Primul test: Noua generaţie Seria 1, un derapaj ecologic controlat marca BMW

Primul test: Noua generaţie Seria 1, un derapaj ecologic controlat marca BMW

În ultima vreme, BMW glăsuieşte mai mult despre mediu, decât despre plăcerea de a conduce. A doua generație a modelului compact premium Seria 1 ne-a demonstrat pe şosea că, deocamdată, nu este cazul să ne îngrijorăm.

Sună deprimant, dar acestea sunt vremurile. Nici măcar lansările BMW nu au rămas imune la retorica ecologistă obligatorie în ultima vreme. Din fericire, maşinile producătorului bavarez, care, e o realitate, consumă şi poluează din ce în ce mai puţin, şi-au păstrat atributele tradiţionale: fuleul de campion şi echilibrul impecabil.

Aşa stau lucrurile şi cu a doua generaţie Seria 1. Undeva, pe tunelul median, un buton etalează particula "Eco". Exact ca în orice maşină japoneză care se respectă. Desigur, planeta va respira uşurată, dacă şoferul noului compact german va alege să îl folosească.

Între Audi A3 şi Lexus CT 200h

BMW Seria 1 – concurentul modelelor Audi A3 şi, mai recent, Lexus CT 200h, Volvo C30 şi Alfa Romeo Giulietta pot fi, la răndul lor, dar cu indulgenţă, enumerate aici) – va ajunge la dealerii mărcii din România în luna septembrie.

Din nefericire, pentru fanii modelului, preţul minim al gamei cu cinci uşi (echivalent versiunii 116i) a crescut, în comparaţie cu ediţia precedentă, ajungând la 25.668 de euro cu TVA inclusă. Adică exact cât fostul 118i!

BMW pare să fi poziţionat Seria 1 la egală distanţă de cei doi adversari cu adevărat premium. Noul hibrid Lexus CT 200h costă cu aproape trei mii de euro mai mult, în timp ce deja "bătrânul" Audi A3 Sportback este cu circa 3.000 de euro mai ieftin.

Propulsia spate mai rămâne o tură

A doua generaţie a BMW Seria 1 rămâne singurul model compact premium cu propulsie spate, pentru încă patru-cinci ani – viitorul model va utiliza, cel mai probabil, o platformă comună cu Mini, aşadar, cu tracţiune faţă.

Cel puţin varianta de caroserie în cinci uşi – cea mai comună – renunţă la motorizările cu şase cilindri în linie. Din considerente ecologice, evident. Toate unităţile propulsoare (care dezvoltă între 116 şi 184 de cai-putere) folosesc tehnologia Twin- Power Turbo. Iniţial vor fi disponibile două versiuni pe benzină (116i, 118i) şi trei pe motorină (116d, 118d, 120d).

Mai mare, nu neapărat mai frumos

Noul Seria 1 este mai lung cu 8,5 centimetri (ampatamentul a crescut cu 3 centimetri) şi mai lat cu 1,7 centimetri decât cel lansat în 2004. Ecartament faţă este mai lat cu 5,1 centimetri, iar cel spate – mai mare cu 7,2 centimetri (comparativ cu modelul anterior). Doar înălţimea a rămas neschimbată.

Toate aceste modificări (împachetate într-un design clasic BMW – adică mai degrabă controversat) se traduc într-un porbagaj o idee mai încăpător şi ceva mai mult loc pentru picioarele pasagerilor aşezaţi pe locurile din spate.

Cel mai mic BMW nu poate concura cu liderii segmentului la capitolul spaţiu, dar oferă cel mai sportiv (jos, ergonomic) post de condus.

Parfum de Apple, ADN BMW

Testul efectuat zilele trecute la Berlin ne-a reconfirmat faptul că Seria 1 se menţine în lupta pentru supremaţia clasei la dinamică şi că excelează în ceea ce priveşte raportul performanțe–consum. Am avut la dispoziţie versiunile 118i "Sport Line" şi 120d "Urban Line" (cu un pachet estetic - insertii din plastic lucios, alb - dedicat, parcă, fanilor Apple).

118i vine cu un motor complet nou, de 1.6 litri, cu patru cilindri şi dublă supraalimentare. 170 de cai-putere sunt livraţi punţii spate prin intermediul unei cutii manuale cu 6+1 trepte cu o acţionare destul de anevoioasă.

Altfel, agregatul de sub capotă sună frumos şi trage cu tenacitate de la cele mai mici turaţii. Cu adevărat remarcabilă este uşurinţa cu care poate accelera de la 130-140 km/h până la 200 km/h (utilă în Germania, periculoasă prin alte părţi).

Noul Seria 1 permite cuplarea versiunilor turbodiesel la excelenta transmisie automată cu 8+1 trepte cunoscută de la modelele mai mari BMW.

Pe lângă comoditate, 120-ul dotat cu această cutie de viteze (şi sistem start-stop) serveşte un cocteil ideal: promptitudine şi economie – exemplu cel mai grăitor fiind consumul de 6,2 l/100 km obţinut printr-un trafic berlinez chinuit, dar, totuşi, mai ordonat, decât cel din Bucureşti.

CASETA TEHNICĂ

BMW Seria 1

Ne puteți urmări și pe Google News