Lungmetrajul "Hai paura del buio", de Massimo Coppola, cu Alexandra Pirici şi Lia Bugnar, va avea premiera mondială în cadrul secţiunii Settimana Internazionale della Critica a Mostrei.
Cea de-a 25-a ediţie a Settimana Internazionale della Critica, din cadrul Festivalului Internaţional de Film de la Veneţia, desfăşurat anul acesta între 1 şi 11 septembrie, cuprinde şapte pelicule, toate debuturi în lungmetraj, ce vor fi prezentate la Veneţia în premieră mondială. Printre acestea se numără şi filmul italian "Hai paura del buio", de Massimo Coppola, cu Alexandra Pirici şi Lia Bugnar, alături de Erica Fontana, Marcello Mazzarella, şi de Manrico Gammarota.
Cele şapte lungmetraje selectate în competiţie concurează pentru premiul de 5.000 de euro, acordat de regiunea Veneto filmului desemnat prin votul publicului. De asemenea, peliculele din această selecţie vor concura alături de cele din secţiunea Lion of the Future a Festivalului de la Veneţia pentru premiul Leul de Aur pentru debut, în valoare de 100.000 de dolari, potrivit "Variety", citat de Mediafax.
Departe de "căpşunari"
Compania Tandem Films s-a ocupat de castingul prin care Alexandra Pirici şi Lia Bugnar au ajuns să joace roluri de fiică şi de mamă în filmul lui Massimo Coppola.
În cazul celei dintâi, a căpătat rolul Evei după două zile; apoi a plecat în Italia (la finalul lui august 2009), unde repetiţiile au durat două săptămâni, iar filmările, trei luni. Când a auzit de subiectul lungmetrajului "Hai paura del buio", Alexandra Pirici s-a temut că povestea unei românce care pleacă în Italia ar fi putut fi clişeistică, dar s-a convins repede că nu era cazul: "Eva, personajul meu, a rămas fără slujbă în Bucureşti, aşa că pleacă în Italia, unde mama ei, Katia, locuieşte de ani buni. Acolo o întâlneşte pe Ana, o fată de vârsta ei, personajele sunt puţin în oglindă... Ana lucrează la fabrica Fiat din Melfi. Eva se mută la familia italiencei şi are grijă de bunica foarte bătrână a Anei, dar începe şi o relaţie fără niciun viitor şi îşi urmăreşte şi mama. Filmul este structurat în funcţie de poveştile Evei şi Anei, care se derulează în paralel", relatează actriţa care este totodată coregraf.
"Massimo Coppola nu dorea povestea clasică, de aceea a şi ales o româncă mai blonduţă, ca mine", crede Pirici, care adaugă că "Eva este cosmopolită şi emancipată, fără complexe, fără prejudecăţi, un spirit liber".
Actriţa povesteşte că "regizorul avea o bonă ucraineană, care a lăsat copilul ei acasă pentru a avea grijă de copilul lui. Nu avea vreo situaţie economică disperată, pur şi simplu voia un standard de viaţă mai bun, iar acesta părea să fie şi cazul Katiei, mama personajului meu".
De la Obor la Napoli
"Am filmat mult la Melfi, la fabrică, şi la Napoli, prin împrejurimi, dar şi două-trei săptămâni la Bucureşti, pe lângă Piaţa Obor", rememorează Pirici. I-a plăcut mult să lucreze cu Massimo Coppola, deoarece acesta era foarte deschis şi la improvizaţie, şi la sugestii. Dificultăţile de la filmări au fost mai degrabă de ordin practic.
"Trebuia să urmăresc un autobuz pe bicicletă, dar eu nu ştiu să merg foarte bine, aşa că am tot căzut înainte să filmăm scena res pectivă... Am făcut şi nu ştiu ce alergie la praf. Apoi au fost două săptămâni de filmări de noapte, ceea ce a fost foarte obositor", subliniază Alexandra Pirici. Da, ştie că "Hai paura del buio" va merge la Veneţia, unde îl va acompania: a sunat-o regizorul acum 10 zile, dorind să fie primul care îi dă vestea.
