Omul care a relansat reţeta Disney

Omul care a relansat reţeta Disney

Peter Schneider a readus publicului filmul clasic de animaţie fără a renunţa la standardele Disney.

De-a lungul celor 18 ani petrecuţi în fruntea Walt Disney Feature Animation, parte a companiei fondate de Walt Disney, producătorul şi regizorul Peter Schneider şi-a câştigat renumele unui om care a reuşit să facă lumea să iubească din nou desenul animat. După 20 de ani în declin evident, survenit morţii fondatorului Walt Disney, compania a fost revitalizată de el şi de un grup de prieteni la fel de entuziaşti. Aceştia au decis, în 1985, că animaţia are viitor şi că trebuie să iasă din anonimat.

Pentru că generaţii de copii au crescut cu animaţiile Disney, Schneider spune că atât realizarea, cât şi temele producţiilor semnate de această casă de producţie au însemnat o mare responsabilitate. În ceea e priveşte tendinţa generală a filmelor de animaţie, regizorul consideră că se manifestă din ce în ce mai puţină grijă în alegerea subiectelor şi a personajelor.

"Ce îmi place în continuare la brandul Disney este implicarea lui majoră în caracterul emoţional al filmelor de animaţie. Nu există nuditate şi nici violenţă pentru că, până la urmă, dacă vrei să spui o poveste, nu ai nevoie să şochezi. E bine că, după atâta timp, la Disney se păstrează valorile şi standardele".

"Scopul nostru a fost de a spune poveşti, de a te duce pe tine, cel care te uiţi la filmele de animaţie, oriunde îţi doreşti să ajungi. Intenţia noastră ca artişti era de a-i face pe spectatori să trăiască la nivel de personaj. Iar dacă oamenii râd, plâng sau se bucură atunci când se uită la filmele Disney, înseamnă că scopul a fost atins".

POVESTEA DISNEY

EVZ: Aţi fost numit "omul care a reinventat brandul Disney". Cum aţi reuşit să ridicaţi compania din cenuşă?

Este foarte drăguţ, mulţumesc! Cred că o parte a trecutului meu la Disney şi a ceea ce mă leagă de acest nume are legatură cu oamenii, cu alegerea acelora care pun pasiune în ceea ce fac. Dacă privim înapoi, observăm că marile lucruri, marile evenimente şi tot ce are omenirea de valoare nu a fost înfăptuit de o singură persoană. Ceea ce a fost extraordinar legat de această companie este faptul că în perioada în care a fost sub aripa lui Walt a fost extrem de prosperă, iar, după moartea lui, nu s-a întâmplat nimic interesant timp de 20 de ani. În 1985, un grup de omeni cu entuziasm, printre care şi eu, am decis că animaţia are un viitor şi trebuie să iasă din anonimat şi i-am învestit pe artişti cu puterea de a lăsa frâu liber imaginaţiei, i-am îndemnat să devină creativi. Aici este secretul, în pasiune, pentru că, până la urmă, în viaţă este vorba despre oameni şi pasiune. Istoria este despre oameni şi pasiunile lor.

Cum aţi descrie perioada Disney? Am fost la Disney timp de18 ani. Am făcut un film despre acea perioadă ( "Waking Sleeping Beauty" şi a fost prezentat sâmbătă seară, la ArCub). Am adorat compania Walt Disney şi i-am adorat pe oamenii de acolo. A fost o etapa spectaculoasă a vieţii mele, dar şi veselă. Iar, pentru că deşi, în general, în viaţă există veselie, dar nu poţi fi vesel într-una, am avut de înfruntat şi vremuri mai grele. Aşa că am transformat, prin ambiţie, această afacere din nimic în ceva care, atât la nivel emoţional, cât şi financiar, a schimbat Hollywood-ul în ceea ce vedem acum.

Ce reprezintă Disney? În primul rând, după toată istoria pe care Disney o poartă în spate, brandul înseamnă mai ales responsabilitate. Sub logoul Disney s-au spus poveşti care s-au perpetuat de-a lungul generaţiilor. De aceea compania îşi păstrează standardele cu care a obişnuit, adresându-se în continuare, laturii sensibile a firii umane.

De-a lungul timpului, Disney şi-a propus să joace şi rolul educatorului de la televizor? La Disney totul este mai degrabă despre poveste. Scopul nostru a fost acela de a spune poveşti extraordinare, de a fi cei mai buni povestitori. Am vrut să vă spunem o poveste surprinzătoare, emoţionantă, iar, dacă aici mai intervine şi partea cu educaţia, cu atât mai bine. Indiferent că este vorba despre cum pictezi un tablou, despre o bucată muzicală sau despre o idilă, intenţia Disney este aceea de a-l purta pe privitor într-o călătorie. Dacă stai în fotoliul de acasă şi plângi sau râzi, înseamnă că rolul nostru a fost atins. De ce mergeţi să vedeţi "Avatar", "Mica sirenă" sau "Regele leu" şi staţi neclintiţi în fotoliu timp de aproape două ore? Pentru că aşa vă puteţi abandona în braţele imaginaţiei şi vă transpuneţi dincolo de viaţa obişnuită".

