Scorsese l-a ales pe Ciulei

Scorsese l-a ales pe Ciulei

Celebrul regizor american va restaura "Padurea spanzuratilor".

La 42 de ani dupa ce Liviu Ciulei a luat premiul pentru regie la Cannes, filmul „Padurea spanzuratilor” se intoarce astazi pe Croazeta, pentru a lansa o idee a lui Martin Scorsese. Preocupat de starea peliculelor vechi, pe cale sa se piarda din arhivele cinemaului, Scorsese vine cu proiectul unei fundatii, World Cinema Foundation, care va restaura si conserva filmele din intreaga lume.

Intr-o conferinta de presa organizata astazi, Cristi Puiu va spune cateva cuvinte despre „Padurea spanzuratilor”, Martin Scorsese va prezenta „Transes”, de Ahmed El Mannouni (Maroc), iar regizorul Walter Salles va da detalii despre „Limite”, de Mario Peixoto (Brazilia). Filmul lui Liviu Ciulei va fi proiectat maine seara, in cadrul sectiunii Cannes Classics.

La proiectie va asista si Victor Rebengiuc, memorabil in rolul lui Apostol Bologa. Ar fi trebuit sa-l insoteasca la Cannes si Ciulei, care a renuntat insa la calatorie din motive de sanatate. In schimb, regizorul a stat cateva minute bune de vorba cu putinii cinefili prezenti duminica seara la Cinemateca Eforie, dupa vizionarea „Padurii spanzuratilor”.

Momentul a fost cu atat mai savurat, cu cat aparitiile sale in public sunt foarte rare. „Imi pare rau ca ati vazut o copie foarte proasta. 40a din ea este intunecata”, a inceput dezamagit regizorul.  Maine, in festival, va rula insa o copie reconditionata de Arhiva Nationala de Filme.

Modern, dupa 42 de ani

„Filmul, prin miscarile de aparat, este totusi, dupa 42 de ani, destul de modern”, a apreciat Ciulei, rememorand intamplari de pe frontul reconstituit intre Pitesti si Targoviste, unde „era sa mor de doua ori, cand filmam scenele cu bombardamentul, din avion”. Pentru regizor, tempoul este unul dintre singurele aspecte demodate din film.

„Nu vazusem multe filme straine la acel moment si tempoul mi-a fost cumva dictat de filmele sovietice. Daca-l faceam mai alert, poate luam Palme d’Or, nu premiul de regie”. Memorabila a ramas scena finala, cand Ilona (Anna Szeles) ii aduce lui Apostol Bologa ultima cina. „A fost numita atunci la Cannes cea mai frumoasa scena de dragoste din festival”, si-a amintit Ciulei.

Nu intamplator, filmul a si fost ales sa initieze programul lui Martin Scorsese, la aceasta editie aniversara. A 60-a editie a fost sarbatorita duminica seara, cand pe covorul rosu au urcat mai multi regizori decat a vazut festivalul in toate deschiderile sale, de la Roman Polanski la Walter Salles, Wim Wenders, Andrzej Wajda sau Alejandro Gonzalez Inarritu. „Cadoul” serii a fost proiectia filmului „Chacun son cinema”, opera colectiva a 35 de regizori, prezentata de fermecatoarea Juliette Binoche.

IMPRESII Mungiu scrie pe blog Cat se afla la Cannes, regizorul Cristian Mungiu scrie pe blogul deschis pe site-ul filmului sau, la adresa: www.4months3weeksand2days.com/blog. „Evenimentul zilei” reda cateva fragmente, postate ieri.

„Duminica. (n.r.-20 mai). Nici nu stiu ce data e. Trebuie sa ma uit jos, in bara de computer, sa vad. Aha, e duminica azi. In sfarsit, dupa trei zile, apuc sa-mi deschid computerul. Ma intampina fisierele mele dinainte de Cannes. Si dinainte de film. Mi se pare ca a trecut o luna de miercuri, de cand am plecat”.

Mesaje. Primim o gramada de sms-uri de acasa, de incurajare. Hanno ne ureaza sa avem grija la urcatul pe scari sa nu ne calcam pe fuste si convenim sa bem o bere pentru fiecare aparitie in presa - ceea ce ne va da de treaba un timp. Thomas Ciulei si Alexandra Gulea ne tin pumnii din Germania, Corina Suteu ne transmite ca am aparut in „The New York Times”. O singura veste trista in noianul de laude - venita tocmai din SUA. Tudor Ciubotaru ma anunta ca Poli Iasi a pierdut meciul de acasa cu CFR Cluj dandu-si gol singuri in minutul 93”.

Ne puteți urmări și pe Google News