"Şcoala, altfel": VEZI ce vor face elevii în săptămâna fără cursuri

"Şcoala, altfel": VEZI ce vor face elevii în săptămâna fără cursuri

Vizionări de documentare, cursuri de prim ajutor, ieşiri în natură, bingo matematic - sunt câteva exemple de activităţi în timpul săptămânii "Şcoala, altfel".

Adevărate şedinţe de "brainstorming" au avut loc în şcoli pentru alegerea acţiunilor pentru săptămâna 2-6 aprilie, în care elevii se întâlnesc cu profesorii şi colegii lor, dar nu fac lecţii, ci activităţi non-formale, în şcoală sau în afara ei. Elevii vor afla zilele acestea care au fost activităţile aprobate de Inspectoratul şcolar pentru şcoala lor. Peste 100 de propuneri au fost adresate şcolilor de ONGurile din toată ţara. Spre exemplu, Serviciul de Ajutor Maltez în România va organiza cursuri de prim ajutor în şcoli, în timpul cărora elevii vor învăţa cum să se comporte în situaţii de urgenţă. Lecţii interactive despre energie O altă propunere vine din partea Asociaţiei Chance for Life şi se adresează elevilor claselor a IV-a. "Prin jocuri şi diverse activităţi în clasă, cei mici vor afla despre sursele de energie, despre drumul gazului natural de la extracţie până în locuinţe, despre economia de energie şi utilizarea în siguranţă a gazului natural", precizează Iuliana Dinu, coordonator al proiectului. Voluntarii de la asociaţia "No abuse" vor merge în şcoli pentru a vorbi cu tinerii despre violenţa domestică, iar discuţiile se vor purta după vizionarea filmului "Angry Man" (distins cu premiul UNICEF în 2010). Ce vor profesorii şi elevii Excursiile în natură şi vizitarea muzeelor sunt activităţile pe care le-au propus directorilor de şcoli profesorii cu mai puţină imaginaţie. "Sincer, aş prefera să recuperăm materia din zilele în care nu s-a făcut şcoală şi să fac pregătire suplimentară cu elevii care dau Bacalaureatul", spune Mihai G., un profesor din Capitală care se declară reticent faţă de acest program. S-au dovedit însă creativi elevii, care şi-au publicat propunerile pentru "Şcoala, altfel" pe www.wedu.ro. Săptămâna olimpicilor Jocuri de antrenare a memoriei, carnaval, concurs de postere şi de scurt-metraje, experimente distractive - sunt câteva dintre proiectele lor. O activitate propusă de un număr mare de elevi este schimbul de roluri, pentru o zi: profesorii să treacă în bancă, elevii, la catedră. Tot în săptămâna 2-6 aprilie se vor organiza şi fazele naţionale ale olimpiadelor. 2-6 aprilie e perioada în care elevii participă, pentru prima dată, la cursuri non-formale în şcoală STUDIU EUROPEAN "Cum se instalează primăvara în Europa" Proiectul Greenwave – Unda verde, la care s-au înscris câteva unităţi de învăţământ pentru "Şcoala, altfel", îi provoacă pe profesori şi pe elevi să observe primele semne ale venirii primăverii şi să facă măsurători de meteorologie. Ei vor observa şi fotografia specii comune în Europa: broasca, rândunica, frasinul şi castanul sălbatic. De asemenea, vor monitoriza schimbările vremii, vor construi un pluviometru şi anemometru, iar toate datele colectate vor fi înscrise într-o bază de date europeană. "Informaţiile contribuie la un studiu privind debutul primăverii şi modul cum se instalează aceasta pe continent. Proiectul se adreseaza elevilor din clasele primare si gimnaziale", precizează Adelina Sporea, coordonator naţional. Detalii pe www.greenwave-europe.eu. INFORMAŢIE APLICATĂ Matematica, altfel: cum calculezi şansele la Loto Un profesor creativ care predă matematică scrie, pe forumul Ministerului Educaţiei, ce va face cu elevii lui în cele cinci zile: Aritmetica chibriturilor- joc de isteţime folosind aranjamente din chibrituri, Bingo matematic - joc, pe echipe, având întrebări legate de matematică, Sceneta "Matematicienii Italiei medievale", având ca personaje matematicieni italieni celebri. De asemenea, profesorul îşi propune să meargă la o agenţie Loto cu elevii lui, unde să înveţe notarea sistemelor de joc şi calcularea şanselor de câştig, utilizând elementele de combinatorică studiate. MARATONUL DE FILM Documentare despre minorităţi şi comunism Cluburile de Film One World vor fi organizate în 12 şcoli de Asociaţia "Oricum", programul urmărind să-i informeze pe elevi, prin documentare, despre drepturile omului, discriminare, ecologie, etc. Sabina Baciu, coordonator de proiect, precizează că, la clasele de gimnaziu, vor fi filme scurte şi de animaţie, având teme precum ecologia şi drepturile copilului, iar vizionările vor fi urmate de activităţi în şcoală ori în afara ei. "Un profesor dintr-o comună a propus ca după vizionarea filmelor cu tematică ecologică, copiii să meargă la o vale din zonă pentru ecologizare. La licee, temele abordate sunt complexe, e vorba de minorităţi, comunism, etc. În urma maratonului de filme pe aceste teme, elevii vor participa la dezbateri cu specialişti".