Coregraful Alexandra Pirici a mai jucat în "Mănuşile roşii", de Radu Gabrea, şi a avut un rol episodic în "Tinereţe fără tinereţe", de Francis Ford Coppola.
Perspectiva mamei
"Regizorul, deşi foarte tânăr, avea o mână sigură, ştia exact ce film îşi doreşte, ceea ce e liniştitor pentru un actor", opinează dramaturgul, scenarista şi actriţa Lia Bugnar, interpreta Katiei. Pentru ea, castingul a avut două etape, una în România, cealaltă în Italia: "Repetiţii nu au existat decât la faţa locului şi au coincis cu castingul. (...) Erau scene emoţionale şi nu voia să le tocească prin repetiţie", explică Bugnar.
Nu, nu i-a fost frică de posibila stereotipie a personajului ei, cu atât mai mult cu cât a scris un scenariu despre o mamă aflată în aceeaşi situaţie - "nu era nimic de nefăcut, ci foarte tentant, apelai la tot felul de resurse emoţionale". O defineşte pe Katia drept "o femeie uscată pe dinăuntru, dar nu irecuperabilă. Românca obişnuită, nu neapărat nesimţită, ci, dintr-o vinovăţie copleşitoare, depăşită de evenimente, a muncit ca un sclav, doar că a încercat să-şi şteargă din memoria imediată existenţa copilului. Nu, nu a reuşit", accentuează Lia Bugnar, care pomeneşte şi că există o anume conexiune cu prostituţia sugerată în cazul Katiei.
Cu copilul la filmări
Pe parcursul producţiei, a avut probleme doar când avea de filmat cu o fetiţă. "Avea 2 ani şi o personalitate foarte puternică. Nu voia să intre în câmpul muncii la acea vârstă, aşa că de la dubla trei urla din toţi rărunchii. M-am simţit ca o răpitoare de copii. Se simţea biata folosită când pornea camera şi trebuia să fie înnebunită după mine. Ceea ce chiar era când ne jucam între filmări. Era o fetiţă cu un ochi albastru şi unul negru", îşi aminteşte Lia Bugnar.
Contrastul dintre blocuri
Totodată, ea nu uită să menţioneze cât de mirată a fost auzindu-i pe italienii din echipă comentând cât de urât e Melfiul. "Era o Sighişoară mai răsărită. E drept, au filmat după blocuri, dar şi acelea, faţă de ce vezi prin Bucureşti, erau lux a întâia". Ambele actriţe sunt de acord: "Hai paura del buio" nu e un film care să dea liber la controverse sau unul "răzvrătit", după cum formulează Bugnar. "E un film cinstit, despre o mamă şi fiică", adaugă ea. Nu, Lia Bugnar nu crede că va merge cu echipa filmului la Mostră, căci rolul ei i se pare "prea mic" pentru a justifica prezenţa sa acolo.
Anul trecut, filmul "Francesca", de Bobby Păunescu, cu Monica Bârlădeanu şi Dorian Boguţă în rolurile principale, a stârnit controverse şi un proces cu Alessandra Mussolini, după ce a deschis secţiunea "Orizzonti" a Festivalului de la Veneţia.
"Eva, personajul meu, este cosmopolită şi emancipată, fără complexe, fără prejudecăţi, un spirit liber." ALEXANDRA PIRICI, actriţă şi coregraf
CONCURENŢĂ
Majoritate europeană
Actriţa suedeză Pernilla August îşi va lansa filmul "Beyond", o dramă psihologică având-o în distribuţie pe Noomi Rapace din "The Girl With the Dragon Tattoo".
Franţa se află în competiţia de la Settimana Internazionale della Critica prin drama "Angele et Tony", de Alix Delaporte, care prezintă relaţia dintre o femeie care tocmai a ieşit din închisoare şi un pescar care locuieşte cu mama sa, dar şi prin coproducţia franco-israeliană "Naomi", un film noir semnat de regizorul israelian Eitan Zur. Un lungmetraj cu subiect politic, despre neliniştea continuă din Grecia, "Homeland", de Syllas Tzoumerkas, şi o altă dramă, "Papa", semnată de regizorul sloven Vlado Skafar, completează selecţia europeană. Singurul film non-european din această secţiune este pelicula mexicană "Martha", de Marcelino Islas.