Raliul Dakar a fost anulat, in premiera, din motive de securitate! Ajunsa la editia cu numarul 30, cea mai importanta cursa de anduranta a devenit astfel primul mare eveniment sportiv a carui desfasurare a fost oprita din cauza amenintarilor teroriste. La startul cursei, care trebuia sa se dea astazi, la Lisabona, urmau sa se alinieze si sase reprezentanti ai Romaniei, Gabriel Nicolae si Liviu Stan la clasa auto, respectiv Emanuel Gyenes, Marcel Butuza, Alexandru Garbacea si Romeo Doicu la clasa moto.

Societatea franceza Amaury Sport Organization (A.S.O.), responsabila pentru organizarea raliului, a decis ieri anularea cursei, dupa ce in ultimele zile autoritatile franceze au avertizat ca evenimentul ar putea fi tinta unor grupari teroriste, in special a organizatiei al-Qaida. Astfel, pentru prima oara in istorie, Raliul Dakar, infiintat in 1979, nu se va mai desfasura. Intr-un comunicat oficial, A.S.O. a precizat ca decizia a fost luata in urma unor consultari cu Ministerul de Externe din Franta.

Si in trecut au mai existat temeri, in 2007, organizatorii anuland doua etape din Mali ale raliului, dupa ce au primit amenintari din partea unor ramuri ale al-Qaida. Si editia din 2000 a fost tinta unor posibile atacuri, astfel ca patru etape au fost anulate.

Mauritania, o tara periculoasa

O parte din traseul Raliului Dakar urma sa se desfasoare pe teritoriul Mauritaniei, unde activeaza o ramura a gruparii al-Qaida. Incertitudinile asupra capacitatii statului african de a asigura securitatea cursei s-au confirmat pe 24 decembrie, cand patru francezi, doi adulti si doi copii, au fost ucisi prin impuscare.

Incidentul s-a produs pe o sosea din apropiere de orasul Aleg, aflat la 250 de kilometri est de Nouakchott, capitala Mauritaniei. Asasinarea celor patru francezi a fost pusa pe seama al-Qaida, care activeaza in Maghrebul islamic, iar ministerul de Externe din Franta a avertizat ca pericolul producerii unor atentate in timpul cursei este real.

A.S.O. a precizat insa ca Raliul Dakar se va desfasura in 2009, luandu-se in calcul schimbarea traseului, astfel incat sa fie ocolite punctele fierbinti din Africa.

Pierderi financiare mari

Raliul Dakar 2008 trebuia sa aiba 15 etape, concurentii urmand sa parcurga 9.273 de kilometri prin Portugalia, Maroc, Sahara Occidentala, Mauritania si Senegal. In cursa erau inscrise 570 de motociclete (245), masini de teren (205), ATV-uri (20) si camioane (100), din 50 de tari. Mai mult de jumatate dintre competitori aveau varsta sub 40 de ani, iar 40 la suta dintre motociclistii inscrisi in cursa se aflau la prima participare.

La clasa moto trebuia sa ia startul si un senegalez in varsta de 18 ani, Yves Jacquemain, cel mai tanar concurent inscris vreodata la Raliul Dakar. Pentru a putea participa la cursa, Jacquemain a spus ca s-a inglodat in datorii, fiind nevoit sa imprumute aproape 60.000 de euro.

Pierderile financiare generate de anularea competitiei sunt semnificative nu numai pentru concurenti, ci si pentru tarile gazda. De altfel, primarii din Portimao si Benavente, doua comune din sudul Portugaliei, au anuntat deja ca vor cere despagubiri organizatorilor, fiindca au investit impreuna 1,8 milioane de euro pentru amenajarea traseului.

PRECEDENT

Anglia, alta tinta

In luna octombrie 2006, ziarele din Marea Britanie au scris ca guvernul primise informatii potrivit carora gruparea al-Qaida pregateste atentate pe stadioane, la meciuri importante de fotbal, transmise in direct. Primul atac terorist a afectat sportul in 1972, la Jocurile Olimpice de la Munchen. Mai multi membri ai delegatiei israeliene au fost luati ostatici de gruparea „Septembrie Negru”. Criza s-a incheiat cu asasinarea a 11 israelieni, sportivi si antrenori, si a cinci dintre cei opt teroristi.

INTERVIU

Emanuel Gyenes: „Adevaratul Dakar era in Mauritania”

In loc sa ia startul de la Lisabona in cea de-a 30-a editie a Raliului Dakar, motociclistul roman Emanuel Gyenes si ceilalti concurenti vor porni azi inapoi spre casa. Dincolo de pierderile financiare inregistrate, Gyenes era dezamagit ca a ratat a doua participare consecutiva la celebra cursa.

EVZ: Mani, cum ai primit vestea anularii raliului?
Emanuel Gyenes
: Cu tristete, ca toti ceilalti. Eu ma aflam la verificarea tehnica, unde fusesem programat la 10.00 dimineata. Initial, mi-au spus sa astept pana la 12.00, cand am fost convocati cu totii si ni s-a comunicat oficial ca raliul a fost anulat.

Ce motiv a stat la baza acestei decizii?
Situatia instabila din Mauritania. Am auzit apoi de amenintari teroriste, dar nu stiu nimic cu exactitate. Oricum, e naspa!

Ai fi fost de acord sa concurezi chiar si in conditiile acestor amenintari?
Nu, nici vorba, dar am tot sperat ca raliul se va desfasura pana la urma, in ideea in care organizatorii ar fi gasit o solutie de a ocoli Mauritania. Ar fi fost insa aproape imposibil, fiindca nu mai putin de opt etape erau programate in aceasta tara. Practic, adevaratul Dakar era in Mauritania, acolo unde era cel mai greu traseu.

La cat estimezi pierderile financiare ale echipei tale?
Inca n-am socotit, dar probabil ca depasesc 30.000 de euro. Si asta este putin in comparatie cu altii. De exemplu, la Marcel Butuza pierderile sunt si mai mari, in conditiile in care el a investit intr-un camion.

Cand plecati spre casa?
Probabil ca maine (n.r. – azi). Aici peisajul e dezolant, fiindca toata lumea isi strange bagajele.