Sorin Cîmpeanu: „Educația nu reprezintă o sumă de acte, nu este și nu trebuie să fie apanajul exclusiv al școlii”
- Dana Lascu
- 14 septembrie 2015, 10:53
Într-un mesaj public adresat elevilor și profesorilor care au intrat în noul an școlar, ministrul Educației a ținut să sublinieze că școla „urmărește să formeze tinerii pentru un mediu economic și social supus unor transformări majore într-un ritm accelerat”.
„Toamna ne reunește în și pentru școală, an de an, pe toți - elevi, profesori, părinți. Trăim toamnele școlii în mod diferit de-a lungul vieții noastre dar, direct sau indirect, ne regăsim întotdeauna în emoția începutului care încarcă de speranță ziua de mijloc a lui septembrie. Este o zi în care toți ne simțim ai școlii, în care ne gândim cu respect și considerație la cei care au întemeiat cândva, cu două secole în urmă, o Preparandie a neamului românesc, dar și la cei care slujesc cu devotament școala în fiecare zi. Se cuvine a încerca să ne raportăm într-o asemenea zi la principii și valori, la învățare, la cunoaștere și la devenire, independent de toate convulsiile sociale care impietează cotidian asupra educației. Măsura importanței acestei zile poate fi dată numai de înțelegerea rolului cultural-istoric al școlii în viața unei comunități, oricât de mare ar fi aceasta”, explică ministrul la începutul mesajului său.
Demnitarul explică faptul că școala este un spațiu în care sunt modelate destinele generațiilor viitoare și că, de aceea, educația trebuie să fie un proces coerent, ancorat în relaitate, dar orientat spre viitor.
„Spațiu creator și modelator de destine, școala românească s-a dovedit a fi și locul din care au pornit către lume oameni ce au avut cuvânt de temei și faptă de împlinire pentru România modernă, și nu numai - academicieni, scriitori emblematici pentru literatura română, artiști și oameni de cultură, profesori, cercetători, medici. Educația nu reprezintă o sumă de acte, ci un proces coerent, cu legități proprii, dar puternic ancorat în realitate. Educația nu este și nu trebuie să fie apanajul exclusiv al școlii, după cum școala nu trebuie percepută ca o entitate suficientă sieși, ci ca parte integrantă a societății, ca nucleu al devenirii unei comunități. Prezentul impune tot mai acut necesitatea construcţiei solide a unui sistem educaţional care să îi permită subiectului educaţiei, copilul, să îşi dezvolte abilităţi de viaţă şi să îşi consolideze competenţe fundamentale. Nu poţi să înveţi ceva pe cineva. Poţi doar să-l ajuţi să găsească răspunsul în el însuşi - spunea, în urmă cu secole, Galileo Galilei, anticipând contemporanul a învăţa să înveţi. Principiul de bază al educației contemporane este acela al parteneriatului. Implicată activ în procesele evolutive ale societății cunoaşterii, şcoala este elementul de referință al relației parteneriale de tip educațional, rolul său fiind acela de a forma şi de a consolida competenţe, nu de a oferi, ca odinioară, informaţie ştiinţifică”, spune Sorin Cîmpeanu.
De asemenea, el evidențiază și obiectivele pe care le are instituția de sub comanda sa.
„Ministerul Educației și Cercetării Științifice sprijină și susține învățământul de calitate în România, fie că este vorba despre sistemul public, fie că este vorba despre cel privat. Printre obiectivele Ministerului Educației și Cercetării Științifice referitoare la organizarea și desfășurarea procesului instructiv-educativ în învățământul preuniversitar se regăsesc asigurarea calității și a egalității de șanse, implicit a unui curriculum elaborat în acord cu principiile didacticii moderne și cu exigențele societății contemporane, asigurarea condițiilor obiective și echitabile pentru organizarea și desfășurarea evaluării, în toate formele acesteia, și reducerea absenteismului, considerat factor major de risc pentru abandonul școlar. Astăzi, rolul școlii este unul complex, care urmărește să formeze tinerii pentru un mediu economic și social supus unor transformări majore într-un ritm accelerat. Drept urmare, este nevoie de o abordare integrată a competențelor cheie cu cele profesionale, necesare unei inserții cu succes la un loc de muncă, dar și cu dezvoltarea spiritului inovativ, antreprenorial, atât de necesar pentru dezvoltarea economică a țării“.
Finalul discursului este un dublu mesaj adresat dascălilor și elevilor lor.
„Dragi dascăli, vă mulțumesc pentru că v-ați asumat menirea nobilă de a îndruma spre devenire mințile și sufletele copiilor și tinerilor noștri. Adevăratele roade ale muncii voastre nu se văd la sfârșitul unei zile de muncă, nici la finalul unui an școlar sau la absolvirea unei generații, ci devin vizibile peste zeci de ani. De aceea trebuie să fim recunoscători pentru răbdarea, înțelepciunea, perseverența și generozitatea cu care dăruiți elevilor cunoaștere și inspirație. Dragi elevi, învățați cum să deveniți oameni! Puneți sub semnul întrebării totul și toate, faceți greșeli, dar să nu renunțați niciodată să vă doriți succesul. Nu puteți culege roadele dacă nu semănați semințele, deci fiți deștepți, creativi, chestionați-vă profesorii, schimbați tiparele pentru că puteți face toate aceste lucruri. Vă urez dumneavoastră, profesorilor și elevilor, un an școlar cu multe, foarte multe momente de satisfacție și împlinire, cu puține întrebări rămase fără răspuns, cu momente, petrecute în școală sau sub auspiciile școlii, transformate în amintiri frumoase și, de bună seamă, cu multe, foarte multe proiecte îndrăznețe!”, încheie Sorin Cîmpeanu.