea Tesco, cel mai mare retailer din Marea Britanie, va apela la instanţă pentru a încerca să demonstreze că numele companiei nu ar trebui asociat cu scandalul privind formarea unui cartel care a fixat preţul lactatelor.
Înţelegerea între cele mai mari lanţuri de hipermarketuri i-a costat pe consumatori peste 270 de milioane de lire sterline (378 milioane de euro), potrivit cotidianului britanic „The Times“.
Un eventual rateu din partea retailerului ar putea costa Tesco peste 80 de milioane de lire sterline (112 milioane de euro). Suma medie plătită în plus de fiecare consumator în parte s-a ridicat la 11,25 de lire sterline (16 euro) în 2002 şi 2003, din cauză că preţul unui litru de lapte a crescut cu aproximativ 6 pence (8,4 euro cenţi), al unei sute de grame de unt cu 15 pence (21 euro cenţi) şi al unui sfert de kilogram de brânză cu 15 pence (21 euro cenţi). Anchetă printre retaileri Autoritatea de Concurenţă din Marea Britanie a anunţat, în urmă cu câteva zile, că mai multe companii printre care Asda, Sainsbury’s şi fostul Safeway, împreună cu producătorii de lactate Wiseman, Dairy Crest şi Cheese Company au recunoscut că au format un cartel prin care s-au înţeles cu privire la preţul untului, laptelui şi brânzeturilor.
Companiile din cartel au fost amendate doar cu 116 milioane de lire sterline (peste 162 de milioane de euro), datorită unei înţelegeri cu autoritatea de control, care i-a scutit de amenzi usurătoare pe cei care şi-au recunoscut politica anticompetitivitate.
Reprezentanţi ai Autorităţii de Concurenţă au recunoscut că nu se aşteptau să identifice companiile care au pus la cale formula preţului pentru lactate. Povestea a fost însă lămurită odată cu apariţa presiunilor politice şi ale fermierilor asupra supermarketurilor, pentru creşterea preţurilor la brânzeturi şi lapte. Retailerii nu sunt străini de această poveste.
Autorităţile au acuzat, în septembrie, că lanţurile de supermarketuri au comunicat producă torilor de brânzeturi viitorul preţ al produselor, iar companiile de lactate au stabilit de comun acord un preţ mai ridicat.