Criza poate crea şi avantaje, nu doar dezavantaje, crede Radu Enache, preşedintele lanţului hotelier Continental, ce deţine un portofoliu de 15 spaţii de cazare în toată ţara.
În timp ce mulţi oameni de afaceri îşi restructurează sau îşi amână chiar proiectele pentru anii viitori, Radu Enache avansează pas cu pas în ritmul stabilit înainte să vină furtuna. Spune că n-are nicio problemă pentru a obţine finanţare de la bănci şi profită de condiţiile actuale pentru a construi mai ieftin decât în urmă cu câteva luni.
Preşedintele Continental negociază acum „la sânge“ cu firmele de construcţii pentru ridicarea unui complex hotelier în Timişoara, de circa 300 de camere, în care nu ar dori să investească mai mult de 24 de milioane de euro, 30% din bani fiind din fonduri proprii. „Avem acum oferte cu cel puţin 30% mai ieftine ca în mai-iunie, dar nici acum nu suntem mulţumiţi pentru că nu au luat în considerare anumite sugestii ale noastre. În al doilea rând, punem un pic sub semnul întrebării cantităţile care au fost luate în calcul, precum şi marjele de profit“, afirmă Enache.
Anul viitor, compania va inaugura două hoteluri, un Ibis la Sibiu şi Continentalul de pe Calea Victoriei, ceea ce înseamnă că va avea nevoie de 200 de oameni. Pentru noile unităţi, Enache îi caută pe cei mai buni şi intenţionează să profite de actuala situaţie economică pentru a-i atrage pe românii specialişti în industria ospitalităţii, care vor fi nevoiţi să revină acasă. Mai ales că, în ultimii ani, fluctuaţia de personal a fost una dintre cele mai stresante probleme.
VIZIUNE
Reducerea preţurilor, parte din strategie Din toate crizele au ieşit câştigători. Vă puteţi considera unul dintre ei? După părerea mea, dacă ai o afacere solidă, care într-un fel sau altul este ancorată în producţie, sigur că pierzi mai greu. Părerea mea e că la noi, cel puţin deocamdată, e mai degrabă o criză de credibilitate. E adevărat că băncile au devenit mai circumspecte. Dar şi ele trebuie să câştige, să rentabilizeze banii pe care-i primesc, ceea ce înseamnă că trebuie să-i materializeze în anumite proiecte. Este clar că numărul turiştilor a scăzut şi va scădea în toate hotelurile. De ce ar fi la dumneavoastră altfel? Oamenii călătoresc şi vor călători în continuare, chiar dacă nu la fel de des, dar vor avea un plafon mai mic. Din acest punct de vedere, noi oricum suntem avantajaţi. Cu mai puţini bani, ei vor alege două, trei stele, iar eu am aici o ofertă bogată (Ibis şi Hello - n.r.). Dacă se duce în ţară, e la fel de bine - hotelurile noastre de patru stele sunt bine plasate, cu preţuri mult mai mici ca în Bucureşti. Să nu uităm, de asemenea, că, scăderea de acum era, în mare parte, previzibilă, dat fiind că aşa se întâmplă mereu la sfârşit de an. Sunteţi pregătit să reduceţi preţurile? Categoric. Atunci când va fi nevoie, aşa cum fac deja competitorii noştri.