Softuri create în Balta Albă, vândute în San Francisco
- Adam Popescu
- 26 noiembrie 2010, 14:46
Cristian Pascu are deja 700 de clienţi străini, printre care mari companii din SUA, cărora le vinde aplicaţiile pe care le-a dezvoltat în sufrageria apartamentului său din Capitală.
Un român în vârstă de 29 de ani a creat, din sufrageria sa din cartierul bucureştean Balta Albă, un program de soft care are succes peste graniţe şi îi aduce venituri constante de câteva mii de dolari pe lună.
Cristian Pascu a pornit la drum cu trei ani în urmă cu un vis în care a crezut. Acum are 700 de clienţi străini, printre care şi mari companii din SUA. Produsul său, numit FlairBuilder, este, de fapt, soluţia pentru o problemă de care se lovesc adesea webdesignerii. "Problema pe care o rezolvă produsul este aceea de a crea simulări sau machete de aplicaţii web, siteuri sau aplicaţii desktop ori chiar de telefoane mobile, înainte de a începe propriu-zis dezvoltarea", explică Cristian Pascu - câştigătorul locului doi la concursul dedicat afacerilor la început de drum - "Startup Challenge" - din cadrul celui mai amplu eveniment de antreprenoriat on-line, How To Web, desfăşurat la Bucureşti pe 3-4 noiembrie.
Astfel, aşa cum în industria auto se fac machete din lut, aşa cum arhitecţii fac machete din hârtie ca să le arate clienţilor cum va fi proiectul, aşa şi webdesignerii folosesc astfel de machete pentru aplicaţii web înainte de a începe dezvoltarea propriu-zisă a produsului. "Şi asta pentru ca potenţialii clienţi să-şi dea acordul asupra felului în care o să arate", adaugă Pascu.
Idee "lucrată" un an
Mai mult, folosirea aplicaţiei FlairBuilder este o metodă bună de a testa şi de a finaliza un concept până la ultimul detaliu. "Produsul meu îi ajută pe webdesigneri să facă machete. Iniţial, am vrut să fac un instrument pentru dezvoltatori, care să le permită să creeze aplicaţii reale şi, din toată viziunea asta, punctul de la jumătate este exact produsul meu acum. La un moment dat, stând pe net, am văzut că există piaţă pentru asta şi am zis să fac un produs aşa, pentru că este mai comercial şi se poate vinde", susţine Cristian Pascu.
Ideea i-a venit acum trei ani. Nu i-a fost însă uşor să o pună în practică de la început. Timp de un an, Cristian a lucrat la ideea iniţială. Acum doi ani a început dezvoltarea produsului, iar şase luni a scris codul aplicaţiei. Fizician de formaţie, tânărul a lucrat ca programator, dar, de când a găsit clienţi pentru FlairBuilder, a renunţat la job şi se ocupă doar de proiectul său. "
În timp, am învăţat să gândesc ca un proprietar de business, am învăţat ce noi caracteristici să implementez, ce vor clienţii, cum să vorbesc cu ei", spune antreprenorul, subliniind că a învăţat mult din greşeli. Totuşi, marea şansă, după cum recunoaşte, a fost venitul lunar, constant, de câteva mii de dolari, care i-a permis să stea acasă şi să experimenteze noi caracteristici pentru aplicaţia sa. Mai ales că o licenţă pentru un singur utilizator costă 99 de dolari, ceea ce include şi update-uri gratis, timp de un an.
FlairBuilder se vinde prin intermediul unui magazin de e-commerce. Acum, Cristian Pascu are printre clienţi companii mari din San Francisco, gen Oracle sau Cisco. "Dacă ei folosesc software făcut de mine înseamnă că nu e nimic special în ceea ce mă priveşte, că sunt sute de oameni care pot face asta. Mie mi-a luat doi ani, în care am muncit non-stop: idee după idee, atenţie la detalii, am citit, am urmat tot felul de sfaturi, am fost atent la foarte multe lucruri, m-am documentat intens", conchide Pascu.
SFAT PENTRU ANTREPRENORI
"Alegeţi produsele de nişă!"
PROFIL. Cristian Pascu, un tânăr întreprinzător care a devenit cunoscut în întreaga lume"Dacă ai o aplicaţie de nişă, probabilitatea să găseşti 50-100 de clienţi pe lună este mai mare. Găseşti zece oameni în China, zece în India, în Canada, în SUA şi astfel ai adunat clienţi şi ai bani pentru luna viitoare. Dar, dacă dezvolţi produsul doar pentru România, s-ar putea să găseşti doar un client", spune Pascu. Spre exemplu, deşi le oferă gratuit licenţa antreprenorilor români, el are doar trei clienţi în România.
Mai mult, nu înţelege de ce nu a primit mai multe cereri din partea conaţionalilor, mai ales că, din punctul lui de vedere, românii sunt antreprenori talentaţi. "Avem pregătirea tehnică, ce ne lipseşte este puţină inconştienţă ca să riscăm şi disponibilitatea de a asculta, de a învăţa. Nu este absolut nimic din moştenirea noastră sau din structura noastră care să ne împiedice să fim mai deschişi, să comunicăm mai uşor, să zâmbim mai mult", conchide Cristian Pascu.