Un poliţist bulgar a fost ucis, la sfârşitul săptămânii trecute, pe Autostrada 1 (Bucureşti- Piteşti), într-un accident rutier provocat de şoferul unui camion care a adormit la volan.

Victima de pe A1 îngroaşă rândurile celor câtorva zeci de morţi în accidentele cauzate de oboseala şoferilor, înregistrate pe şoselele din România de la începutul acestui an. Statisticile poliţiei arată că, de la 1 ianuarie până pe 21 octombrie, doar pe cele două autostrăzi (Bucureşti-Piteşti şi Bucureşti-Medgidia) au avut loc 14 astfel de evenimente rutiere.

Şi asta, în condiţiile în care, săptămâna trecută, Comisia Europeană a ameninţat România cu un proces la Curtea Europeană de Justiţie. Motivul: autorităţile nu au pus în aplicare directiva care reglementează orele de repaus obligatoriu pentru şoferii profesionişti.

Lovit în plin de camionul
intrat pe contrasens

Potrivit poliţiştilor de la Rutieră, accidentul produs sâmbătă-dimineaţă pe A1 nu este unul ieşit din comun pentru şoselele româneşti. Şoferul unui camion MAN, aparţinând unei firme din judeţul Alba, a adormit la volan.

„Avea viteză şi, când s-a trezit, a fost prea târziu. Maşina a rupt glisierele metalice care despart cele două sensuri, a intrat pe sensul Piteşti-Bucureşti, a acroşat un Volkswagen Golf, condus de un poliţist bulgar şi apoi a lovit frontal un alt Volkswagen, la volanul căruia se afla un coleg al bulgarului. Şoferul celui de-al doilea autoturism – poliţistul Miteu Mitcov, 35 de ani – a murit pe loc, fiind scos cu greu dintre fiarele maşinii de un echipaj de la descarcerare“, au precizat anchetatorii.

Camionagiul s-a ales cu dosar penal pentru ucidere din culpă. „Am înţeles că victima tocmai se întorcea din Germania, de unde îşi cumpărase autoturismul“, a completat unul dintre oamenii legii.

Sancţionaţi de UE

Suprasolicitarea şoferilor români de camion a devenit o problemă şi la nivel european. Comisia Europeană a anunţat că ar putea acţiona în justiţie România pentru că nu a pus în aplicare directiva care limitează perioadele de conducere şi reglementează orele de repaus obligatoriu pentru şoferii profesionişti şi pentru că nu a introdus sistemele de monitorizare a firmelor de transport prin tahografe digitale.

Procedura demarată de executivul comunitar este pasul final înaintea depunerii unei plângeri oficiale la Curtea Europeană de Justiţie. Deşi directiva europeană ar fi trebuit transpusă în legislaţia românească până la 1 aprilie 2007, Ministerul Transporturilor a precizat abia acum, după avertismentul Comisiei, că a conceput un proiect de ordin în acest sens.

Şoferii români, un pericol în Marea Britanie

Şoferii est-europeni şi, în special, cei români sunt identificaţi de mai multă vreme drept un pericol şi pentru traficul rutier din Marea Britanie. Potrivit „Daily Mail“, setea de câştig a transportatorilor din Est a dus la o situaţie inedită: şoferii extenuaţi au ajuns să se roage de poliţişti să-i aresteze pentru încălcarea regulilor privind repausul.

„Noptea petrecută în arest este, pentru ei, o bine-venită perioadă de odihnă, fără riscul pierderii locului de muncă“, titrează cotidianului britanic.