"Trubadurul" de la Opera Nationala este una dintre cele mai slabe productii ale stagiunii, in opinia criticilor.
Stagiunea s-a incheiat de ceva vreme, lasand loc amintirilor, comentariilor, viselor, sperantelor.
Se pare ca viata muzicala a urmat o directie ascen-denta, daca este sa ne ghidam dupa turneele romanilor in strainatate (solisti, orchestre, ansam-bluri), dupa prezentele straine in Romania, dupa densitatea manifestarilor, dupa prestigiul unora dintre oaspeti. Am asistat la un numar mare de evenimente, unele dintre ele autentice, altele doar mediatice sau de marketing.
Am putea spune ca seg-mentul cel mai dinamic al vietii muzicale a fost cel al spectacolelor de opera, opereta si balet, zona care s-a bucurat de multiple premiere, de propuneri spectaculoase, de schimbari, de zbucium artistic sau social.
Pentru a oglindi cat mai obiectiv calitatea stagiunii am apelat la cativa dintre criticii muzicali care au o prezenta foarte activa si care sunt la curent cu mai toate concertele importante din Bucuresti si din provincie.
Iata cum apare conturat tabloul stagiunii, in opinia criticului Dumitru Avakian:
„Evenimentul cel mai percutant s-a petrecut la nivelul productiei discografice. Ma refer la distinctia speciala conferita de BBC Music Magazine acelui dublu CD dedicat muzicii enesciene de pianista Luiza Borac.
Tot in do-meniul discografic trebuie mentionata aparitia primei integrale romanesti a concertelor mozar-tiene pentru pian, realizata de pianista Dana Borsan si Orchestra de Camera Radio.
Concertele brandenburgice, modeste, la Ateneu Baritonul Eduard Tumagian a sustinut un numar de cinci reprezentatii diferite pe scena Operei bucurestene, dintre care rolul titular, din opera Simone Boccanegra.
Si tot aici, cel mai nereusit spectacol l-a reprezentat noua productie a operei „Trubadurul” de Giuseppe Verdi, in regia regizorului Alexandru Haus-vater.
Pe de alta parte, la Cluj, sub conducerea muzicala a autorului insusi a avut loc premiera operei „Oreste - Oedipe” de Cornel Ta-ranu. O realizare impresionanta sub aspect muzical, vocal, scenic.
Intai la Ateneu, ulterior la Radio, sub conducerea dirijorului Horia Andreescu si a tanarului dirijor Tiberiu Soare, lucrarea vocal simfonica „Pomenire - un recviem romanesc”, de Stefan Niculescu, a constituit de departe marele eveniment muzical al stagiunii.
Prezente solistice percutante? La Brasov, Dan Grigore a prezentat in inchiderea stagiunii „Fantezia pentru pian, cor si orchestra” si „Imperialul” beethovenian; iar la Radio, Alexandru Tomescu a etalat o versiune magistrala a primului „Concert pentru vioara si orchestra” de Sostakovici, sub bagheta dirijorului Milen Natchev.
Concerte modeste? Spre exemplu, la Filarmonica bucuresteana, prezentarea integralei „Concertelor brandenburgice” bachiene, sub conducerea dirijorului Cristian Mandeal”.
Clayderman, criticat
Criticul Grigore Constantinescu a avut urmatoarele optiuni: „In memoria momentelor deosebite pastrez „Simfonia a IX-a” de Mahler la prima intalnire cu Cristian Badea dirijand Orchestra Nationala Radio. Dimpotriva, o impresie neconvingatoare au lasat solistii din „Recviemul” de Verdi.
Senzational spectacolul de balet la Opera bucuresteana cu „Nederlands Dans Theater”, superba Ruxandra Donose in „Cenusareasa” de Rossini, dezamagitor „Barbierul din Sevilla” de la Opera din Cluj. Deosebit de prost recitalul lui Richard Clayderman de la Ateneul Roman”.
Finalmente a punctat criticul Dan Scurtulescu: „Cele mai proaste concerte ale stagiunii au fost la Filarmonica „George Enescu”: cel in care violonista Atsuko Temma a cantat „Concertul in mi minor” de Mendelssohn-Bar-tholdy si cel cu violonistul aus-triac Gernot Winischofer, in „Concertul nr. 4” de Mozart.
Cel mai bun, tot la Filar-monica: Nikolai Demidenko, solist al „Concertului nr. 3 pentru pian si orchestra” de Rahmaninov, si dirijorul Evan Christ cu „Simfonia a II-a” de Brahms.
Cel mai bun spectacol de balet: la Opera Nationala din Bucuresti, turneul trupei Nederlands Dans Theater. Cele mai bune spectacole de opera, tot la Bucuresti: „Cenusareasa” cu Ruxandra Donose si „Samson si Dalila” cu Ecaterina Tutu si Stefan Ignat, ambele opere in concert. As propune si cea mai reusita aparitie discografica: „Integrala concertelor pentru pian de Mozart” cu Dana Borsan”.