Din fabrica unui fost profesor craiovean a ieşit de curând singura locomotivă electrică românească de după ’90. La ea au lucrat peste 100 de tineri liceeni şi studenţi.
Un investitor maghiar a cumpărat, în urmă cu câteva săptămâni, prima locomotivă electrică construită în România după 1990. Locomotiva a fost proiectată şi realizată în fabrica unui fost profesor de franceză din Craiova, Ionel Ghiţă.
Astfel, în plină criză economică, Craiova face paşi mari spre a deveni centrul producţiei româneşti de locomotive, şi asta după ce, decenii la rând, uzina Electroputere a dus faima Băniei în toată Europa şi până în China.
Şi-a găsit repede cumpărător
Locomotiva „Phoenix“, marcă înregistrată la OSIM de societatea craioveanului, a fost construită în mai puţin de un an, într-o hală de la marginea Craiovei despre care puţini ştiu că este o fabrică de modernizare şi confecţionare de locomotive. La realizarea ei au lucrat peste 100 de tineri, elevi de liceu sau studenţi, angajaţi ai fabricii.
În toamna lui 2008, aparatul a fost expus în Gara de Nord şi a primit Premiul de excelenţă în domeniul feroviar pentru iniţiativă în afaceri în cadrul Galelor Club Feroviar. A atras multe priviri din partea operatorilor particulari datorită caracteristicilor sale şi a designului modern: funcţionează la curent continuu de 6.600 kW şi este dotată cu sistem GPS-GSM. „Am fost dezamăgit când am aflat că din partea autorităţilor nu a venit nimeni să o vadă. Însă premiul a reprezentat recunoaşterea unei munci de zeci de ani“, spune Ionel Ghiţă.
Trei luni mai târziu, prima locomotivă „Phoenix“ a luat drumul Ungariei, fiind achiziţionată de un operator particular. „Nu am nevoie de publicitate nici eu, nici locomotiva. Dar vă spun că preţul ei este cu până la 50 la sută mai mic decât al celor produse de granzii din Europa“, adaugă acesta.
„Îmi era frică să nu greşesc“
Fabrica în care a prins „viaţă“ locomotiva se află la marginea Craiovei, în cartierul Cernele. Aici, câteva hale ascund furnicarul. Nu cu mult timp în urmă, în această zonă localnicii îşi duceau la păscut vitele. „Habar nu am ce se face acolo. Am văzut de câteva ori trenuri intrând sau ieşind. Cred că aduc marfă, ceva“, spune un craiovean care locuieşte în zonă.
În realitate, halele reprezintă cele trei fabrici: cea de locomotive (unde se construieşte caroseria - proiect propriu al profesorului), fabrica de modernizare şi cea de reparaţii. Nicuşor Lisu are 19 ani. Este elev la Liceul Electroputere şi de câteva luni lucrează în fabrica de modernizare. Munceşte doar patru ore pe zi. „Iar dacă nu ar fi cursurile de la şcoală, aşsta aici la program ca şi ceilalţi muncitori. Simt eu că acesta este viitorul meu!“, exclamă cel mai tânăr angajat al societăţii Softronic.
Nicuşor e mândru că face circuitele pentru tabloul de comandă al locomotivelor. „A fost greu la început şi îmi era frică să nu greşesc. Acum, tabloul nu mai are secrete pentru mine. Ştiam câte ceva din timpul orelor de la liceu, însă contează mult practica“, conchide băiatul. Următoarea hală este fabrica în care se construieşte caroseria locomotivelor. Alex Buleică este student la Electromecanică. „El e şeful pe robot!“, spune nea Mircea tinichigiul. „Programez softuri. Este vorba despre aparatul care decupează piese şi diferite subansambluri din tablă care apoi se montează şi iese caroseria“, spune Alex.
Printre muncitorii fabricii se numără şi foşti angajaţi ai uzinei Electroputere. Unii disponibilizaţi, alţii ieşiţi la pensie. Ion Giurcă are 62 de ani şi peste 40 de ani de experienţă în fostul colos industrial.„Mă ocup de instalaţiile pneumatice de frână. Aici mi-am găsit un loc de muncă, după ce la Electro, zeci de ani, mi-au trecut prin mână peste 1.000 de locomotive“, adaugă craioveanul.
CFR nu are bani
Construirea locomotivei „Phoenix“ de o firmă particulară din Craiova poate reprezenta relansarea industriei feroviare ro mâneşti, consideră secretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare din România.
„Este un lucru îmbucurător că după aproape 20 de ani s-a construit şi la noi o locomotivă, însă îngrijorător este faptul că statul, care aruncă bani pe studii şi proiecte, nu găseşte finanţare pentru un astfel de aparat. Când «Pheonix» a fost expusă la Gara de Nord, nimeni din minister nu a venit să o vadă. Că locomotiva a fost cum părată de un operator privat din Ungaria, asta dă bine la imaginea României, ţară despre care se spune că doar ştie să repare, nu să construiască. Oricum, sunt şanse mici ca să fie dotat CFR cu astfel de locomotive performante, din lipsă de bani, bani care, atunci când erau, au fost redirecţionaţi“, a declarat Ştefan Roşeanu.
ÎN ATELIER. Nicuşor Lisu realizează circuitele pentru tabloul de comandă al locomotivelor
PRODUCŢIE
Electroputere - istoria locomotivei
- Istoria de 40 de ani a locomotivelor electrice produse la Electroputere se leagă de suedezi.
- Primele locomotive autohtone au fost produse în 1967, sub licenţa concernului suedez ASEA, acestea fiind modelele Co-Co, cu o putere de 5.100 kW.
- Cel mai mare beneficiar a fost CFR, care a comandat 932 de bucăţi, dar s-au făcut exporturi şi în China, Bulgaria şi fosta Iugoslavie.
- Ultima locomotivă electrică fabricată la Electroputere Craiova a ieşit pe poarta fabricii în 1991, având pe caroserie plăcuţele originale ASEA - Suedia 1965.
PRINCIPIU
„Încurcă-te, că te descurci“
Ionel Ghiţă a fost profesor la Colegiul „Carol I“. A intrat în afaceri după Revoluţie cu o fabrică de mobilă. „Apoi mi-am făcut firmă de amenajări interioare cu un doctor. După ce am tras linie, aveam un câştig de 10.000 de dolari“, îşi aminteşte craioveanul.
În 1999, împreună cu un cumnat, fost inginer la Electroputere, a înfiinţat firma prin care avea să fabrice locomotiva „Pheonix“: „Eu aveam curajul, el experienţa şi am mers înainte după deviza «Încurcă-te, că te descurci»! Recunosc că atunci am luat şi bani cu dobândă“, adaugă cel căruia angajaţii îi zic „domn’ profesor“. La început, firma a intrat pe piaţa feroviară cu un vitezograf cu care au fost dotate toate locomotivele din România. Au urmat zeci de piese electronice, brevetate la OSIM, cu care au fost modernizate locomotivele. Societatea Softronic a înregistrat la OSIM marca „Phoenix“, care funcţionează la curent continuu, la 6.600 kW. Potrivit reprezentanţilor firmei, motorul şi transformatoarele au fost furnizate de Electroputere Craiova, iar boghiurile - de Caromet Caransebeş. Reprezentanţii Softronic spun că vitezograful şi partea electronică sunt patente ale firmei, dar că locomotiva include şi softuri produse de Mitsubishi.