Dacă nu sunt luate în calcul operaţiunile de încărcare-descărcare, viteza medie de deplasare a trenurilor de marfă din Rusia a fost, anul trecut, 37,1 km/oră. Comparativ cu anul 2010, viteza medie de deplasare, cu toate operaţiunile aferente, s-a redus cu 1,05 km/oră, iar viteza fără încărcări şi descărcări a scăzut cu 4,1 km/oră, adică o scădere medie a vitezei de 10%.

Pentru comparaţie, viteza medie a trenurilor de marfă din China depăşeşte 60 km/oră, fiind de şase ori mai rapide decât trenurile ruseşti. Viteza medie cu car se mişcă un biciclist în oraş este cuprinsă între 20 şi 30 km/oră.

Potrivit raportul companiei de căi ferate din Rusia (RJD), principala cauză a reducerii vitezei este învechirea locomotivelor şi a infrastructurii. Totodată, infrastructura, construită încă în fosta URSS, nu a fost gândită pentru a suporta 2.000 de operatori de căi ferate, explică şi un oficial de la RJD, citat de publicaţia "Vedomosti". Astfel, anul trecut, 18,4% din numărul total de transporturi de marfă al RJD au ajuns cu întârziere faţă de termenele asumate.