Zoica Matei, unul dintre susţinătorii trendului ecologic în vestimentaţie, creează haine exclusiv din materiale organice. Aceasta susţine că trebuie să devenim mai conştienţi în ceea ce priveşte protejarea mediului, acordând atenţie până şi hainelor pe care le purtăm. Magazinul virtual pe care românca îl are în SUA este vizitat de clienţi interesaţi de stilul de viaţă ecologic şi care cunosc multiplele avantaje care rezultă din adoptarea unui stil de vestimentaţie ecologic.
Evenimentul Zilei: Când ai plecat din România şi cum a început interesul tău pentru moda ecologică? Zoica Matei: Am plecat în 1995. Am ales SUA din dorinţa de a avea acces la resursele şi posibilităţile acestei ţări, culminând cu îndeplinirea unui vis, acela de a fi parte din grupul celor care se gândesc la soluţiile globale, prin folosirea talentelor individuale. Pasiunea pentru creaţii vestimentare am avut-o dintotdeauna, dar posibilitatea de a o pune în practică nu a existat cu ani în urmă.
Uitându-mă în trecut, îmbinarea cu horticultura mi-a dat un avans în a înţelege legătura dintre mediu şi efectele acţiunilor noastre asupra lui, inclusiv ale modei vestimentare. Ideea de a crea îmbrăcăminte ecologică a venit din convingerea că industria de îmbrăcăminte, ca şi celelalte industrii, este una dintre cauzele poluării mediului, iar oferta în materie de îmbrăcăminte ecologică nu este reprezentativă, în ceea ce priveşte calitatea, stilul, preţul şi limita ofertei. Totodată, a pornit din convingerea că oferta curentă este direcţionată generaţiei mai tinere care acceptă o modă trecătoare (fast fashion) şi nu pe cea clasică şi de mai lungă durată, direcţionată generaţiei mai mature.
Cine sunt clienţii tăi? Magazinul, pe care l-am deschis de un an, nu este de tip tradiţional. El este numai online, pe websiteul meu şi, în curând, aceste produse vor fi disponibile şi în alte magazine virtuale. Clienţii fac parte încă dintr-un grup limitat. Sunt cei care au un stil de viaţă ecologic, cu o mai mare înţelegere a ceea ce este benefic pentru sănătatea lor şi a mediului.
Acest grup îşi arată suportul pentru companiile care sunt un model ecologic în legătură cu ceea ce produc (organic, fără pesticide, biodegradabil, reciclat), care au modul de a produce mai puţin dăunător mediului (eliminare redusă de substanţe toxice în mediu), şi care ajută comunitatea din care ei provin (producţia este locală, astfel încât veniturile vin înapoi la comunitatea de unde producătorul provine, astfel încât comunitatea se dezvoltă).
Care sunt avantajele folosirii vestimentaţiei ecologice? Acestea sunt multiple. Îmbrăcămintea organică este sănătoasă pentru organism, fiind lipsită de pesticide. Cea din bambus are proprietăţi antibacteriene şi menţine corpul mai rece decât bumbacul pe vreme călduroasă. În privinţa mediului, este o diferenţă de la o fibră la alta. Dacă este un produs organic, înseamnă că nu s-au folosit pesticide la producerea fibrei şi fertilizanţi, deci s-a ajutat pământul, apa şi mediul.
Ca şi soia, bambusul şi cânepa au avantajul că sunt produse fără sau cu pesticide limitate, cresc mai rapid, mai uşor şi sunt mai productive, şi se degradează uşor în sol atunci când se elimină. Chiar dacă nu sunt organice, ci doar o sursă alternativa, textilele ecologice sunt mult mai puţin dăunătore nouă şi mediului decât cele de origine chimică.
Se poate vorbi despre un trend ecologic în lumea modei? Da, există un trend afişat de multe dintre renumitele nume în lumea vestimentară şi marile magazine care le oferă. Fiind încă o piaţă fragilă, cu implicaţii care pornesc de la fermele agricole, sursa de material este încă limitată. Materialele cu care am început sunt inul nealbit, inul organic şi, în curând, bambusul şi soia. Hainele transsezoniere sunt o creaţie specială, care reprezintă un pas în plus pe calea ecologică.
În acest fel, se limitează consumul de îmbrăcăminte, care a ajuns la o mare extindere şi deci se reduce acţiunea dăunătoare de a produce excesiv, şi totodată de a arunca excesiv. Evoluţia modei ecologice este mult mai puternică în ultimii doi ani, în comparaţie cu anii precendenţi, dar oferta este încă limitată, din cauza multiplelor probleme legate de găsirea materialelor, costului mare de a le produce şi a existenţei unui limitat număr de regulamente, în comparaţie cu industria alimentară. Îmbrăcămintea ecologică este numai o parte a tendinţei de a deveni “verde”, atât a companiilor, cât şi a consumatorilor.
În timp ce majoritatea marilor magazine a adăugat şi o secţie “verde”, este greu de identificat numărul magazinelor ecologice. Liniile cu produse strict ecologice sunt de un procent redus, iar populaţia interesată de a cumpăra îmbrăcăminte ecologică provine din grupul celor care au adoptat un stil de viaţă mai sănătos în ceea ce priveşte alimentaţia şi casa, pasul următor fiind îmbrăcămintea. Pe acest segment din industria vestimentară furnizorii de material sunt companiile mici, cele care vând în cantităţi limitate, dar la preţuri mai ridicate, şi cu riscul de a nu avea întotdeauna un anumit produs sau culoare.
Vom putea ajunge să înlocuim materialele sintetice cu cele ecologice? Da, se poate ajunge la înlocuirea totală a materialelor sintetice, dar drumul nu este unul uşor şi nu de scurtă durată. Industria de îmbrăcăminte, fiind o parte din problema poluării, se afla în strânsă legătură cu întreaga mişcare globală de a găsi alte surse de energie, de a reduce poluarea cu dioxid de carbon şi salva mediul.
Care sunt planurile tale profesionale? Pentru viitorul apropiat încerc să am o linie completă, cu oferte de rochii clasice, un articol mult neglijat, dar un companion din ce în ce mai popular al pieţei vestimentare. Totodată, doresc să mă implic mai mult în organizaţii care ajută ţările cu nevoi şi cerinţe de a reduce poluarea şi să mă implic în susţinerea companiilor care promovează aceste eforturi. Într-un viitor, care sper să nu fie prea îndepărtat, sper să mă implic şi în astfel de campanii care au legătură cu România.
Intenţia mea este de a stabili un nume care să reflecte o fundaţie solidă şi care va avea multe ramificaţii, nu toate în strânsă legătură cu îmbrăcămintea, ci indirect. Acestea sunt: finanţarea de organizaţii care promovează salvarea mediului înconjurător, ajută la reducerea poluării şi totodată pe cei care au nevoi imediate, cum sunt membrii organizatiei Kiva.org. Fiind o prezenţa online, compania mea va fi totdeauna globală, iar produsele se vor vinde pe diferite site-uri şi magazine locale din întreaga lume.
Pentru a vedea creaţiile Zoicăi Matei intră în magazinul virtual aici