Preţul uriaş al autostrăzii, dictat de firma consultantă
- Adam Popescu
- 11 decembrie 2007, 02:00
Compania Search Corporation a stabilit preţul unui kilometru de autostradă pe tronsonul Comarnic - Braşov, prin studiul de fezabilitate, la 25 de milioane €.
Licitaţia pentru tronsonul de autostradă Comarnic - Braşov, programată de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pentru 24 decembrie, continuă să ridice semne de întrebare. Dacă săptămâna trecută oficialii ministerului declarau pentru EVZ că preţul de pornire la licitaţie va fi de 1,2 miliarde de euro, ieri suma a fost „corectată“ cu încă 300 de milioane de euro. Reprezentanţii Search Corporation, firma care a întocmit studiul de fezabilitate pentru întreaga autostradă Bucureşti - Braşov, susţin că preţul tronsonului de autostradă Comarnic - Braşov ar putea ajunge la 25 de milioane de euro pe kilometru. Motivul este simplu: valoarea construcţiei a fost estimată prin proiectul întocmit de Search Corporation la 1,5 miliarde de euro. EVZ a relatat ieri faptul că CNADNR a scos la licitaţie secţiunea Comarnic - Braşov a autostrăzii Bucureşti Braşov, iar preţul unui kilometru de şosea ar putea ajunge la 20 de milioane de euro.
Contactat de mai multe ori săptămâna trecută, dar şi ieri, directorul CNADNR, Mihai Grecu, nu a dorit să discute cu EVZ. Nici ministrul transporturilor Ludovic Orban nu a fost de găsit în cursul zilei de ieri pentru a comenta preţul autostrăzii Comarnic - Braşov. Calcule după proiecte Spre deosebire de alte ţări europene, precum Croaţia - unde preţul unui kilometru de autostradă construit în zonă muntoasă a costat între şapte şi opt milioane de euro, România plăteşte în continuare sume uriaşe pentru construcţ ia de drumuri. Aceste preţuri foarte mari sunt stabilite prin studiile de fezabilitate întocmite de companiile de proiectări. În cazul autostrăzii Bucureşti - Braşov, inclusiv pentru tronsonul Comarnic - Braşov, preţul a fost stabilit de firma Search Corporation. Vlad Chiotan, vicepreşedinte al Search Corporation, ne-a declarat că valoarea totală a autostrăzii Bucureşti - Braşov va ajunge la 2,8 miliarde de euro. „În urma studiului de fezabilitate pe care l-am făcut, devizul general va ajunge la 2,8 miliarde de euro. Banii ăştia se vor cheltui până la tăierea panglicii. Pentru porţiunea Comanic - Braşov se va cheltui suma de 1,5 miliarde de euro“, susţine Chiotan.
Întrebat cum se face că, în 2004, pe studiul făcut de Search Corporation preţul pentru tronsonul Comarnic - Braşov era estimat la 10 milioane de euro, Vlad Chiotan susţine că materialele de construcţii mai scumpe şi preţurile terenurilor au umflat sumele.
Vicepreşedintele Search Corporation ne-a declarat că nu ştie cât a încasat compania pe care o reprezintă de la stat pentru studiul de fezabilitate al autostrăzii Bucureş ti - Braşov. Mihai Iuga, director tehnic în CNADNR, ne-a declarat că proiectul a costat trei milioane de euro. ÎN AJUN DE CRĂCIUN Licitaţie cu semne de întrebare EVZ anunţa încă de ieri că autostrada Comarnic - Braşov, ultimul tronson al secţiunii ce va lega Bucureştiul de Ardeal, va fi scoasă la licitaţie în Ajunul Crăciunului, pe 24 decembrie. Mai multe criterii şi condiţii de participare lasă loc de interpretare. Această porţiune va fi concesionată pentru 25-30 de ani, iar suma luată în calcul de CNADNR este uriaşă şi incertă în acelaşi timp: între unu şi trei miliarde de euro. Aproximativ 1,5 miliarde de euro vor fi destinate construcţiei efective a celor 60 de kilometri care leagă Comarnicul de Braşov. Restul de 1,5 miliarde de euro se vor cheltui pentru întreţinere. Procedura de atribuire a licitaţiei este şi ea una neobişnuită, în condiţiile în care valoarea contractului este foarte mare: dialogul competitiv. Dorin Debucean, directorul adjunct din CNADNR, ne-a declarat că, deşi autostrada va fi concesionată unui constructor, în final tot statul va fi cel care va acoperi costurile de construcţie.