Ringier şi Springer, parteneriatul anului în presa europeană
- Adam Popescu
- 24 martie 2010, 17:02
Două dintre cele mai mari grupuri de presă din Europa au anunţat astăzi înfiinţarea unui parteneriat pe piaţa media est-europeană.
Este vorba despre o nouă companie, care va avea sediul central la Zürich, acelaşi oraş elveţian în care se află şi nucleul companiei Ringier AG. În fruntea consiliului de administraţie se va afla Ralph Büchi, preşedinte Axel Springer International. Alături de acesta vor mai fi câte doi reprezentanţi pentru fiecare dintre companiile Ringier AG şi Axel Springer AG. Ambele societăţi vor deţine câte 50% din noua companie. Axel Springer participă în acest joint-venture cu afacerile societăţilor sale subsidiare din Polonia, Cehia şi Ungaria, în timp ce Ringier vine cu afacerile din Serbia, Slovacia, Cehia şi Ungaria. România, parte a portofoliului Ringier AG, nu se află în acest moment în rândul ţărilor selectate pentru parteneriat, însă obiectivul este includerea, pe viitor, a Ringier România. "Ambele părţi au decis că România va putea fi integrată în ulterior încheierii procesului de redresare a afacerii, pe care l-a iniţiat la începutul acestui an", a precizat Marius Hagger, director executiv Ringier România. Ringier România trece acum printr-un proces de schimbări, după ce principalele publicaţii, Evenimentul zilei şi Capital au fost vândute şi incluse într-o nouă companie, Editura Evenimentul şi Capital. Întrebat despre planurile de viitor la Ringier România, Hagger a mai precizat că "ulterior restructurării companiei şi reducerii costurilor, trebuie să ne concentrăm pe venituri. Vom identifica noi surse de venituri şi vom testa noi modele de business (...) Criza poate fi foarte dificilă, dar în acelaşi timp poate oferi şi oportunităţi. (...) Dacă ne facem temele cu conştiinciozitate, vom putea intra cu succes în joint venture-ul dintre Ringier şi Springer". Din momentul lansării, direct în top Cu 4.800 de angajaţi, cu un profit (EBITDA) de 62 milioane de euro şi o cifră de afaceri pentru 2009 de aproximativ 414 milioane de euro, valoare calculată prin simularea consolidării cifrelor celor două entităţi, compania intră direct în topul marilor jucători media din Europa de Est. Se urmăreşte ca în decurs de trei până la cinci ani listarea comună la bursă. Fuziunea a fost înaintată spre aprobare autorităţilor competente în domeniul concurenţei, se menţionează în comunicatul de presă al Ringier. Având în vedere faptul că Ringier vine cu un pachet mai consistent în acest parteneriat, trustul elveţian va primi o plată compensatorie de 125 de milioane de euro. Grupul german Springer va mai achita o altă factură consistentă, de aproximativ 50 de milioane de euro, suma reprezentând cele 50 de procente care-i revin pentru a participa la acest joint-venture, relatează şi Financial Times.
"Ringier AG, afacere de familie cu o tradiţie de 177 de ani, mărci puternice şi valori solide, priveşte acest pas ca pe un parteneriat natural, bazat pe o excepţională compatibilitate. Împreună, ocupăm pe pieţele din Europa de Est o poziţie atât de puternică, încât vom face împreună pasul înspre bursă şi vom participa în mod decisiv la formarea viitorului pieţelor media în regiune", Christian Unger, CEO al grupului Ringier AG Joint venture între companii cu tradiţie
Sub îndrumarea aceluiaşi management, cele două companii îşi unesc eforturile pentru a profita de oportunităţile de creştere create de transformarea digitală, care oferă perspective de dezvoltare adiţionale, în special angajaţilor Ringier şi Axel Springer din Polonia, Cehia, Ungaria, Slovacia şi Serbia. Înfiinţată în 1833, companie Ringier, aparţinând familiei cu acelaşi nume, s-a extins şi a devenit unul dintre cele mai importante grupuri media din Europa şi Asia. În Elveţia, locul din care s-a extins, este deja lider. În 2009 avea peste 7.000 de angajaţi, în companii din ţări precum China, Vietnam, Croaţia, Cehia, Serbia sau Slovacia. A intrat şi pe piaţa românească în 1992, unde a continuat trendul ascendent al dezvoltării. În 2007 deţinea 59% din piaţă românească, iar la nivelul acelui an compania Ringier AG a avut o cifră de afaceri de 889,3 milioane de euro. Situaţia a început să se deterioreze din 2009, când efectele crizei economice s-au reflectat şi în presă. Astfel, la începutul acestui an, Ringier România a exclus din portofoliu principalele publicaţii, Evenimentul zilei şi Capital, şi a recurs la o strategie de reducere a costurilor care implicat şi concedieri, măsură aplicată şi în 2009. În ceea ce priveşte noul său partener, Axel Springer, compania este în topul celor mai importanţi jucători din Germania. Este cel mai mare editor de ziare şi ocupă locul trei atunci când vine vorba despre editarea de reviste. Şi Springer a văzut o oportunitate pe piaţa românească, în urmă cu ceva vreme, şi a investit. Rezultatul a fost un pachet minoritar de acţiuni în compania Edipress AS România, creată alături de grupul Edipress care deţine 60% din acţiuni.