În ciuda crizei, românii cheltuiesc mai mult faţă de anul trecut.
Piaţa românească de bunuri de larg consum a avut, în primul trimestru, un avans de 18%, nivel similar celui înregistrat în primele trei luni din 2008, arată un studiu GfK.
Trendul este susţinut de creşterea preţurilor cu 10% şi a consumului cu 7%. Astfel, deşi românii au plătit cu 8% mai mult pentru produsele alimentare esenţiale, de exemplu, consumul unor produse, precum lactatele, pastele făinoase sau cafeaua, nu s-a redus.
În schimb, produsele non-alimentare de bază, cum sunt detergenţii de rufe sau vase, precum şi cele de îngrijire personală sau deodorantul, pasta de dinţi şi şamponul, au fost cumpărate mai rar. Cantitatea achiziţionată a crescut însă cu 6,5%. „Acest lucru se explică şi prin orientarea consumatorilor către ambalaje de dimensiuni mai mari, mai economice”, spun autorii studiului GfK. Criza a venit doar la magazinele de cartier
Consumatorii cei mai sensibili la creşterea preţurilor au fost cei din regiunea Moldova, în timp ce în Bucureşti consumul de bunuri se situează în continuare pe un trend ascendent. „În acelaşi grup al familiilor afectate de creşterea preţurilor pentru toate categoriile de produse se numără cele cu un venit mic sau mediu şi vârsta capului familiei cuprinsă între 40 şi 49 ani. Există şi familii care, chiar şi în acest context mai puţin propice, consumă mai mult. Ele sunt caracterizate prin venituri mari, iar capul familiei are studii universitare”, se arată în analiză.
Comercianţii care au simţit criza financiară au fost cei din cartiere, în condiţiile în care clienţii au preferat promoţiile din marile magazine.