Taxa auto se va mări, de la 1 ianuarie 2011, cu 25-50 la sută, potrivit ministerului Mediului şi Pădurilor, Laszlo Borbely.
Potrivit acestuia, Ordonanţa de Urgenţă privind noua taxă auto va finalizată în termen de două-trei săptămâni.
"Taxa auto se va mări, de la 1 ianuarie 2011, cu între 25 şi 50 la sută, pentru că nu putem permite să dăm 700 de milioane de lei pentru casarea maşinilor second-hand aduse din altă parte şi să umplem România de maşini de care se scapă alte ţări şi să polueze România. Dacă cineva îşi permite să aducă maşini care poluează în România, atunci să plătească", a spus ministrul Mediului.
Proprietarii de maşini ar putea plăti în 2011 o taxă de poluare cuprinsă între 32.000 de euro pentru înmatricularea unei maşini non-Euro cu motor de 3.200 de centimetri cubi, veche de 20 de ani şi 91 de euro pentru un autoturism nou Euro 5, cu motor de 1,1 litri, scutit în prezent de la taxare.
Potrivit acestuia, în ultimul an au fost aduse în România 120.000 de maşini second-hand, din care foarte multe mai vechi de zece ani.
Taxă auto şi pentru Euro 5 Anul viitor ar putea aduce şi reintroducerea taxei auto pentru maşinile noi Euro 5, dar şi creşteri de 23% a celei aplicate pentru Euro 4 şi de 35% pentru Euro 3.Astfel, de anul viitor, românii care-şi vor achiziţiona maşini noi, Euro 5, vor fi nevoiţi să scoată din buzunar sume cuprinse între 116 şi 2.160 de euro, în funcţie de capacitatea motorului.
"Până acum nu se plătea taxa pentru Euro 5. De la 1 ianuarie 2011, toate maşinile fabricate vor fi obligatoriu echipate Euro 5 şi nu mai putem sta fără a le taxa, pentru că şi ele poluează, chiar dacă mai puţin", a spus, astăzi, ministrul Laszlo Borbely.
Mai mult, potrivit acestuia, de la 1 ianuarie se vor fabrica numai maşini Euro 5 şi principiul aplicat va fi cel european, conform căruia "poluatorul plăteşte". Astfel, Ministerul Mediului a propus, ca la maşinile Euro 5 să fie achitată o taxă de 116 euro pentru vehiculele noi şi de 91 de euro pentru cele cu o vechime de doi ani, în cazul unui motor de 1.100 cmc.
Mai mult, pentru maşinile 2.000 de cmc, taxa se va ridica la 680 de euro pentru cele noi şi 618 euro pentru cele vechi de doi ani. Taxa la Euro 4 creşte cu 20-25%. "La Euro 4 a fost o propunere mult mai drastică venită din partea producătorilor, care au interesele proprii să se cumpere mai multe maşini noi. Totuşi, noi nu putem în momentul de faţă, în această recesiune economică, să mărim cu 100% sau 150% taxele. Şi atunci am găsit o variantă de compromis", a spus ministrul mediului.
Astfel, la maşinile Euro 4, taxa auto de la 1 ianuarie 2011 va fi de 483 euro la cele vechi de un an, cu motor de 1.400 cmc, faţă de 380 euro - vechea taxă auto. Mai mult, la o maşină cu o vechime de trei ani, taxa creşte la 399 de euro, de la 315 euro.
"E cam la 23% creşterea", a precizat ministrul. La Euro 3, la un autoturism cu un motor de 1.400 cmc, noua taxă ajunge la 998 de euro la maşinile cu o vechime de şapte ani, faţă de 673 cum prevedea vechea formă a taxei. Taxa ajunge la 880 de euro pentru maşinile vechi de opt ani faţă de 594 de euro în 2010. Media de creştere va fi de aproximativ 35%, potrivit oficialiilor dela Ministerul Mediului. În ceea ce priveşte vehiculele cu motorizări Euro 2, la un motor de 1.400 de cmc, taxa pentru un autoturism vechi de zece ani este de 2.428 de euro faţă de 1.618 de euro cât era până acum.
De asemenea, cei care îşi vor achiziţiona un autoturism vechi de 12 ani vor plăti o taxă de 1.499 de euro, faţă de 1.000 euro în prezent. Pe de altă parte, pentru înmatricularea unei maşini non-Euro cu motor de 3.200 de centimetri cubi, veche de 20 de ani, taxa s-ar putea ridica la aproximativ 32.000 de euro.