Operaţii chirurgicale pe calculator şi tur virtual prin viitoarele clădiri: Tehnologia care va schimba viitorul
- Dinu Boboc
- 1 februarie 2016, 15:18
Realitatea virtuală este un domeniu aflat în plină expansiune pe plan global. Efectele pe care le va produce acesta pe termen lung se vor resimţi în toate aspectele vieţii coitidiene.
Relaţiile cu prietenii şi familia, petrecerea timpului liber, afacerile, cumpărăturile online, jocurile, designul, arta, medicina. Aproape nimic nu va scăpa de influenţa realităţii virtuale, a declarat Traian Țeglet, Marketing Manager NVIDIA pentru România, Bulgaria, Serbia și Croația, într-un interviu acordat EVZ.
1. Cum arată viitorul realităţii virtuale?
Asemenea smartphone-urilor în ultimii 10 ani, realitatea virtuală va aduce opțiuni noi, imersive de divertisment, de interacțiune cu prietenii și familia, dar și de a încheia afaceri. VR-ul va atinge aproape toate aspectele vieții cotidiene.
2. In ce domenii va putea fi aplicata si cu ce rezultate?
Realitatea virtuală va avea impact în toate industriile: jocuri, cinematografie, design, artă, imobiliare, producție, medicală și nu numai. Iată doar câteva exemple:
Design
Designerii produselor de larg consum pot vizualiza design-urile proprii în condiții de iluminare precum cele din realitate, cu ajutorul realității virtuale. Astfel, se elimină procesul costisitor și anevoios al construirii de prototipuri fizice.
Arhitectură
Arhitecții vor putea beneficia de simulări la scară reală a noilor clădiri, vizitând camerele create într-un prototip de realitate virtuală. Cumpărătorii se pot plimba prin viitoarea lor locuință chiar înainte ca aceasta să fie construită.
Medicină
Chirurgii și studenții la medicină pot utiliza căști de realitate virtuală pentru a simula operații înainte de a efectua prima incizie propriu-zisă.
Cinematografie
Studiourile pot produce experiențe cinematice captivante și extrem de apropiate de realitate, poziționându-i pe cinefili chiar în mijlocul acțiunii.
3. De ce hardware are nevoie un utilizator si cat l-ar putea costa?
Pentru o experință de VR apropiată de realitate e nevoie de o putere de procesare de șapte ori mai ridicată decât cea a unui computer construit pentru jocuri. De aceea, se impune utilizarea unei plăci grafice puternice. GeForce GTX 970 este varianta entry pe care o recomandăm pentru o experiență VR realistă – aceste plăci grafice costă aproximativ 1700 lei și sunt cele mai populare din lume, conform studiilor Steam. În momentul de față, vânzările pentru acest model se ridică la ordinul milioanelor de unități.
4. Care sunt cele mai importante componente hardware pentru o experiență VR realistă?
Placa video și casca sunt cele mai importante componente pentru experiența VR. Cea din urmă include afișajul și sistemul de monitorizare a mișcărilor capului și corpului în lumea virtuală. Placa video furnizează puterea necesară pentru experiența vizuală, creionând astfel lumea virtuală pe care utilizatorii o văd pe afișaj (display). Placa video adecvată asigură fluiditatea și calitatea imaginilor, aspecte necesare unei experiențe realiste.
5. Când va fi disponibilă tehnologia în România?
Plăcile grafice GeForce GTX care pot reda experiențe VR sunt disponibile deja în România. Pentru experiența completă de VR e nevoie de setul de căști, iar disponibilitatea acestora în țară trebuie verificată cu producătorii de căști.
6. Când vă așteptați ca tehnologia VR să fie adoptată la scară largă (să devină mainstream)? Ce condiții trebuie întrunite pentru ca acest lucru să se întâmple?
Există milioane de utilizatori la nivel global cu computere suficient de puternice pentru a reda experiența VR. După cum spuneam, placa grafică GeForce GTX 970 e cea mai populară în rândul utilizatorilor de Steam la nivel global. NVIDIA continuă să inoveze în acest segment pentru a lansa plăci grafice mai rapide și mai puternice pe piață. Mă aștept ca până la finalul acestui deceniu să existe peste 100 de milioane de computere capabile să redea realitatea virtuală, făcând această experiență accesibilă atât pentru cei pasionați de jocuri, cât și pentru publicul larg.