Românii defilează la Paris

Românii defilează la Paris

Irina Schrotter, Stephan Pelger şi Lucia Maria Hohan, printre creatorii care au expus la Salonul Prêt-à-Porter din capitala franceză.

Moda românească se afirmă peste graniţe. 15 creatori români au participat la Salonul Modei de la Paris, care a reunit, între 5 şi 8 septembrie, 16.000 de designeri din întreaga lume. Salonul Prêt-à-Porter Paris reprezintă o gigantică scenă a modei mondiale, văzută ca business şi artă în acelaşi timp: într-un spaţiu de 61.000 m2, în jur de 50.000 de vizitatori care „adulmecă“, la Portes de Versailles, fie tendinţele în premieră ale modei, fie un talent promiţător, fie o colecţie şic, încheind în cele din urmă contracte de zeci de mii de euro. Alături de mărcile deja consacrate, cu prezenţă constantă şi căutată la toate ediţiile, designerii români aflaţi la început de drum sau în plină afirmare încep să considere Salonul Modei de la Paris o probă de foc necesară: fie pentru a se situa creativ în peisajul tendinţelor mondiale, fie pentru a testa o piaţă internaţională supusă unei concurenţe nemiloase. La Paris se poartă rozurile

Din cei 15 designeri români, câţiva sunt „veterani“ ai Salonului (Irina Schrotter, Lucia Maria Hohan). Alţii vin aici prima oară. Designerii Amir Doboş şi Dan Arcuş lucrează pentru marca Dork şi, la 24 de ani cât au fiecare, au propus la Salonul de la Paris un concept bine definit.   Pentru a doua oară la Salonul Modei de la Paris, Lena Criveanu, fost designer pentru Venera Arapu, a venit extrem de motivată: „Mi-am dat seama care este spiritul locului şi al timpului şi atunci mi-am zis: «Vreţi design, OK? Design am să vă aduc!» M-am eliberat creativ“. Profesioniştii Salonului de la Paris i-au remarcat repede creaţiile: una dintre rochii a fost aleasă pentru a reprezenta în mod oficial salonul în pliantele şi cataloagele viitoarei ediţii. Împreună cu alte patru mărci româneşti - Elena Perseil, Irina Schrotter, Maria Lucia Hohan sau Nationalite Dada -, colecţia Lenei Criveanu a fost inclusă în secţiunea „Atmosferă“, dedicată anticipării tendinţelor din modă prin prezentarea celor mai bune colecţii internaţionale primăvară-vară 2009. Toate drumurile modei... pornesc de la Paris

Pe Maria Lucia Hohan aniversarea a cinci ani de când şi-a lansat propria linie a prins-o la Paris, în plin salon al modei. Asaltată de clienţi deja fidelizaţi, tânăra creatoare spune că Parisul, unde şi-a făcut studiile de design, nu e un capăt de linie, ci mai curând o intersecţie de drumuri: „La Paris vii ca să-ţi construieşti un prestigiu, dar banii îi poţi face în altă parte, şi cu alt tip de produse. Clienţii mei sunt din Irlanda, Norvegia, Orientul Mijlociu, Japonia şi Grecia“, spune ea. Femeia care preferă creaţiile semnate de Maria Lucia Hohan este exuberantă, duală, afişând cu dezinvoltură o feminitate dulce punctată de duritatea unor elemente masculine sau agresive reprezentate de accesorii specifice, lanţuri şi structuri din piele.   Creaţii foarte... „couture“

Alţi patru designeri români - Davis, Ludmila Corlăţeanu, Stephan Pelger şi Zasha - au fost grupaţi în secţiunea „Creative by“, dedicată colecţiilor creative şi accesibile, fashion şi trendy. După ce a lucrat pe un vas de croazieră ca să-şi plătească studiile de design la Milano, Ludmila Corlăţeanu a avut puterea să refuze ofertele unor case prestigioase din Italia: „Decât să pierd timpul câţiva ani desenând guleraşe sau mânecuţe în atelierul unei mărci de prestigiu, mi-am spus că mai bine îmi încep propria afacere la Bucureşti“, spune ea. Verdictul a două franţuzoaice, cu buticuri de modă chiar în Paris, care sau uitat îndelung la rochiile vii, tonifiante, a surprins-o pe Ludmila: „Au spus că sunt foarte... couture. E un compliment“.

Maria Lucia Hohan, creator: "La Paris, femeile sunt mai subtile, au o eleganţă înnăscută, marcată însă prin alegerea accesoriilor. La Bucureşti, femeile sunt mai exuberante, predispuse să-şi arate şi să-şi sublinieze feminitatea."

Lena Criveanu, creator: "La Paris, femeile sunt mai relaxate şi se cunosc mai bine. Sunt femei mai sigure pe ele, nu ţin să-şi sublinieze neapărat sânul sau talia. Vor să fie şic şi nu sexy. În România, femeile vor să fie sexy şi nu şic."

PARIS ÎN CIFRE

> 1.550 de mărci din toată lumea.

> 41.112 vizitatori, dintre care 40% străini.

> Top 10 al ţărilor celor mai prezente, în afara Franţei: Italia, Spania, Marea Britanie, Japonia, Belgia, Grecia, Germania, Elveţia, Statele Unite, Rusia.

> 15 mărci româneşti (la ediţia din septembrie 2008): Davis, Dork, Elena Parseil, Escurial, Florentina Giol, Irina Schrotter, Lena Criveanu, Ludmila Corlăţeanu, Maria Lucia Hohan, Nationalite Dada, Sorinna, Stephen Pelger, Tricotop, Viada, Zasha.

> 1.000 de jurnalişti.

INTERES. Maria Lucia Hohan îşi prezintă colecţia la standul său

Ne puteți urmări și pe Google News