Tinerii care se visează navigatori pot obţine brevetul în doar doi ani, la primul colegiu nautic din ţară, aflat la doi paşi de Bucureşti.
Un salariu de 1.500-2.000 de euro pe lună ar face cu ochiul oricărui tânăr, mai ales în această perioadă de criză economică. Iar pentru asta e nevoie de numai doi ani de pregătire, ce-i drept, destul de serioasă, urmaţi de un examen la Autoritatea Navală Română.
În condiţiile în care statul român şcoleşte navigatori în patru ani, primul colegiu nautic din România, inaugurat ieri, ar pu tea aduna curând cereri de la mai mult de 250 de tineri cât poate şcolariza în acest moment.
Valuri pe Lacul Mogoşoaia
Marea a fost agitată ieri, ba chiar a şi nins, furtuna stătea mai să se dezlănţuie, în timp ce „cârmaşul”, în persoana lui Stelian Cojocaru, privea liniştit văzduhul, ca şi cum ar fi fost o zi liniştită de vară. „Pe vapor, ca şi în ma şină, dacă vrei să eviţi coliziunea, virezi dreapta”, îşi face timp acesta să şi clarifice.
Relaxarea lui este explicată prin faptul că se află într-un simulator de navigaţie per formant şi face o demonstraţie pentru presă, cu ocazia inaugurării Colegiului Nautic Român, în localitatea Mogoşoaia (Ilfov), la doi paşi de Bucureşti.
Colegiul pregăteşte ofiţeri de punte maritimi şi marinari, iar pe viitor îşi propune să formeze şi mecanici şi electricieni navali. Cum se explică faptul că un colegiu se poate lăuda, în doi ani, cu acelaşi tip de specialişti ca şi aceia care ies, după patru ani de studii, de pe băncile Academiei Navale „Mircea cel Bătrân” din Constanţa?
„Academia scoate după patru ani ingineri în domeniul naval, planurile de învăţământ fiind îndreptate spre discipline tehnice. Noi am eliminat din planul de învăţământ disciplinele care nu au legătură cu pregătirea unui ofiţer de punte”, a explicat Stelian Cojocaru, directorul Colegiului.
Potrivit acestuia, orice tânăr care urmează cursurile colegiului - ca şi inginerul care şi-a obţinut diploma la Academia Navală din Constanţa - îşi poate obţine brevetul de navigator după ce promovează examenul organizat de Autoritatea Navală Română.
20 de luni de studiu „Meseria de ofiţer de punte este încă foarte căutată, cu toate că şi piaţa muncii în domeniul maritim a suferit o retenţie anul trecut. Noi ne adresăm celor din Bucureşti şi din împrejurimi. Nu ne adresăm doar tinerilor care ies de pe băncile unei şcoli, ci şi celor care-şi doresc o reconversie profesională rapidă ca să ajungă la un salariu decent”, a mai arătat directorul Cojocaru.
Pe parcursul celor doi ani de studiu, elevii vor „munci” efectiv 20 de luni, perioadă în care vor dobândi cunoştinţe teoretice şi practice şi vor fi evaluaţi. COSTURI
Ofiţer de punte, cu 3.000 de euro
Taxele de şcolarizare pentru cei doi ani de studiu la specializarea ofiţer de punte maritim se ridică la 3.000 de euro, adică în jur de 1.500 de euro pe an. „Ştim că un student la Academia de Marină plăteşte cam 3.000 de lei pe an, adică 12.000 de lei, în total, în cei patru ani de studiu. Noi am stabilit taxa la 3.000 de euro”, a explicat directorul Colegiului Nautic Român, Stelian Cojocaru.
Vestea bună e că reprezentanţii şcolii oferă împrumuturi, printr-o bancă, tinerilor care vor să studieze. Aşa că cei care se visează deja pe mare pot alege să împrumute 3.000 de euro, pe care trebuie să-i ramburseze, după ce termină şcoala, într-un interval de şase ani. În schimb, taxa de şcolarizare pentru cei care vor să devină marinari e de 450 de euro şi nu există examen de admitere. Taxele nu includ cazarea şi masa, dar organizatorii promit că anul viitor vor construi şi cămine pentru „cadeţi”.
SCURTUL DRUM SPRE MARE
Examen de admitere la mate şi engleză
Drumul de la absolvirea a 12 clase până la obţinerea unui brevet internaţional de navigaţie nu este uşor, chiar dacă pregătirea se face în doar jumătate din perioada în care se pregăteşte un student al Academiei de Marină.
Candidaţii pentru locurile de ofiţer de punte, singurii care susţin şi examen de admitere, trebuie să aibă 18 ani împliniţi, o diplomă de Bacalaureat şi să fie apţi medical. Matematica este „cuiul”
Astfel, după înscrierea la colegiu, care se va face în perioada 9-17 iulie, urmează admiterea. Concret, în perioada 19-20 iulie, candidaţii vor face vizita medicală la sediul din Mogoşoaia al şcolii, urmând ca pe 22 iulie să susţină un test-grilă la matematică, din materia claselor a IX-a şi a X-a. Aceasta este o probă eliminatorie şi cuprinde 9 itemi cu 3 variante de răspuns. Tot pe 22 iulie se va susţine şi o probă la limba engleză, care nu este însă eliminatorie. Totuşi, cei care obţin o notă mai mică de 5 vor trebui să parcurgă un modul de limba engleză în plus, care le va creşte cu 500 de euro taxa de şcolarizare. Tematica şi bibliografia pentru cele două teste se găsesc pe site-ul www.colegiulnautic.ro. Candidaţii vor trebui să-şi pună în dosarul de înscriere diploma de Bac în original sau copie legalizată, câte o copie după certificatul de naştere şi după cartea de identitate, trei fotografii tip buletin şi chitanţa de plată a taxei de înscriere (80 de lei). Spre deosebire de viitorii ofiţeri, tinerii care vor să fie marinari nu vor susţine nicio probă de examen, dar trebuie să fi împlinit 16 ani şi să fie apţi din punct de vedere medical.
Cursurile Colegiului Nautic sunt de zi, iar frecvenţa e obligatorie. Evaluarea studenţilor se face pe parcurs, iar la finalul celor cinci module, după ce trec de examenul de absolvire, aceştia vor trebui să susţină un examen la Autoritatea Navală Română pentru a obţine brevetul de navigaţie.
„Nu ne permitem să facem rabat de la calitate pentru că studenţii noştri sunt e va luaţi mai departe de Autoritate. Nu ne permitem, ca instituţie, să ne facem de râs. Nu le vom acorda diploma de absolvire celor care nu învaţă”, a spus directorul Stelian Cojocaru. Practică pe mare
Pe lângă modulele teoretice, învăţăceii vor avea de făcut şi două voiaje internaţionale de practică, a câte şase luni fiecare. „Dacă elevul nostru merge în voiajul de şase luni, când se întoarce la şcoală reia studiile de unde a rămas, nu merge mai departe cu grupa din care a plecat”, a mai explicat directorul.
Totodată, conducerea colegiului se va implica în găsirea ambarcaţiunilor pe care tinerii vor face practică. „Nu le putem asigura şi locuri de muncă, dar ne vom implica în găsirea programelor de practică, ceea ce înseamnă că primul pas spre angajare e făcut. E drept că angajarea depinde de fiecare în parte, dar specialiştii îşi vor găsi mereu de muncă”, a specificat acesta.