Caravana ”Marii Bucle” porneşte, astăzi, de la Monaco. La start se va găsi din nou Lance Armstrong, de şapte ori câştigător al competiţiei. Alături de texan, alţi şase ciclişti pot emite pretenţii la victorie.
Bântuit de flagelul dopajului - nici Armstrong n-a scăpat de suspiciuni - Le Tour continuă, în ciuda criticilor, să fie cea mai importantă competiţie pentru rutierii profesionişti. ”Turul Franţei va avea întotdeauna credibilitate. Este o competiţie spectaculoasă”, a declarat, pentru evz.ro, Vasile Selejan, fost ciclist, în prezent secretar general al federaţiei române.
”Turul se câştigă la munte”
evz.ro: Ce reprezintă ”Marea Buclă” pentru un ciclist? Vasile Selejan: Este cel mai important concurs pe etape din lume. Mai important decât Campionatul Mondial. La Mondiale, un ciclist poate prinde o zi bună, câştigă şi apoi este uitat. Turul Franţei te duce în istorie.
Armstrong a făcut o pauză destul de lungă. Se poate impune din nou? Nu contează că a făcut pauză. Uneori, o astfel de pauză îţi face bine, te face mai puternic. Dar, în cazul în care Contador este în formă şi are şanse la victorie, Armstrong îl va ajuta.
Unde se câştigă Turul? În proporţie de 95 la sută, Turul Franţei se câştigă în etapele de munte. Cine merge bine la căţărări, are şanse la victorie. Etapele de contratimp nu prea contează. De asemenea, este important pentru un ciclist să aibă o echipă bună în spate, care să-l ajute.
Etapele montane ale Turului sunt dintre cele mai dificile. Poate un ciclist să le facă faţă fără dopaj? Cicliştii folosesc susţinătoare de efort, săruri, vitamine. Această industrie a ajuns departe. Există şi dopaj, dar cei care îl folosesc vor fi depistaţi. Se vor face multe controale.
3.500 de kilometri pe bicicletă
Organizatorii Turului Franţei au înlocuit peisajele familiare cu cele mai puţin folosite şi au ales o abordare diferită în conceperea traseului din acest an. Astfel, contrar tradiţiei destul de recente de a începe Le Tour în nord sau în Bretania, punctul de plecare va fi la Monaco.
"Marea Buclă" nu se va despărţi prea mult de coasta însorită a Mediteranei în prima săptămână, purtându-i pe cei 180 de rutieri prin oraşe pitoreşti ca Marseille, Montpellier sau Barcelona, intrarea în Munţii Pirinei fiind, cum se întâmplă de obicei în Le Tour, o schimbare brutală de peisaj. Caravana va trece munţii în Franţa, ultimul sejur în Pirinei fiind programat la Tarbes.
După ce va fi transferată la Limoges, în centru Hexagonului, "Marea Buclă" se va îndrepta fără ocolişuri spre graniţa cu Germania, unde va începe să coboare pe hartă şi să urce pe şosea, către Elveţia. În acest an, Le Tour va ocoli vârfurile foarte cunoscute din Alpi, iar finalul asaltului montan se va da pe Mont Ventoux. Un tren de mare viteză va transporta caravana la Paris, unde are loc sosirea.
FAVORIŢII LE TOUR 2009
Alberto Contador - La 26 de ani, spaniolul, un rutier complex, beneficiază atât de forţa, cât şi de experienţa necesară pentru recâştigarea tricoului galben. Şi-a dovedit deja abilitatea în trecut, triumfând în ”Marea Buclă” (2007), dar şi în Il Giro (Turul Italiei) şi La Vuelta (Turul Spaniei), în urmă cu un an. Cel mai în formă căţărător al momentului, Contador a câştigat în acest an două competiţii importante: Turul de la Algarve şi Turul ţării Bascilor. Principalul obstacol în calea unui nou succes al lui Contador pare să fie chiar coechipierul său de la Astana, septuplul campion în Turul Franţei, americanul Lance Armstrong.
