Sindicaliști din Poliție: Ordinele secrete ale MAI favorizează corupția și abuzul în serviciu

Sindicaliști din Poliție: Ordinele secrete ale MAI favorizează corupția și abuzul în serviciu

Sindicatul Poliţiştilor din România “ Diamantul”, prin preşedinte Emil Păscuț, a transmis o scrisoare deschisă autorităților centrale în care atrage atenția la ordinele secrete ale Ministerului de Interne, ordine ilegale care nu sunt publicate în Monitorul Oficial, dar care produc efecte juridice. De-a lungul anilor, sute de astfel de ordine au fost emise abuziv, ele fiind un cadru de favorizare a corupţiei.

 

În interesul public şi în interesul  poliţiştilor români,  va rugăm să examinaţi cu atenţie aspectele pe care le prezentăm mai jos şi să luaţi măsurile necesare în vederea restabilirii ordinii de drept, potrivit competenţei dumneavoastră. Astfel, cea mai importantă ştire în mass-media, în aceste zile, este informaţia privind solicitarea, de către Direcţia Naţională Anticorupţie, a încuviinţării începerii urmăririi penale împotriva domnului Gabriel Oprea, ex-Ministru al Afacerilor Interne, pentru folosirea abuzivă a coloanelor oficiale, într-un folos propriu sau În folosul Procurorului General României.

O ştire secundară este informaţia că folosirea coloanelor oficiale s-ar fi făcut de către domnul Gabriel Oprea, în baza unui ordin de ministru al internelor nepublicat, ce ar fi fost emis în anul 1999, de către ex-Ministrul Afacerilor Interne, dl. Constantin-Dudu Ionescu. Cele de mai sus readuc stringent, în atenţie, cadrul legislativ defectuos care reglementează activitatea Ministerului Afacerilor Interne şi a serviciului public de poliţie.

Ne puteți urmări și pe Google News

Legi care favorizează corupția

Legea 218/2002 privind organizarea şi funcţionarea poliţiei române, Legea 360/2002 privind statutul poliţistului, Legea 364/2004 privind organizarea şi funcţionarea poliţiei judiciare, OUG 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne - principalele norme care reglementează activitatea Ministerului Afacerilor Interne şi a serviciului public de poliţie - au instituit  un cadru de favorizare a  corupţiei, a abuzului în serviciu, a aservirii poliţiei de către politic şi  de favorizare a incompetenţei profesionale, prin numeroase norme incomplete prin care, în dispreţul Constituţiei, se deleagă competenţă de reglementare a unor aspecte ce ţin de raportul de serviciu al poliţistului, către ministrul Afacerilor Interne.

Profitandu-se de  cadrul legislativ imperfect creat de către un Parlament reticent în a-şi îndeplini misiunea să constituţională de unică autoritate legiuitoare în materia statutului funcţionarului public, s-au emis şi plasat în circuitul civil, de către de–a lungul anilor, de către Ministrul Afacerilor interne, sute de ordine şi instrucţiuni normative care, după emitere, au fost sustrase de la publicare, încălcându-se principiul fundamental al transparenţei normative şi, mai ales, controlul societăţii civile.

Ordine nepublicate

Faţă de aceste norme nepublicate ale MAI există o puternică suspiciune de conţinut contrar legii  iar cazul folosirii coloanelor oficiale de către ex-ministrul Gabriel Oprea,  în baza unui ordin nepublicat, confirmă pe deplin temerea noastră. Amintim şi că procedura de numire şi eliberare din funcţie a poliţiştilor organe de cercetare ale poliţiei judiciare este profund vicioasă fiind reglementată de asemenea prin două norme administrative nepublicate, OMAI 1504/2006 şi Ordinul Procurorului General nr.90/2014. Existenţa celor două ordine nepublicate permite influenţarea şi săvârşirea de abuzuri asupra poliţiştilor organe judiciare, de către conducătorii ierarhici ai acestora, cu complicitatea Procurorului General.

Studiu de caz

Că un exemplu concret, agentul de poliţie Dincă Emil Florin (membru SPR Diamantul) din cadrul IPJ Ilfov  a fost destituit ilegal din poliţia judiciară în anul 2011, printre alte motive de ilegalitate fiind şi omisiunea de a se solicită şi obţine,  prealabil, avizul obligatoriu al Procurorului General. Avizul de eliberare din funcţia de poliţie judiciară s-a solicitat şi eliberat de Procurorul General, la două luni după încetarea raportului de serviciu al agentului de poliţie, pentru se a acoperi abuzul săvârşit de şefii ierarhici ai acestuia.

În 2015, Curtea de Apel Bucureşti-Secţia SCAF a anulat prin decizia civilă 2161 din 2015, actele de destituire ale agentului şi a obligat pe IPJ Ilfov şi MAI să îl reîncadreze în funcţia de poliţie judiciară din care a fost eliberat.

„Săpat” de șef

În 11.05.2015, agentul de poliţie Dincă a fost reîncadrat în funcţie, dar,  în timp scurt, şeful IPJ Ilfov, cms şef Ruseanu Ion Oratiu, nemulţumit de decizia judecătorească definitivă,  a clocit un plan de eludare a hotărârii judecătoreşti, pentru care a obţinut în mod dubios, asentimentul complice al Procurorului General, după acelaşi tipar fraudulos din anul 2011. Astfel, în mod şocant, prin dispoziţia 904 din 21.12.2015, agentul a fost eliberat din funcţie întrucât Procurorul General ar fi refuzat să îi acorde avizul conform, în dispreţul hotărârii judecătoreşti sus menţionate.

Nu în ultimul rând, trebuie amintit şi că în mod vădit ilegal, funcţiile de poliţie sunt stabilite printr-o hotărâre de guvern “ secret de stat”, HG 0292/2011.   CCR, de partea sindicatului   Deasemenea, recent, prin două decizii, nr. 392/2014 şi 637/2015, Curtea Constituţională a desfiinţat 4 articole din Legea 360/2002 statuând că sunt neconstituţionale întrucât s-a delegat de către Parlament, fără drept, competenţă exclusivă de reglementare a statutului poliţiştilor, către Ministrul Afacerilor Interne. În decizia 392/2014, instanţa constituţională a reţinut şi că actul administrativ normativ nepublicat este “inaccesil” şi deci “inopozabil”.

În lumina celor de mai sus,

Va rugăm să faceţi urgent demersurile necesare, potrivit competenţei dvs., pentru a determina reexaminarea atentă a legislaţiei poliţiştilor şi pentru reformarea şi transparentizarea acesteia, în scopul de a se împiedică pe viitor săvârşirea unor abuzuri asupra poliţiştilor , de către conducătorii lor ierarhici,  care pot duce la moartea unor poliţişti ( cazul agentului Bogdan Gigina) sau la hărţuirea şi umilirea lor continuată, inclusiv cu concursul Procurorului General ( cazul agentului de poliţie Dincă Emil Florin).

Cu stimă, SPR Diamantul Prin președinte Emil Păscuț