Promoţiile de până la 70% au invadat magazinele

Promoţiile de până la 70% au invadat magazinele

Retailerii încearcă să-şi vândă marfa afişând preţuri reduse mai mult de jumătate, dar planurile acestora ar putea fi deturnate de majorarea TVA. Oficial, reducerile încep în august.

Promoţiile au invadat magazinele de haine şi încălţăminte din România încă de la începutul verii. Dacă până anul trecut, primele scăderi de preţ aveau loc pe la finele lunii iulie, anul acesta ofertele au pornit în forţă încă din prima lună de vară şi ajung deja la peste 50%-60%.

Retailerii spun că au ajuns în această situaţie "împinşi de piaţă". Teoretic, de acum încolo, reducerile de preţuri ar trebui să se ţină lanţ. Asta în lipsa celor două surprize ale crizei - cursul euro-leu şi majorarea TVA. Chiar dacă retailerii spun că produsele aflate acum în stoc n-ar trebui să se scumpească, în mijlocul haosului orice este posibil.

Scăderi de peste 50%, încă din luna iunie

Mallurile sunt pline acum de oferte "speciale", cât mai colorate şi ostentativ afişate în vitrine. Kenvelo se laudă cu promoţii de până la 60%, Motivi are 30%- 50%, în timp ce Bata afişează 50%. "Toată lumea o ţine numai în promoţii", spune Mihai Şindrilaru, manager New Yorker în România. Compania sa are acum produse reduse şi cu 50%- 60%. "Este un trend impus de piaţă încă de anul trecut, când au apărut primele semne dure ale crizei", afirmă el.

Practica promoţiilor a fost adoptată şi de retailerii români. Dacă unii au adus în faţă colecţiile de anul trecut, reduse chiar şi cu 70%, alţii au scăzut preţurile chiar la produsele scoase pe piaţă la începutul sezonului.

"Avem o campanie cu preţuri de până la 35% mai mici, dar numai la o parte din articole, care va dura până la finele acestei săptămâni. Anul trecut, reducerile de peste 50% au început deja din iulie", spune Ioana Stan, reprezentant Otter.

Majorarea TVA şi cursul euro-leu bat la uşa retailerilor

Confuzia totală vine odată cu majorarea TVA - zilele acestea în toate companiile s-au organizat şedinţe pentru a găsi o soluţie. "Teoretic, marfa din magazine n-ar trebui să fie influenţată de aceste majorări, dar nu ştim deocamdată ce se va întâmpla", explică Stan.

Nici în cazul retailerilor internaţionali situaţia nu este mai clară, mai ales că aceştia trebuie să ia în considerare fluctuaţiile de curs euro-leu. "Am făcut calcule la un curs de 4,3-4,4 leueuro. Dacă depăşeşte această limită, va trebui să luăm măsuri", mărturiseşte reprezentantul unui lanţ internaţional.

Reduceri programate în Germania

Dacă panica a constituit motorul promoţiilor de la noi, sunt ţări în care reducerile se cheamă ca atare şi vin pe un ciclu de vânzări stabil. E cazul Germaniei, unde vânzările s-au menţinut la cote similare cu cele de anul trecut.

"E adevărat că anul acesta a început mai slab ca 2009, dar scăderile nu sunt mai mari de 4%-5%", spune Heiner Hutmacher, manager Loop 5, un centru comercial deschis de Sonae Sierra în Weiterstadt, la 20 km de Aeroportul Frankfurt.

Şi magazinele nemţeşti îşi întâmpină clienţii cu reduceri de 30%-50%. "Sunt reducerile programate. Unii retaileri au câte o colecţie pe lună şi trebuie să ruleze marfa", explică Hutmacher. El spune că Germania a desfiinţat de 10 ani perioada de reduceri. "Acum discounturile încep de la finele lunii mai, cu 20%-30%, ajung la 30%-40% în iunie şi scad mai mult în iulie", povesteşte el.

Reduceri mascate sub formă de promoţii se mai organizează şi în Portugalia, dar şi în Italia sau Franţa.

"Toată lumea o ţine în această perioadă numai în promoţii. Este un trend impus de piaţă încă de anul trecut, când au apărut primele semne dure ale crizei. Cu ajutorul acestora, menţinem vânzările la un nivel accep tabil.“, MIHAI ŞINDRILARU, manager New Yorker Romania

Ne puteți urmări și pe Google News