Lance Armstrong - În jumătatea de sezon petrecută în şa, după o pauză de trei ani, americanul a participat la mai multe competiţii importante, însă a câştigat doar una, Clasica Nevada City, iar rezultatele sale sub aşteptări sunt ilustrate şi de poziţia pe care o ocupă în clasamentul UCI, 77. Locul 12 obţinut în Il Giro, la două luni şi jumătate după ce şi-a fracturat clavicula, arată că texanul în vârstă de 37 de ani, incontestabil cel mai bun căţărător din ultimul deceniu, poate reveni pe primele locuri ale ciclismului mondial.
Andy Schleck şi Frank Schleck - Cei doi fraţi luxemburghezi au şi ei mari şanse să închieie pe primul loc sau pe podiumul final ediţia din acest an a Le Tour. După ce anul trecut a îmbrăcat timp de două zile tricoul galben, Frank (Saxo Bank), fratele mai mare, are însă mari probleme la contratimp, iar forma sa de moment pare mai slabă decât cea a lui Andy. Ca şi anul trecut, cel mai tânăr dintre cei doi fraţi Schleck va fi probabil cel mai bun tânăr al turului, însă rutierul de 24 de ani ţinteşte deja la tricoul galben. Câştigătorul Liege-Bastogne-Liege din acest an şi un căţărător impecabil, Andy pare să aibă susţinerea echipei Saxo Bank, dar şi pe cea a fratelui său în încercarea sa de a aduce tricoul galben în Luxemburg, după mai mult de o jumătate de secol.
Cadel Evans - Ocupantul locului secund al clasamentului general al Le Tour de anul trecut, australianul porneşte şi în acest an din poziţia de favorit al competiţiei. Excelent rutier de plat şi un căţărător capabil, Evans este deja unul dintre cei mai experimentaţi competitori din Turul Franţei. Cu toate acestea, cea mai mare problemă a australianului pare să fie echipa sa, Silence Lotto, care pare a fi una mai slabă decât cele de care dispun rivalii săi la victoria finală.
Carlos Sastre - Spaniolul, în vârstă de 34 de ani, va lua startul la Monaco în cel de-al 21-lea tur important din cariera sa. Câştigătorul Le Tour de anul trecut, în urma unui atac decisiv dat pe l'Alpe d'Huez, rutierul echipei Cervelo este un as al etapelor de munte, dar şi al accelerărilor în momentele-cheie ale cursei. Pe lângă aceste atuuri, spaniolul şi-a îmbunătăţit şi performanţele la contratimp. Sastre se anunţă a fi unul dintre adversarii redutabili ai vedetelor de la Astana.
Denis Menchov - Victoria obţinută în Turul Italiei în acest an, după două succese în La Vuelta, în 2005 şi 2007, a demonstrat că rusul are putere de a se impune într-o cursă de trei săptămâni. Capabil să reziste în timpul etapelor foarte dificile de munte şi să evolueze foarte bine în probele de contratimp, rutierul echipei Rabobank şi fostul câştigător al tricoului alb în 2003, acordat celui mai bun tânăr, are toate şansele să încheie luna iulie în tricoul galben.
Aglomeraţie de sprinteri şi căţărători
La startul ediţiei din acest an a Turului Franţei s-au strâns foarte mulţi sprinteri, printre care câştigătorul tricoului verde de anul trecut şi triplul campion mondial, spaniolul Oscar Freire sau explozivul Mark Cavendish, britanicul dominând întrecerile de pe ultimul kilometru în acest an.
În competiţia căţărătorilor nu există favoriţi cerţi. Anul trecut, austriacul Bernhard Kohl a ajuns în tricoul alb cu buline roşii la Paris, însă a fost ulterior depistat pozitiv. Carlos Sastre, locul secund în ierarhia din 2008, este un alt rutier care ar putea câştiga întrecerea. Traseul din acest an are doar trei sosiri pe vârfuri de munte, iar multe dintre căţărările de categorie sunt aşezate în mare parte în prima parte a etapelor, o configuraţie favorabilă pentru rutierii care nu se luptă pentru un loc fruntaş în clasamentul general.
