Pro şi contra taxei de autostradă

Pro şi contra taxei de autostradă

Autorităţile se pregătesc să pună taxă pe autostrăzi pentru a putea fi întreţinute. Aţi fi de acord cu o astfel de taxă?

De câţiva ani, autorităţile ne promit kilometri întregi de autostradă, care se lasă însă mult aşteptaţi. Mai nou, şeful Transporturilor, Radu Berceanu, a lansat ideea că, din 2011, am putea plăti o taxă de circa 3-4 euro/100 km. El spune că are nevoie de bani pentru întreţinere. ARGUMENTE PRO De ce să dam banii

  • Autostrăzile vor avea o calitate mai bună decât în prezent
  • Va spori siguranţa în trafic
  • Vor fi reduse furturile de marcaje şi alte anexe
  • Sunt mai multe state UE care au o astfel de taxă
  • Ritmul de construire ar putea fi mai rapid

ARGUMENTE CONTRA Nu merită să plătim

  • Achităm deja o rovinietă şi o altă taxă inclusă în preţul carburanţilor
  • Avem prea puţini kilometri de autostradă
  • Autostrăzile au fost făcute cu banii statului şi nu sunt private
  • Nu există garanţia că nu vor fi gropi
  • Drumurile alternative au o calitate foarte slabă

Punem taxă, dar nu avem încă autostrăzi finalizate Ministrul Berceanu intenţionează să pună taxă de 3 sau 4 euro/100 km pentru şoferii care vor dori să ajungă la mare, fără să ştie când exact va fi gata lucrarea, care întregistrează deja întârzieri. Introducem taxă înainte să avem autostrăzi! Asta intenţionează să facă autorităţile române din vara anului viitor, când estimează că se va finaliza în mare parte tronsonul care duce spre litoral.

Ne puteți urmări și pe Google News

"În sezonul estival 2011 se va circula pe autostradă de la centura Piteşti la centura Constanţa, dar pe Cernavodă-Constanţa s-ar putea merge pe câte o bandă pe sens pe autostradă", a afirmat recent ministrul transporturilor, Radu Berceanu. Românii care vor beneficia de această facilitate vor trebui însă să plătească 3 sau 4 euro/100 de kilometri, aşa cum anunţă ministrul de resort.

Întârzierea lucrărilor, din cauza ploilor

Finalizarea în termenul oferit a celor 51 de kilometri rămaşi de pe tronsonul Cernavodă- Constanţa nu este însă o certitudine. Mai ales că, potrivit planului, în iunie 2010 trebuia să fie gata întreaga lucrare. "E adevărat că sunt întârziaţi. Ar putea recupera, dar timpul acesta cu ploi şi inundaţii nu este favorabil pentru construcţia drumurilor", explică Dorina Tiron, directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.

Noul termen pentru întreaga lucrare este finele lui 2011. În prezent, lucrările la tronsonul Cernavodă-Medgidia sunt finalizate în proporţie de 8%, iar la tronsonul Medgidia-Constanţa stadiul lucrărilor e de 25%. Tot un sfert e gata şi din centura Constanţei.

Taxa, mărul discordiei

Radu Berceanu se pregăteşte însă să-i taxeze pe cei care vor să circule pe A1 şi A2 chiar de anul viitor şi are şi susţinerea Comisiei Europene. Banii încasaţi ar urma să fie folosiţi la întreţinere. Nu e clar cum se va introduce această măsură, dacă va fi o taxă la intrarea pe autostradă sau va fi majorată rovinieta.

Fostul ministru al transporturilor, Ludovic Orban, afirmă însă că UE nu permite dubla taxare a aceluiaşi serviciu. "Este o măsură disperată a guvernului. Taxa ar fi oportună în cazul proeictelor realizate prin parteneriate publice private, nu pentru construcţiile finanţate de stat", susţine Orban.

În replică, reperzentanţii ministerului spun că legislaţia UE permite asta, atâta timp cât se face contract de concesiune şi operare. "Taxa pe autostradă există în mai multe ţări, în diferite forme. Nu o inventăm noi, trebuie doar să ne hotărâm ce model urmăm", e de părere Nelu Iordache, directorul Romstrade, una dintre firmele care colaborează strâns cu statul la construirea autostrăzilor. Potrivit lui, sunt tronsoane care vor putea fi taxate odată ce vor fi finalizate.

Pentru ce plătesc alţii

Perspectiva taxării a fost primită cu reticenţă de români, în condiţiile în care, în prezent, există trei bucăţi de autostradă, două nefinalizate, iar una "abonată" sezonier la multiple reparaţii. Sunt însă ţări europene care taxează circulaţia pe autostrăzi.

De exemplu, Polonia, care are o reţea de peste 800 km, sau Ungaria, care deţine peste 1.500 km. Cele mai mari taxe sunt în Spania - 8 euro/ 100 km, pentru maşinile mici, dar aici infrastructura este cel mai dezvoltată.

ÎN PAUZĂ

Anul acesta nu se mai finalizează nimic, din lipsa fondurilor

Lucrări întârziate cu lunile sau chiar cu anii şi termene generos amânate - toate lucrările de autostradă din România au durat mai mult decât era prevăzut iniţial. Şi povestea continuă, din lipsa fondurilor, cum explică Dorina Tiron, şefa Companiei de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.

Planuri multe, cu prea puţine reuşite

Anul trecut era prevăzut ca în 2010 să fie gata tronsonul Moara Vlăsiei-Ploieşti, plus două tronsoane din Bechtel - respectiv Câmpia Turzii-Gilău şi Suplacu de Barcău-Borş. Ei bine, din cei peste 200 de kilometri n-a mai rămas nimic.

Astfel, la autostrada spre Ploieşti se lucrează în ritm de melc, doar ca să nu se stea, pentru că nu sunt bani de întreţinere, în timp ce la Bechtel lucrările au înţepenit de tot.

"Tehnic, noi putem termina 100 de kilometri de autostradă. Dar de la 100 în jos, pot fi şi zero, dacă banii merg la DN-uri, întreţinere. Depinde unde lucrăm", a declarat ministrul transporturilor, Radu Berceanu. Lui îi mai rămăsese o singură speranţă, la începutul anului: centura Sibiului, de circa 17 km lungime.

Problemele apărute pe parcurs l-au făcut să-şi ia gândul: exproprieri întârziate şi prea puţini bani. Iar iniţiativa identificării unor soluţii de împrumut este, în condiţiile de faţă, imposibil de luat în calcul.

3-4 euro / 100 km ar putea plăti anul viitor românii care vor circula pe autostrăzi

EXEMPLE

Taxe de autostradă

  • Austria: 7,67/vigneta 10 zile
  • Franţa: 5,11/100 km
  • Grecia: 1 -3,5/100 km
  • Italia: 5,11/100 km
  • Polonia: 2 euro/100 km
  • Spania: 8/100 km
  • Ungaria: 5,5/4 zile
Sursa: kfz-auskunft.de