Peste 55.000 de cupoane valorice încă nu au fost folosite la achiziţionarea de maşini, deşi în două luni acestea nu vor mai fi valabile. O treime din numărul tichetelor din Programul "Rabla" nu au fost folosite. Zeci de site-uri şi rubricile de mica publicitate din ziare abundă de anunţuri. Rabla.cupoane-de-reduceri.com are peste 600 de oferte de vânzare, iar preţurile sunt între 1.000 şi 1.500 de lei.
O treime din numărul tichetelor din Programul "Rabla" nu au fost folosite. Zeci de site-uri şi rubricile de mica publicitate din ziare abundă de anunţuri. Rabla.cupoane-de-reduceri.com are peste 600 de oferte de vânzare, iar preţurile sunt între 1.000 şi 1.500 de lei.
Anunţuri dau şi cei care vor să cumpere cupoane, însă oferta nu depăşeşte 1.000 de lei pe tichet. Valoarea reală a unui cupon este 3.800 de lei.
Cei care ţin la preţ vor pierde
"Programul de stimulare a înnoirii Parcului Auto Naţional", care spera să scoată din uz, până la sfârşitul anului, 190.000 de autoturisme, se va încheia pe 23 noiembrie. De atunci, tichetele devin hârtii fără niciun fel de valoare.
Până luna trecută au fost casate peste 160.000 de maşini mai vechi de 10 ani, în timp ce numărul celor achiziţionate a ajuns la 35.000. Dacă punem câte trei tichete pentru fiecare maşină nouă cumpărată, reiese că au rămas în jur de 55.000 de bonuri, cât pentru aproape 19.000 de automobile.
"Aici sunt două categorii, cei care vor să speculeze şi să ia un preţ mai bun, deşi vor ieşi în pierdere, şi cei care nu au reuşit să-şi completeze numărul de trei vouchere şi aşteptă un preţ bun. În următoarele două luni vor fi mulţi care vor cumpăra pe ultima sută de metri", e de părere vicepreşedintele Dacia, Constantin Stroe.
"Nu ne aşteptăm la mari creşteri"
Dealerii de automobile îşi aşteaptă clienţii cu uşile deschise, dar încă nu ştiu dacă le vor creşte sau nu vânzările până pe 23 noiembrie.
"Nu se resimte o creştere a interesului faţă de alte perioade. Mi-e greu să apreciez ce s-ar putea întâmpla în următoarea perioadă", spune un reprezentant al Auto Imola, dealer Fiat.
Alţi reprezentanţi auto sunt sceptici. "Diferenţa faţă de începutul programului este că, atunci, clienţii aveau cel puţin un tichet pe numele lor, acum sunt toate pe alte nume, cumpărate. Nu ne aşteptăm la mari creşteri, cred că interesul va fi constant, ca până acum", a declarat Cătălin Aldescu, director de vânzări la Rădăcini Motors, importator Opel, Chevrolet, Mazda şi Suzuki.
CIFRE
"Rabla" din 2009
- Anul trecut, din cele 50.000 de autoturisme anunţate au fost scoase din uz 32.000, mai vechi de 10 ani.
- Dintre mărcile auto cele mai cumpărate, pe locul întâi la vânzări a fost Dacia - cu 18.153. La diferenţă mare, pe locul al doilea s-a situat Renault - cu 2.651 de automobile, iar următoarele mărci cel mai bine vândute au fost Skoda - 2.249 şi Opel - 1.557.
"Foarte mulţi vor încerca să-şi cumpere maşini prin programul «Rabla» pe ultima sută de metri." CONSTANTIN STROE, vicepreşedinte Dacia
VÂNZĂRI
Piaţa auto a căzut în gol
- Începând cu anul 2008, vânzările au început să scadă drastic. Dacă, în 2007, românii au cumpărat peste 350.000 de maşini mici, în următorul an au fost cu 40.000 mai puţini clienţi.
- În 2009, şocul a fost şi mai puternic, vânzările au scăzut cu peste 50%, ajungându-se la 144.954 de maşini vândute.
- În 2010, din ianuarie şi până acum s-au vândut 66.629 de autoturisme.