Noi deformări la Planșeul Unirii: Specialiștii recomandă consolidarea urgentă
- Emanuel Nițulescu
- 14 februarie 2025, 19:49

Un studiu realizat prin satelit de către ingineri români a scos la iveală noi deformări la Planșeul Unirii, evidențiind riscuri semnificative pentru stabilitatea infrastructurii din zonă. Studiul, desfășurat între aprilie 2023 și octombrie 2024, utilizează imagini hi-res obținute prin sistemul de sateliți COSMO-SkyMed și indică o amplificare alarmantă a deteriorării structurale. Specialiștii subliniază necesitatea unor intervenții imediate pentru consolidare.
Degradare accelerată a infrastructurii
Potrivit Marianei Garștea, specialist în monitorizare structurală și CEO al companiei care a efectuat studiul, s-au identificat deformări diferențiate în zona Pieței Unirii, ceea ce indică probleme structurale grave. "Această zonă are un istoric problematic, iar rezultatele studiului confirmă accelerarea procesului de degradare a planșeului", a explicat aceasta.
Complexitatea structurală a Planșeului Unirii, care include mai multe niveluri subterane și intersecții ale magistralelor de metrou, crește riscul unor accidente grave. Specialista recomandă monitorizarea constantă a zonei și demararea de urgență a lucrărilor de consolidare.
Deformări la Planșeul Unirii, dar și în alte zone critice
Analiza satelitară nu s-a limitat doar la Piața Unirii. Studiul, bazat pe peste 2,6 milioane de puncte de măsurare, a identificat deformări semnificative și în alte zone din București, aflate în proximitatea viitoarelor magistrale de metrou. Printre acestea se numără cartiere precum Eroilor, Berceni, Colentina și Giulești.
Garștea avertizează că aceste informații trebuie utilizate pentru luarea unor decizii informate de către autorități și dezvoltatorii de infrastructură. Lipsa unor intervenții prompte poate genera nu doar riscuri operaționale, ci și pericole majore pentru comunitățile locale, scrie Gândul.
Pericol major la cutremure
Conform specialiștilor, Planșeul Unirii prezintă risc seismic de gradul I, iar în cazul unui cutremur de intensitate medie, există posibilitatea prăbușirii structurii. Sub planșeu trece râul Dâmbovița, iar dedesubt se află pasajul de metrou care leagă stațiile Unirii 1 și Unirii 2.
Pe deasupra acestuia circulă zilnic mii de vehicule, ceea ce agravează deteriorarea structurală. O expertiză tehnică anterioară a relevat probleme severe, cum ar fi armături corodate, beton exfoliat și infiltrații masive de apă.
Birocrația amână intervenția la Planșeul Unirii
Deși Guvernul a aprobat în 2023 suplimentarea fondurilor cu 750 de milioane de lei pentru consolidarea Planșeului Unirii, proiectul este blocat din cauza procedurilor birocratice.

Sursa foto: Razvan Valcaneantu EEC
Fără o intervenție rapidă, specialiștii avertizează asupra riscurilor majore. „Este imperativ ca autoritățile să acționeze imediat pentru a evita o tragedie”, a concluzionat Mariana Garștea.