Dopajul, eterna problemă
După un deceniu de la scandalul Festina şi la patru ani după "Operaţiunea Puerto", Le Tour pare să fi depăşit în mare parte problema dopajului, iar întoarcerea lui Lance Armstrong este o altă dovadă că întrecerea îşi poate reabilita imaginea.
La doar patru ani de la discursul de retragere al lui Armstrong, şi suspectat în mai multe rânduri de dopaj - acuzaţiile nu au fost dovedite niciodată -, credibilitatea cursei este mai fragilă ca oricând. Atunci, la finalul Turului Franţei 2005, americanul, flancat de rutierii Ivan Basso şi Jan Ullrich - care au fost ulterior supuşi mai multor acuzaţii de dopaj -, i-a criticat pe sceptici, sfătuindu-i "să se încreadă în sportivi". Cu toate acestea, scandalurile au continuat şi chiar s-au înmulţit. La ediţia de anul trecut a Le Tour, cinci victorii de etapă au fost invalidate de teste pozitive. Alejandro Valverde, Davide Rebellin, Bernard Kohl şi Tom Boonen, figuri foarte cunoscute ale ciclismului mondial au fost cu toţii depistaţi pozitiv în ultimul an.
Cu toate acestea, sprinterul David Millar, una dintre principalele voci ale mişcării antidoping din ciclism, crede că lucrurile se schimbă în bine. "Când am venit în ciclismul profesionist, sportul avea o cultură a dopajului. Acum el este dominat de o cultură antidopaj", a spus, pentru The Times, britanicul Millar, care a revenit cu brio în competiţii, după ce a fost suspendat doi ani pentru că a folosit eritropoetină (EPO). Se pare însă că pentru fiecare David Millar există câte un Bernard Kohl. Austriacul, cel mai bun căţărător în ediţia de anul trecut a Turului Franţei, a fost depistat pozitiv cu CERA, o substanţă interzisă, despre care se credea că nu poate fi depistată. Kohl, care s-a retras definitiv din ciclism, a oferit detalii alarmante despre complexitatea metodelor de dopaj, sugerând că situaţia nu este nici pe departe atât de "curată" pe cât se spune.
CIFRELE LE TOUR
3.455 de kilometri - distanţa totală a traseului Le Tour în acest an 2.473 de metri - altitudinea maximă la care vor ajunge rutierii (etapa a 16-a, col du Grand Saint-Bernard)
1900 de jurnalişti acreditaţi vor relata întrecerea din acest an
130 de kilometri - distanţa medie pe care o parcurge un spectator al Turului Franţei pentru a vedea rutierii
111 zile a petrecut belgianul Eddy Merckx în tricoul galben
50,355 km/h - viteza medie (record) atinsă de italianul Mario Cipollini pe parcursul etapei de 194 de kilometri dintre Laval şi Blois în 1999.
20 de echipe s-au aliniat la start în Turul Franţei. Fiecare echipă cuprinde câte 9 rutieri. Cele mai multe echipe (cinci) provin din Franţa: ag2r - La Mondiale, Agritubel, Bbox Bouygues Telecom, Cofidis Le Credit en Ligne, Francaise des Jeux. Italia (Lampre - NGC, Liquigas), Spania (Caisse d'Epargne, Euskaltel-Euskadi), Olanda (Rabobank, Skil-Shimano) şi Belgia (Quick Step, Silence - Lotto) au câte două, iar Rusia (Katusha), Statele Unite ale Americii (Garmin - Slipstream), Germania (Milram), Danemarca (Saxo Bank) şi Kazahstan (Astana) au câte o echipă înscrisă în ediţia din 2009 a Turului Franţei.
16 participări în Le Tour are olandezul Joop Zoetemelk, el câştigând întrecerea o singură dată şi ocupând locul secund de şase ori
12 milioane de oameni vor urmări de pe marginea şoselei trecerea caravanei Le Tour
7 victorii are Lance Armstrong în Turul Franţei