România, nod de tranzit spre Europa pentru gazele caspice
- Adam Popescu
- 14 aprilie 2010, 14:14
Datorită poziţiei la Marea Neagră, un nou proiect, complementar Nabucco, vizează crearea unei rute de transport al gazelor naturale lichefiate din Azerbaidjan spre UE, prin ţara noastră.
România a început negocierile cu Azerbaidjan, unul dintre producătorii caspici de petrol şi gaze cel mai curtat de europeni, pentru construirea unei reţele de transport al gazelor naturale lichefiate (GNL).
La mijloc intră Georgia, ca poartă de legătură la Marea Neagră între Azerbaidjan şi România. Oficiali ai celor trei state au semnat, ieri, la Bucureşti, un memorandum în acest sens.
Prin acest proiect, estimat la 2-4 miliarde euro, ar urma să fie transportate gaze prin conductă din Azerbaidjan în Georgia, unde vor fi lichefiate, iar de acolo vor fi transportate prin tancuri speciale, prin Marea Neagră, la Constanţa.
Aici va fi construit un terminal metanier, unde se va face regazeificarea, iar gazele astfel rezultate vor fi transportate prin conducte spre vestul Europei, prin Ungaria, cu a cărei reţea suntem deja interconectaţi.
GNL înaintea Nabucco
O companie formată din reprezentanţi ai tuturor celor trei state se va înfiinţa în curând, iar rolul ei va fi acela de a realiza studiul de fezabilitate al proiectului.
„Acesta va fi cel mai rapid proiect şi unul dintre cele mai eficiente pentru culoarul sudic de transport al resurselor din zona caspică spre Europa”, a declarat ministrul economiei, Adriean Videanu, unul dintre semnatarii documentului.
Potrivit acestuia, proiectul se va realiza mai repede decât Nabucco, conductă prin care, teoretic, primele livrări ar trebui să se realizeze din 2014. Gazoductul ar urma, de asemenea, să asigure transportul resurselor caspice spre Europa, printre ţările tranzitate aflându-se şi România.
La rândul său, ministrul azer al energiei, Natig Aliyev, a dat asigurări că ţara sa acordă o „importanţă deosebită” proiectului. El a adăugat că analizează şi planul înfiinţării unui flux de petrol Azerbaidjan - România. Proiecte realiste?
Proiectul unui terminal de GNL la Constanţa nu este nou. Un studiu de fezabilitate pentru construirea unui terminal de GNL în Constanţa se află deja în derulare, urmând să fie definitivat în vara acestui an.
Studiul a fost finanţat în 2008 de Agenţia SUA pentru Comerţ şi Dezvoltare, cu 1,6 milioane dolari, şi a luat în calcul ca sursă de aprovizionare cu gaze naturale lichefiate Qatarul sau ţări din nordul Africii. În acest caz, transportul gazelor ar trebui să se facă însă prin Bosfor şi Dardanele, strâmtori deja prea aglomerate.
Indiferent de unde vor veni, Qatar sau Azerbaidjan, gazele lichefiate costă de 3-4 ori mai mult decât cele prin conducte, spun specialiştii. Aşadar, rămâne de văzut dacă îşi vor găsi cumpărători care pot să le plătească.