Noua linie de metrou: culori calde şi aluminiu

Noua linie de metrou: culori calde şi aluminiu

"Evenimentul zilei" a vizitat staţiile magistralei Nicolae Grigorescu - Linia de Centură, care va fi gata după 1 noiembrie.

Atenţie, se deschid uşile la noua linie de metrou, care porneşte din staţia Nicolae Grigorescu 2, şi se închid în ultima staţie, Linia de Centură, înainte de intrarea pe autostrada care duce la mare. În total, patru staţii noi, vesel colorate, unele cu finisaje terminate, altele puţin mai „cenuşărese“. Până la 1 noiembrie, însă, reprezentanţii Metrorex promit că toate vor fi gata. Iar după ce vor fi efectuate şi probele tehnologice, staţiile vor fi pregătite să-şi primească cei dintâi călători. Bucureştenii le-au aşteptat timp de 19 ani, iar autorităţile au cheltuit, în tot acest timp, 145 de milioane de euro.

La pescuit, în subteran

Cei 4,75 de kilometri - cât ţine noua linie de metrou, care trece, începând cu staţia Nicolae Grigorescu 2, prin 1 Decembrie, Policolor şi se opreşte la Linia de Centură - au fost săpaţi încă din 1989. Atunci, lucrările au fost abandonate din lipsă de fonduri, iar tunelul a fost pus la conservare. Adică umplut cu apă. De atunci, prin subteran au circulat doar poveşti despre oameni care dădeau la peşte prin gurile de aerisire şi depre scafandri care se antrenau în această zonă. Toate se sfârşesc cu ultima poveste, din 2001, când apa a fost scoasă pentru a se începe lucrările, iar câţiva speologi au condamnat acţiunea care distrugea mediul moluştelor formate în timp.

Constructorii care lucrează acum la finisarea celor patru staţii nou-nouţe spun că sunt poveşti mai mult sau mai puţin adevărate şi-şi amintesc doar că gaura umplută cu apă era mai degrabă o ghenă, unde fiecare îşi arunca un frigider vechi sau alte lucruri nefolositoare.

După aproape 20 de ani, tronsonul este aproape de finalizare. Linia trebuia inaugurată anul trecut, dar Metrorex nu a obţinut la timp finanţarea din partea Băncii Europene de Investiţii. De data aceasta, reprezentanţii metroului bucureştean nu dau o dată fixă la care călătorul va putea pune piciorul în aceleaşi trenuri vechi pe şine noi, dar ne invită să vizităm staţiile şi spun, cu aproximaţie, că după 1 noiembrie acestea vor fi accesibile tuturor călătorilor.

LUCRĂRI

Primele staţii de metrou cu toalete

Începem vizita din vechea staţie Nicolae Grigorescu, acolo de unde porneşte pasajul care face legă tura cu noua staţie, numită la fel. Înainte de a păşi în staţie, câteva clarificări: „În fiecare staţie mai trebuie montate instalaţiile de automatizare a traficului, lifturile şi escalele, sistemele de taxare, ceasurile, sonorizarea şi semnalistica“, spune Mariana Petre, directorul de comunicare al Metrorex.

Pe scurt, toate cele patru staţii vor avea ceasuri care vor arăta în câte minute vine trenul, şi nu timpul scurs de la plecare, călătorii vor fi informaţi dacă există întârzieri sau dacă anumite staţii sunt închise. De asemenea, vor exista grupuri sanitare publice şi unele special amenajate pentru persoanele cu handicap. Tot pentru aceştia din urmă vor exista lifturi şi pasarele. Cei mai puţin familiarizaţ i cu mersul metroului vor putea să-şi printeze, gratis, traseul pe care îl au de urmat. În acest scop se va înfiinţa un ghişeu-imprimantă.

Staţii pline de culoare

Staţia Nicolae Grigorescu 2 este verde cu portocaliu - culori care, ne asigură lucrătorii, vor rezista, deoarece panourile bilaminate (trespa), care acoperă pereţii staţiei, se curăţă uşor chiar şi de graffiti. Tavanul fals este înlocuit cu zeturi de aluminiu. Este prima şi cea mai îngustă dintre cele patru staţii, dar şi cea mai aproape de finalizare. Următoarea, 1 Decembrie - cu intrarea situată la intersecţia bulevardului cu acelaşi nume cu Bulevardul Theodor Pallady - e colorată în galben-pal, portocaliu şi alb şi e mult mai încăpătoare.

„Cea mai frumoasă staţie“, după cum o prezintă Mariana Petre, este Policolor. Va fi gata ultima, pentru că adună culorile din celelalte staţii. Panourile au diferite nuanţ e: albastru, galben, verde şi crem. Ajungem (cu maşina, pe la suprafaţă, pentru că prin staţiile de metrou se poate circula doar cu o Dacie 1.300, pe şine, şi este frig) şi la ultima staţie - Linia de Centură. Este colorată în galben-stins şi o nuanţă mai închisă a aceleiaşi culori. Tavanul este diferit de al celorlalte staţii. „Va fi în valuri“, concluzionează şeful de lucrări.

PLAN

Drumul Taberei - Pantelimon

Metrorex are în vedere construirea unei noi magistrale, care să lege Drumul Taberei de centrul Bucureştiului şi de cartierul Pantelimon. Aceasta va avea, într-o primă etapă, 9 kilometri, pe direcţia Drumul Taberei - Universitate. Va fi o cale dublă de metrou, cu 13 staţii, care vor traversa Bd. Drumul Taberei, str. Răzoare, str. Dr. Bagdasar, Bd. Eroilor, Parcul Operei, Bd. Kogălniceanu, Bd. Regina Elisabeta. Magistrala 5 va fi construită în totalitate în subteran. Noua linie va avea staţii de corespondenţă cu M 1, în staţia Eroilor, şi cu M 2, în sta- ţia Universitate. Se estimează că tronsonul ar putea fi gata în aproximativ şase ani de la încheierea contractului de execu- ţie, potrivit reprezentantului Metrorex, Mariana Petre.

Ne puteți urmări și pe Google News