Care este filmul de animaţie care vă este cel mai aproape de suflet? Este o întrebare la care un om ca mine, care face filme de animaţie, răspunde foarte greu. Fiecare film are propriile sale momente de maximă bucurie, de tristeţe, furie, pasiune sau frustrare şi nu ştiu dacă am un film favorit, poate "Titanii" să fie încadrat în această categorie, pentru că a fost primul meu film şi de aceea mă leagă de el un soi de mândrie. Ar mai fi şi spectacolul de pe Broadway cu "Regele leu", care a avut momentele lui extraordinare. Însă, în ceea ce îl priveşte, frumuseţea şi valoarea se află nu în specatacolul în sine, ci în întregul proces care îl precede şi pe care îl pot numi "momentul de perfecţiune".

Cum este lumea din spatele desenului animat? Despre asta este vorba în "Waking the Sleeping Beauty". Este o poveste despre oameni, despre pasiune, despre cum creezi şi de ce creezi, despre lucruri care funcţionează sau nu. Este adevărat că, în cele din urmă, ajungi, tu, ca privitor, să nu îţi mai pese de ce se află în spatele filmului, ci dai verdicte despre produsul final: "Îmi place" sau "Nu îmi place". Însă, ce trebuie să ştie toată lumea e că filmele de animaţie nu sunt cu sau despre anonimi, filmele Disney nu sunt despre Disney, ci despre Glen Keane, Max Keane, Tom Hanks sau Peter Schneider, despre oameni care au pus pasiune în realizarea acestor filme. RADIOGRAFIA UNEI CARIEREPeter Schneider, unul dintre producătorii care au marcat istoria filmului de animaţie, ajunge în acest weekend la Bucureşti. O figură legendară din istoria studiourilor Disney, unde a condus cea mai importantă companie din grup - Walt Disney Feature Animation - în perioada 1985 - 1999 şi apoi întreg studioul, între 1999 şi 2001, acesta a adus în faţa publicului bucureştean la Sala ArCuB mult discutatul documentar "Waking Sleeping Beauty" (2009), regizat de Don Hahn ("Frumoasa şi bestia", "Regele Leu", "Toy Story"), dedicat istoriei recente a Studiourilor, într-o proiecţie prezentată de Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Anim'est şi Centrul de Proiecte Culturale al Primăriei Municipiului Bucureşti - ArCuB.

La jumătatea anilor '80, celebrele studiouri create de Walt Disney traversau o perioadă extrem de dificilă. Disensiunile dintre cele două generaţii de artişti care lucrau la acea vreme pentru Disney au generat o serie întreagă de eşecuri de Box Office şi aduceau cu ele previziuni sumbre şi fataliste privind viitorul filmului de animaţie.

Selecţionat în competiţiile prestigioaselor festivaluri de la Toronto şi Telluride, premiat la Hamptons şi câştigător al trofeului "Truly Moving Picture" la Heartland, Waking Sleeping Beauty, este povestea adevărată a revenirii nemaivăzute a studiourilor Disney, din pragul falimentului până la impresionanta serie de hituri care a cuprins, printre altele, titluri precum Mica sirenă, Frumoasa şi bestia, Aladdin sau Regele Leu, care au marcat o perioadă fără precedent în istoria Disney. VIZITĂ

De la animaţie la teatru

După despărţirea de studioul Disney, în 2001, Peter Schneider s-a dedicat regiei de teatru, "pentru că, deşi a fost frumos, simţeam că trebuie să se termine şi să apuc propriul meu drum". Perioada petrecută de acesta în fruntea companiei Disney a fost surprinsă în filmul- tribut "Waking Sleeping Beauty", prezentat, sâmbătă seară, la ArCub, într-o proiecţie specială oferită de Anim'est şi Centrul de Proiecte Culturale al Primăriei Municipiului Bucureşti. Vineri şi sâmbătă, pe scena ArCub s-a jucat cea mai recentă piesă a lui Schneider, comedia "Viaţa mea alături de bărbaţi... şi alte animale". Producţia este un one-man show, având-o drept protagonistă pe actriţa italiană Maria Crassi. "Este o poveste despre oamenii şi animalele care iau marcat existenţa Mariei", explică regizorul. "Apariţia acestei piese poate fi comparată cu gătitul. Am experimentat fiecare ingredient până la produsul final", proces care a durat doi ani şi jumătate.

Ne puteți urmări și pe Google News