Sunt unul dintre soferii care, exasperati de trafic, si-au abandonat masina sub un morman de zapada si au inceput sa circule cu metroul. O solutie rezonabila intr-un oras care, la suprafata, se sufoca.
Problema este ca, de la o zi la alta, dezastrul de pe strazile supraaglomerate ale Capitalei se extinde si in subteran. La ore de varf trebuie sa lasi sa treaca una sau doua garnituri pana cand reusesti sa urci intr-un vagon. Traversarea pasajului dintre Unirea 1 si Unirea 2 a devenit un cosmar. Cei circa 200 de metri se parcurg in zece minute, intr-o inghesuiala de nedescris.
Poate ca pare doar un fapt hilar, dar in niciuna dintre statii nu se gaseste o toaleta publica. Statiile sunt prea indepartate unele de altele - 1,3 kilometri, in medie, fata de 0,7 km, in alte tari. Trenurile nu pot circula in siguranta decat la un interval de minimum trei minute - mult prea mult fata de traficul din orele de varf.
Mostenire a „epocii de aur” a lui Ceausescu, metroul are nevoie disperata de investitii, iar ministrul liberal Ludovic Orban tine ostatic acest tip de transport urban, pentru a-l folosi in batalia cu primarul PD Adriean Videanu. Un credit de sute de milioane de dolari, oferit de o banca japoneza, in conditii excelente, este pe cale sa se piarda pentru ca Orban vrea sa-i boicoteze pe cei de la PD.
In februarie 2007, premierul Tariceanu spunea ca este interesat ca japonezii sa finanteze linia de metrou rapid intre Piata Victoriei si Aeroportul „Henri Coanda” si visa la un tren cu sistem magnetic cu levitatie. Potrivit unui comunicat al Executivului, proiectul urma sa fie derulat de Primaria Capitalei.
Acum, Orban sustine ca prioritatea sa este linia de metrou dintre Drumul Taberei si Universitate, iar pentru legatura cu Otopeniul abia se pregateste un studiu de fezabilitate. De altfel, parlamentarii PNL, colegii lui Orban, au votat impotriva unui amendament la bugetul pe 2008 care prevedea alocarea unor bani exact pentru magistrala catre Drumul Taberei.
Este clar ca, atat timp cat primarul Capitalei va avea alta culoare politica decat ministrul transporturilor, bucurestenii vor fi victime colaterale. Corect ar fi fost ca metroul sa fie parte a regiei bucurestene de transport urban. Vina pentru faptul ca decizia a fost tergiversata apartine si ministrilor PD Gheorghe Dobre si Radu Berceanu.
In cazul lui Orban, m-am gandit insa ca, atunci cand politia i-a luat carnetul, putea sa-i adauge o pedeapsa suplimentara: sa-l oblige sa circule, dimineata, la ora sapte si seara, la ora sase, cu metroul, macar de la Unirea la Gara de Nord, unde se afla sediul Ministerului Transporturilor.