Reclame pe care le-am ratat în comunism

Reclame pe care le-am ratat în comunism

Cât noi eram conduşi de regimul comunism, la alţii capitalismul cunoştea epoca reclamelor. Americanii au difuzat reclame la televizor încă din anii 40, în timp ce prima reclamă TV din Europa a fost la pastă de dinţi şi a fost difuzată în Marea Britanie.

În 1955, anul în care Marea Britanie difuza prima reclamă TV, americanii erauobişnuiţi cu astfel de spoturi TV. Aşa că, încă din anii '50, constructorii de laFord şi-au permis să le propună cuplurilor americane să cumpere două maşini, una masculină şi una feminină. Erau ani în care femeia vestică reuşea să îşi cristalizeze un statut şi să se desprindă de autoritatea masculină. Iar dacă, la început, maşinile erau văzute drept accesorii exclusiv masculine, acestea deveneau acum bunuri comune, iar noua piaţă merita speculată. <object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/uDk_TEM257k&hl=en_US&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/uDk_TEM257k&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object> În anii '60, imaginaţia producătorilor de reclame a mers atât de departe încât aceştia au folosit figuri de desen animat ca Fred şi Barney (The Flintstones) pentru o reclamă la ţigări. "Muncesc din greu, Barney", spune Fred, privind spre cele două soţii, care bat covoarele şi taie iarba. "Nu-mi place să le văd trudind aşa", răspunde Barney. "Da, hai să mergem undeva unde nu le putem vedea", este soluţia leneşă a lui Fred. Şi bărbaţii se apucă de fumat. Pentru a salva caracterul misogin al reclamei, la sfârşitul spotului, Fred îi aprinde o ţigară soţiei.

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mZvHiiWFbBU&hl=en_US&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/mZvHiiWFbBU&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Branduri de renume, ca Winston, Salem sau Camel, s-au ridicat pe reclame, multe dintre ele lipsite total de onestitate, dar bine orientate pe categorii de public. Pe atunci, riscurile pe care le implică fumatul nu erau explicate pe pachete de ţigări sau în timpul reclamei TV. Ultimii şi-au permis chiar să folosească imaginea unui doctor într-o serie de reclame, iar în altele vorbeau despre lipsa pericolului pentru cei care fumau Camel.

Ne puteți urmări și pe Google News

Iată o colecţie de reclame din anii 50 şi 60 la această marcă de ţigări

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Mo3yTzuZwvA&hl=en_US&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Mo3yTzuZwvA&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Îi lăsăm pe americani în pace şi mergem în Germania de Est, unde găsim o reclamă ingenioasă la aparatele de fotografiat Praktica.

<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/d6AaIc9YWw4&hl=en_US&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/d6AaIc9YWw4&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

Tot nemţii, dar de această dată cei din RFG, au gândit una dintre primele reclame amuzante la prezervative. O reclamă-campanie, pentru cumpărarea de prezervative şi prevenirea răspândirii SIDA, difuzată în anii '80.

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/n5j8cxH17WA&hl=en_US&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/n5j8cxH17WA&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

În tot acest timp, finlandezii se gândeau la viaţa sălbatică. O reclamă din anii '80, cu mesajul "Salvaţi viaţa sălbatică de lăcomia umană!".

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/IapbO_eOnk4&hl=en_US&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/IapbO_eOnk4&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Ieşim un pic din anii în care noi eram în comunism şi vedem o reclamă de la turneul de tenis Roland Garros, din Franţa. Înregistrată în 1990, îi prezintă pe Andre Agassi şi John McEnroe într-o reclamă pentru echipament sportiv.

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/S93b-FL-VJw&hl=en_US&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/S93b-FL-VJw&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Vedem o serie de reclame din Marea Britanie, difuzate pe la mijlocul anilor '80, care ne demonstrează că spoturile la detergenţi şi produse de curăţat nu s-au schimbat deloc. Poate doar pentru ei, la noi sigur nu.

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dc-Bk11xWug&hl=en_US&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/dc-Bk11xWug&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>