Sicriul de la "Ţepeş Airlines" survolează Dâmboviţa

Sicriul de la "Ţepeş Airlines" survolează Dâmboviţa

Ursul din polistiren, învelit în mocheta roasă din hol, încearcă să întreacă "un mort care zboară" şi alte 42 de maşinării proiectate pentru un zbor frânt la ediţia românească a Flugtag.

La prima vedere, pare un cartof uriaş, obţinut în vreun laborator prin cine ştie ce inginerie genetică. În mod surprinzător, este un aparat de zbor. Deşi este greu de crezut că arătarea rotofeie va putea zbura, fie şi câţiva metri, cei patru tineri care stau în jurul ei sunt încrezători.

Mâine îşi vor lansa aparatul deasupra Dâmboviţei, în cadrul celei de-a treia ediţii a Flugtag organizate de Red Bull în România. De fapt, ineditul avion este un urs: "Ursu’ ăl de zboară", spune Ovidiu, căpitanul echipei din Târgu- Mureş. "Ursul nostru e un aparat de tortură din perioada triburilor. N-am văzut niciodată un urs care să zboare şi am zis să-l facem noi", completează tânărul de 20 de ani, student la Politehnică în Cluj, la Facultatea de ingineria instalaţiilor.

În ziua cea mare se vor îmbrăca în costume "tribale", după cum le spun ei, pentru a se prezenta în faţa juriului. Înainte de lansare vor avea la dispoziţie un minut în care vor pune în scenă un scurt show, cât mai original, pentru a primi note bune pentru creativitate. Alcătuită din trei viitori ingineri şi un student la relaţii internaţionale, echipa se numeşte "Nakatatawa". "E sfârşitul unei fraze transmise de un virus (de la calculator - n.r.). Suna tribal şi l-am preluat", spun ei.

Ne puteți urmări și pe Google News

Avionul înfăşurat în mochetă

Ursul a luat naştere din mult polistiren fixat pe un cadru din ţevi, apoi a fost învelit într-o mochetă maronie destul de roasă de vreme. "E mocheta mea veche din hol", spune Monica, singura fată din echipă. Capul ursului este un ghiveci, iar picioarele sunt făcute din cârpe îndesate în foste pulovere. În gură, aparatul de zbor cu chip de urs are un braţ de om însângerat, alcătuit dintr-o mănuşă de sudor şi ciorapi de damă. "E un aparat de tortură şi execuţie şi dă impresia că tocmai a mâncat un om", îşi explică tinerii ideea.

În ziua cea mare, bizarul urs va fi aşezat pe un cărucior, pilotul îl va încăleca, iar ceilalţi trei membri ai echipei îi vor face vânt de pe rampă. Speranţa tuturor este că aripile din folii de plastic fixate pe cadre de lemn vor face faţă şi vor reuşi o amerizare liniştită, cât mai departe de locul de lansare.

"Dacă sar, m-ar spânzura mama"

Deocamdată, membrii echipei nu sau hotărât care dintre ei va pilota aparatul. În cel mai rău caz, vor alege chiar atunci, pe rampă, înainte de a plonja. În mod cert, Monica nu va fi la cârmă: "Dacă sar, m-ar spânzura mama când mă duc acasă".

Aşa că cei trei băieţi se vor bate pentru onoarea de a fi pilot. "Ne înţelegem noi", spune Ovidiu. E pasionat de zbor şi de avioane de când se ştie: "De la mine din curte se vede spaţiul aerian de deasupra aeroclubului din Târgu-Mureş. În fiecare an vedeam paraşutiştii de acolo cum sar şi, de mic, voiam să sar şi eu". Însă părinţii lui nu au fost tocmai încântaţi de idee, aşa că a fost nevoit să aştepte până la majorat. "Până la 18 ani aveam nevoie de semnătura lor şi mi-au zis că nu o să semneze", povesteşte el.

Acum, părinţii lui stau ceva mai liniştiţi: "Flugtag nu se compară cu paraşutismul", continuă Ovidiu. Într-adevăr, după ce a sărit cu paraşuta de la 1.200 de metri, a plonja de la şase metri e un fleac.

Aparatul a fost gata în două săptămâni. În timpul construcţiei au folosit tot felul de obiecte care le-au fost la îndemână, de exemplu mobilă sau scule de la maşină. "Când a văzut tata sculele îmbibate cu fulgi de polistiren şi-o pus mâinile în cap şi-o intrat în casă", povesteşte amuzat Ovidiu. Materialele le-au primit ca sponsorizare de la o firmă de construcţii din Târgu-Mureş unde lucrează părinţii lui Ovidiu, aşa că toată investiţia lor s-a ridicat la 200 de lei, din care 160 a fost transportul avionului până la Bucureşti printr-o firmă de curierat.

"Unde eşti tu, Ţepeş Doamne?"

Aproape de echipa cu tematică tribală se află un alt echipaj, care s-a inspirat din întunecatul Ev Mediu. Bogdan Dochia de la "Ţepeş Airlines" aşteaptă lângă un fel de liliac din plastic (un deltaplan) să-i soseacă şi cealaltă componentă a avionului: un sicriu. "Am plecat de la sintagma «Unde eşti tu, Ţepeş Doamne?»", spune tânărul de 20 de ani din Câmpina. Dar adaugă rapid că "nu vrea să facă politică".

La bază a fost ideea de a face ceva cât mai trăsnit: "Conceptul a plecat de la a vedea un mort care zboară". Alături de prietenii săi, Bogdan a lucrat timp de două săptămâni întro hală a unei firme de mobilier deţinută de tatăl său. Fiind student la arhitectură, el a fost cel care a proiectat avionul. Apoi, au muncit cu toţii la construcţia aparatului care i-a costat 400 de lei.

"Măcar ne vom distra"

Reuşita zborului este însă sub semnul întrebării: "Nu ne-am permis să-l încercăm vreodată că se dezmembrează". Dar e optimist: "La şase metri de la cât sărim, tot trebuie să scoatem cinci-şase metri. Trebuie să nu mănânc zilele astea. Totul stă în greutate. Am 62 de kilograme, dar dau nişte ture acum şi ajung la 50", glumeşte el.

Dacă nu, măcar se vor distra: atât ei, cât şi publicul. După cum spune şi Florin, un alt participant: "Eu am zburat şi în 2007, dar pe o distanţă destul de scurtă. Aş putea spune că am picat mai mult. Dar, oricum, a fost un picaj controlat. Şi spectaculos".

FLUGTAG 2010

Sărituri trăsnite pe propria răspundere

44 de echipe s-au înscris în acest an la cea de-a treia ediţie a competiţiei Flugtag din România. Pentru a participa, tinerii nu au plătit nicio taxă, însă toate costurile de construire şi de transport ale maşinăriilor au fost plătite din buzunarul propriu. Fiecare echipă este formată din patru oameni: pilotul şi alţi trei membri care nu zboară, ci îi fac vânt primului în Dâmboviţa. Pentru că se vor afla pe o rampă înaltă de şase metri, toţi participanţii au semnat declaraţii pe proprie răspundere.

Înainte de zbor, fiecare echipă va susţine un mic show de autopromovare cât mai original. Media finală va fi alcătuiă din nota juriului pentru zbor, din nota pentru prezentare şi din distanţa parcursă în metri. Câştigătorii concursului vor primi o excursie de un weekend la Salzburg, unde vor vizita Muzeul Aviaţiei Hangar 7, precum şi un zbor gratuit cu un avion de epocă.