Ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, nu vrea sa renunte la taxa de inmatriculare, cel putin pana la incheierea negocierilor dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana.
Mai mult, Vladescu amana termenul pentru modificarea modului de calcul al taxei, la doua-trei luni fata de varianta de doua-trei saptamani anuntata cu cateva zile in urma de guvern.
Taxa perceputa pentru prima inmatriculare a masinilor produse in Romania, sau din import, poate ajunge si la peste 7.000 de euro in cazul autovehiculelor mai vechi de 6 ani si cu motoare mai mari de 3.000 de centimetri cubi. Ministrul finantelor a anuntat ca incearca sa ajunga la un consens cu Comisia Europeana, dar ca o posibila modificare a valorii taxei va veni abia peste doua-trei luni.
In ciuda avertizarilor CE legate de ilegalitatea introducerii taxei pentru prima inmatriculare, Vladescu a afirmat ca daca vor fi nevoiti sa renunte la aceasta masura, vor gasi o alta metoda pentru a stopa importul de autoturisme vechi.
"Vom vedea care este nivelul pe care Comisia Europeana il considera ca nu incalca principiile europene. Sper sa nu fie inlocuita aceasta taxa", a declarat Vladescu, care a lasat de inteles ca ia in calcul introducerea unei alte taxe.
"Poate era mai bine sa-i spunem taxa ecologica, decat taxa pentru prima inmatriculare", a mai spus ministrul finantelor, facand referire la propunerea CE de a introduce o astfel de taxa in statele europene.
Vladescu are planificata pentru urmatoarea perioada o intalnire cu Laszlo Kovacs, comisarul european pentru taxe si impozite, pentru a conveni asupra nivelului taxei pentru prima inmatriculare aplicata in Romania.
Efecte: vanzari mai mici Mentinerea taxei pentru prima inmatriculare la valorile actuale si-a spus deja cuvantul. Vanzarile Automobile Dacia au scazut cu 50a in ultimele saptamani fata de acelasi interval al anului trecut, dupa cum a apreciat vicepresedintele companiei, Constantin Stroe, citat de Mediafax.
Situatia nu este aceeasi si pentru importatorii Auto Italia sau Renault-Nissan. Cele doua companii nu au inregistrat modificari majore in statistica vanzarilor in aceasta perioada, dar estimeaza ca numarul celor care vor cumpara masini second-hand in 2007 va fi mai mic daca valoarea taxei nu se va micsora.
"Interesul clientilor nu a scazut vizibil in primele trei saptamani. Desi achitarea acestei taxe intra intre atributiile clientilor nu a fost constatata o scadere majora a vanzarilor", a spus Valeriu Tones, director de comunicare al Auto Italia Impex.
In schimb, Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, institutie care a facut lobby pentru introducerea taxei, ramane pe pozitie: "Argumentul populist nu e valabil niciunde in Europa. Isi ia masina cine are nevoie si cine poate. (...) Nu vrem sa devenim groapa de gunoi si sa adunam toate rablele de prin Europa", a declarat Valmar, citat de Mediafax.
IN EUROPA Tari sanctionate din cauza taxei Pana acum, Comisia Europeana s-a pronuntat impotriva introducerii taxei in cazul mai multor state: Austria, Cehia, Danemarca, Finlanda, Polonia si Ungaria. Saptamana trecuta, Curtea Europeana a decis in favoarea unui cetatean polonez care a dat in judecata statul, cerand rambursarea taxei platite in 2004 pentru inmatricularea unui Volkswagen Golf vechi de 15 ani, ceea ce inseamna ca orice persoana poate cere banii inapoi.
De asemenea, Comisia Europeana a propus o directiva care sa permita aplicarea unor taxe similare in Uniune. Aceasta prevede ca se poate introduce o taxa ecologica penalizatoare, pentru emisiile de dioxid de carbon, dar care nu poate depasi 25a din impozitul total.