Ciprioţii greci vor să facă deliciul turcesc marcă înregistrată.
Grecii ciprioţi sunt pe cale să repurteze o dulce victorie în faţa turcilor, care ar putea periclita însă relaţiile dintre cele două state, şi aşa destul de tensionate. Războiul dintre Cipru şi Turcia are de această dată ca miză rahatul, statul cipriot urmărind să fie recunoscut de Uniunea Europeană ca producător al acestei specialităţi de cofetărie, relevă „The Times“. Grecii ciprioţi vor ca rahatul pe care îl fabrică sub numele „loukoumi yeroskipou“ să fie marcă protejată de UE, iar cum Ciprul este stat membru din 2004, are toate şansele să-şi atingă ţelul.
În aceste condiţii, producătorii turci riscă să se aleagă doar cu un gust amar, mai ales că sunt conştienţi că produsul lor, cunoscut ca „lokum“ sau „deliciu turcesc“, nu poate concura pe piaţă de la egal la egal cu cel al ciprioţilor. Turcii nu pot obţine recunoaşterea mărcii comerciale din partea UE atât timp cât ţara lor nu face parte din forul comunitar. „Rahatul turcesc este cunoscut pe piaţa mondială ca deliciu turcesc de ani. Grecii ciprioţi habar nu au cum se face rahatul“, s-a plâns Adnan Ozdogru, patronul unei companii producătoare de „lokum“ din oraşul Adana, din sudul Turciei. Aceeaşi reţetă, nume diferite De cealaltă parte, producătorii din Cipru susţin că nimeni nu-şi poate aroga meritul de a fi inventat rahatul, mai ales că alimentul este produs şi în Grecia, şi în Turcia, şi în Cipru după aceeaşi reţetă. „Nimeni nu poate pretinde că «loukoumi» îi aparţine“, a declarat George Gabriel, şeful companiei producătoare de „loukoumi“ Aphrodite Delights, situată în localitatea Yeroskipou, despre care se spune că ar fi locul naşterii zeiţei dragostei - Afrodita.
Grecii ciprioţi speră că obţinerea recunoaşterii mărcii de către forul european va duce la creşterea vânzărilor de rahat. Pentru turci, însă, este în joc mândria naţională, chiar dacă vor putea comercializa alimentul sub denumirea de „lokum“.