Un grup de prim-solişti îl contestă dur pe directorul Răzvan Ioan Dincă, acuzându-l că este regizor de teatru, nu are cultură şi experienţă muzicală.
Un număr de 11 primsolişti ai Teatrului Naţional de Operetă „Ion Dacian“ (TNO) au început, în termeni de o duritate fără precedent, un „război“ împotriva directorului instituţiei, regizorul de teatru Răzvan Ioan Dincă. Opereta pare a fi intrat într-o zodie neagră, după incendiul din 3 ianuarie 2005.
Răzvan Dincă, în vârstă de 35 de ani, a fost numit de Ministerul Culturii şi Cultelor (MCC) director în 2006, fiind cel mai tânăr director de teatru, iar contestarii spun că un regizor de teatru nu poate să facă faţă exigenţelor manageriale şi de cultură muzicală obligatorii impuse de Operetă. 11 contestatari
Zece cântăreţi plus coregrafa Adina Cezar au semnat un memoriu incendiar, pe care l-au depus la principalele instituţii ale statului. Documentul, precum şi o scrisoare deschisă adresată ministrului Iorgulescu conţin numeroase acuzaţii grave.
Contactat de EVZ, Răzvan Ioan Dincă, director al Operetei din 2006, a negat vehement acuzaţiile, prezentându-le punctual ca pe nişte „minciuni sfruntate“, plecate de la nişte oameni care-şi văd ameninţate poziţiile, pe măsură ce li se apropie vârsta de pensionare. În replică, fosta sa „mână dreaptă“, regizoarea Beatrice Rancea, dezvăluie, în premieră pentru EVZ, motivele care au făcut-o să-şi dea demisia acum câteva luni, precum şi „haosul care domneşte“ în instituţie.
Cei 11 semnatari, printre care Mihnea Lamatic, Mioara Manea Arvunescu, Alfredo Pascu, Patricia Seymour, Bianca Ionescu, afirmă, în memoriul lor: „Odată cu învestirea la conducerea TNO a domnului director general Răzvan Ioan Dincă de către MCC, asistăm tot mai neputincioşi, de doi ani încoace, la distrugerea treptată şi programată a instituţiei noastre“. „Epurarea“ vechii gărzi Un exemplu, pe lângă strategia repertorială dezastruoasă, ar fi „epurarea colectivului, începând cu maeştrii acestuia“: coregrafele Andreea Constantinescu şi Mariana Hudac, renumita coregrafă Adina Cezar şi regizoarea Constanţ a Câmpeanu, care au fost pur şi simplu date afară. Şi mai grav este că în locul Adinei Cezar şi al trupei sale, Contemp, ar fi fost adusă contestata trupă Interart, condusă de cele două soţii de demnitar, ministrese în funcţie, Mihaela Vosganian şi Liliana Iorgulescu.
Directorul Dincă are însă altă versiune: Adina Cezar s-a pensionat şi adresa prin care el îi cerea să revină în teatru în calitate de colaborator a rămas până azi fără răspuns. „Contemp s-a autodistrus înainte de a veni eu, mai erau doar doi balerini“, relatează Dincă. Iar compania Interart nu a călcat niciodată în Operetă.
Motivul acestei virulenţe a angajaţilor împotriva persoanei sale (numai o parte dintre cei 44 de cântăreţi, avertizează Dincă, iar Alfredo Pascu s-ar fi retras) este, în opinia directorului, faptul că ei nu au fost distribuiţi în anumite spectacole şi se simt „ameninţaţi“. Toate montările au beneficiat însă de nişte probe de casting, la care directorul susţine că nu s-a amestecat. Dincă şi-a pierdut „mâna dreaptă“
În exclusivitate pentru EVZ, regizoarea Beatrice Rancea, consilier artistic al Operetei din ianuarie 2007 până acum două luni, a explicat motivele care au făcut-o să-şi dea demisia: „Dincă nu se pricepe la teatru liric, dar nici nu îi lasă pe ceilalţi, pe care tot el i-a chemat. Nu mai înţelegeam încotro se îndreaptă şi ce se vrea cu acest teatru şi cu acest colectiv. Nu mai vorbesc de haosul repertorial“.
În premieră, regizoarea montă rii „Cabaret“ de la Operetă a dezvă luit condiţiile infernale de repetiţie „asigurate“ de Dincă: „Un asemenea haos, ca acela pe care l-am trăit cu premiera de la «Cabaret», nu am văzut în viaţa mea. Mulţi oameni din echipă aveau impresia că spectacolul este sabotat“.
Fiindcă toată lumea îl acuza pe Dincă şi o întreba de ce nu intervine, Beatrice Rancea şi-a dat demisia. Rămâne însă la părerea că, „pe banii statului, Dincă se poartă cu oamenii ca pe moşia lui“. "Pe banii statului, Răzvan Dincă se poartă cu oamenii ca pe moşia lui. Este strigător la cer ce se întâmplă acum la Operetă. Un asemenea haos nu am văzut în viaţa mea." - Beatrice Rancea, regizor PROTECŢIE
Iorgulescu: „Nu putem să tăiem capete“ Ministrul culturii, Adrian Iorgulescu, a declarat pentru EVZ: „O să avem o discuţie cu domnul Dincă şi vom vedea ce vom face în continuare. O să invit la mine toate părţile implicate, nu pot să am deocamdată nicio părere. Nu mai suntem însă pe vremea lui Ioan Botezătorul, să tăiem capete“. Iorgulescu confirmă cele două justificări ale lui Dincă: Adina Cezar atinsese o „frumoasă vârstă“, ideală pentru pensionare, iar compania soţiei sale, din câte ştie el, nu a călcat pragul Operetei.