O blondă bună şi o glumă proastă

O blondă bună şi o glumă proastă

"Am decis să folosim Facebook pentru promovarea imaginii României şi pentru creşterea numărului de turişti. Am convenit cu vicepreşedintele Facebook, Blake Chandlee, să elaborăm o strategie de comunicare a iniţiativelor Ministerului Turismului, să dezvoltăm programe pentru turismul din România, să organizam mai multe sesiuni de training pentru angajaţii din Minister", a declarat, marţi, Elena Udrea în cadrul unei conferinţe de presă, la care a participat şi vicepreşedintele Facebook, Blake Chandlee.

Astfel, cele două părţi au convenit elaborarea de către MDRT şi Facebook a unei strategii de comunicare integrată de social-media, stimularea dezvoltării programelor turistice în adaptarea celor mai noi inovaţii din industria Internetului, organizarea de către Facebook a unor sesiuni de training pentru reprezentanţii ministerului şi ai celor din turism pentru utilizarea social-media, precum şi organizarea unei conferinţe cu toţi actorii din industria turistică pentru implementarea strategiei de comunicare prin intermediul new-media.

Ştirea de mai sus, apărută în mai toate ziarele şi site-urile de ştiri, nu m-ar fi făcut să scriu un editorial pe marginea ei, chiar dacă e vorba de Elena Udrea şi Facebook. Mai degrabă, aş începe, în lunile ce vin, o anchetă jurnalistică despre fondurile alocate de Ministerul Turismului pentru campaniile de promovare. Dacă, astăzi, scriu însă aceste rânduri, o fac pentru că începe să fie evident mecanismul care stă la baza filosofiei de viaţă politică a doamnei Udrea - ca lider al PDL sau ca ministru al Turismului: nimic fără scandal şi tabloidizare!

E deja istorie felul în care a apărut Elena Udrea pe scena publică. Din bârfe, declaraţii-bombă şi zvonuri cu parfum de alcov, s-a născut un personaj politic perfect adaptat noului context social românesc. Trăim vremuri în care nu poţi fi interesant pentru media şi, în consecinţă, nu poţi fi vizibil în spaţiul public decât prin formule-şoc şi tumbe spectaculoase. Pe care actualul ministru al Turismului le-a prizat, de nenumărate ori, în faţa camerelor de luat vederi, pe vremea în care era doar "blonda de la Cotroceni". Azi, e lider de partid, conduce cea mai mare filială a PDL şi, mai ales, e ministru al Turismului. Un statut care reclamă adaptări de etapă, cu eforturi susţinute pentru a menţine formula verificată în timp ca aducătoare de notorietate.

Altfel spus, nu mai merge (doar) cu fuste scurte şi pictoriale sexy. Patriciu nu mai e o ţintă, cel puţin pentru acest moment, iar Tăriceanu şi bileţelele lui sunt deja istorie. "Preşedintele" Norvegiei trăieşte încă, dar e deja departe în timp şi spaţiu. Noua sursă de inspiraţie trebuie căutată şi legată de poziţia ministerială pe care o ocupă doamna Udrea.

Aici e momentul pentru o scurtă întoarcere în timp. Să ne aducem, aşadar, aminte de lansarea brandului de ţară. Celebra "frunză" din grădina Carpaţilor n-ar fi fost atât de vizibilă fără mediatizarea intensă a unui posibil plagiat. Cineva, întâmplător o persoană pe care am avut ocazia să o cunosc, descoperea, aproape simultan cu lansarea brandului turistic, că există un site al unei firme internaţionale de transport care folosea un logo similar. Consecinţa: zile întregi s-a discutat intens despre frunză, logo, plagiat, bani aruncaţi pe fereastră. Ni s-a promis o anchetă, dar, aşa cum se întâmplă întotdeauna în România, "minunea" n-a ţinut decât trei zile. Scandalul s-a stins rapid, acuzaţiile de plagiat s-au topit, site-ul firmei de transport a dispărut (!). Scor: 1-0 pentru Elena Udrea, care şi-a văzut visul cu ochii, lansând, cu scandal, un brand de ţară şi un logo, despre care, cel puţin în România, se ştie şi s-a vorbit intens.

Deunăzi, a apărut ştirea despre Facebook şi strategia de promovare a turismului românesc în zona new-media. Dar ar fi fost prea banal ca lucrurile să rămână aşa. Aproape simultan însă, tabloidele româneşti au descoperit (apud Cancan) cum o "Blondă bună şi complet goală promovează România" ca destinaţie turistică pe unul dintre cele mai accesate site-uri, Naked News. Un soi de televiziune online, cu peste patru milioane de vizitatori unici în fiecare lună, unde prezentatoare goale-puşcă recită buletine de ştiri pentru toţi curioşii care s-au săturat să vadă şi să audă ce se întâmplă în lume stând cu braţele încrucişate la piept, când e clar că le-ar putea folosi la activităţi care să îmbine utilul cu plăcutul. Sau ştirile cu sexul solitar, dacă vreţi.

Mi-e greu să cred că e vorba de o întâmplare. După cum la fel de greu mi-e să cred că Naked News s-a îndrăgostit, subit, de frumuseţile patriei noastre. Şi mă refer aici la munţi, litoral sau alte obiective turistice. Reportajul prezentat de "blonda bună şi complet goală" a avut în spate o notă de plată şi o strategie bine pusă la punct, care se integrează perfect în mixul de comunicare publică adoptat de ani mulţi de doamna Udrea: ceva sex, puţin scandal şi multă mediatizare. Formula perfectă pentru a reuşi într-o ţară tristă, în care electoratul nu se mai excită de mult la vederea unor simple blonde îmbrăcate.

Ne puteți urmări și pe Google News