Minciuna lui Orban

Minciuna lui Orban

Ministrul transporturilor, Ludovic Orban, a încercat să ascundă, mai bine de două zile, accidentul pe care l-a produs în Bucureşti. El a minţit că n-ar fi existat vreo victimă, însă aceasta a apărut aseară: o tânără de 17 ani.

Ministrul transporturilor, Ludovic Orban, ar putea fi cercetat de Parchetul General după ce a încercat să ascundă accidentul pe care l-a provocat, duminică după-amiază, şi a minţit apoi anchetatorii şi opinia publică. Ieri, dosarul care îl avea drept protagonist pe liderul liberal a fost închis de poliţişti, dar, în cursul serii, procurorii au cerut să se ocupe de acest caz. Şi asta, pentru că echipa de anchetă a descoperit că Orban a lovit cu maşina de serviciu o tânără de 17 ani, a avariat un alt autoturism şi a declarat poliţiei „tamponarea“ cu 30 de ore întârziere. Noul Cod Rutier prevede pedepse de la 2 la 7 ani de închisoare pentru cei care provoacă un accident cu victime şi nu-i anunţă imediat pe oamenii legii, părăsesc locul evenimentului sau mută autoturismele implicate, fără acordul poliţiei. Cu toate acestea, surse din rândul anchetatorilor susţin că, „dacă victima nu a suferit leziuni care să necesite îngrijiri medicale şi, mai mult, refuză să depună o plângere, se poate spune - potrivit procedurii penale - că nu există. Aşadar, accidentul nu poate fi tratat ca unul cu victime“. Cercetări în miez de noapte Pentru că ministrul a minţit, iar singurii martori credibili - şoferul Matizului pe care l-a avariat şi victima sa au preferat să-l susţină şi, respectiv, să păstreze tăcerea - poliţiştii nu au putut începe ancheta în acest caz decât cu peste 30 de ore întârziere. De la început au pornit însă pe o pistă falsă, indusă de însăşi declaraţia ministrului transporturilor. Aşa se face că oamenii legii au făcut cercetări la locul producerii „evenimentului rutier“ - Şoseaua Cotroceni, numerele 15-17 - abia în noaptea de luni spre marţi, în jurul orei 24.15. Mai mult, expertiza celor două maşini „şifonate“ - Audi A6, condus de Orban, şi Matizul avariat de acesta - a fost realizată în jurul orei 23.45, chiar de şeful Brigăzii de Poliţie Rutieră, comisarul Marian Motoc. Pentru asta, Motoc a fost nevoit să se deplaseze pe strada Muntele Mare, din sectorul 4, unde cele două autoturisme fuseseră „depozitate“ în cursul zilei precedente, deşi şoferii ar fi putut ajunge cu ele la poliţie. Maşina ministrului, dusă la utilaje agricole

De altfel, maşinile se aflau acolo şi ieri. Parcate pe trotuarul din faţa imobilului cu numărul 3 - în fapt, garajul unui amic al ministrului liberal, în care sunt adăpostite mai multe utilaje agricole. Proprietarul ne-a declarat că „cele două autoturisme au fost aduse acolo pentru ca el să aibă grijă de ele“. „Nu ştiu cu exacitate ora la care au fost aduse, deoarece nu eram aici. Oricum, au ajuns aici ieri (luni - n.r.), în timpul zilei. Pot să vă spun că autoturismul Audi a fost adus de şoferul ministrului Orban. Despre Matiz nu ştiu… nu ştiu cine l-a adus“, a adăugat acesta. În fine, aseară, în jurul orei 18.00, poliţiştii au ajuns şi la victima accidentului lui Orban - o tânără de 17 ani, care locuieşte în apropierea locului în care maşina ministrului a derapat. Părinţii acesteia însă refuză să depună plângere. Se pare că fata a fost lovită la mână şi i-ar fi fost puse două atele. „Portiţa legală Orban“ Modul în care ministrul transporturilor s-a comportat în cazul accidentului în care a fost implicat arată, de fapt, lacunele noului Cod Rutier. Concret, urmând exemplul liderului liberal, orice şofer care provoacă un accident de pe urma căruia s-ar putea alege cu dosar penal (ceea ce ar însemna chiar şi câţiva ani după gratii şi anularea permisului de conducere), se va prezenta cât mai târziu la poliţie, fiind conştient de faptul că astfel va scăpa cu o pedeapsă mai uşoară (suspendarea permisului pentru 30 de zile şi o amendă de maximum 195 de lei). „Presa a relatat că ar fi existat martori care ar fi susţinut că ministrul Orban ar fi fost băut în momentul producerii accidentului. Dacă lucrurile ar fi stat aşa, şi ministrul s-ar fi prezentat imediat la poliţie, s-ar fi ales cu dosar penal, deoarece conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de către o persoană care are o îmbibaţie alcoolică de peste 0,8 grame în sânge (de la 0,4 miligrame/litru în aerul expirat) constituie infracţiune. Pedeapsa: de la 1 la 5 ani de închisoare şi anularea permisului de conducere. Or, odată ce ministrul s-a prezentat la poliţie abia la 30 de ore de la momentul accidentului, orice testare pentru depistarea alcoolemiei este inutilă. E drept că a depăşit termenul legal de 24 de ore în care ar fi trebuit să declare accidentul. Dar ce pedeapsă primeşte pentru asta: suspendarea permisului pentru 30 de zile şi amendă“, explică specialiştii. Potrivit anchetatorilor, duminică, în jurul orei 14.00, Ludovic Orban conducea autoturismul Audi A6, pe Şoseaua Cotroceni, dinspre bulevardul Iuliu Maniu către Splaiul Independenţei. În dreptul imobilului cu numărul 17, maşina ministrului a derapat şi a lovit Matizul, parcat pe trotuar, pe care l-a proiectat apoi în zidul unui magazin. Şoferul Matizului le-a declarat poliţiştilor că, în timpul accidentului, se afla în magazin. A auzit o bubuitură şi a ieşit să vadă ce s-a întâmplat. A stat de vorbă cu ministrul şi s-au înţeles să meargă la poliţie pentru a declara accidentul. „Din declaraţiile ambilor conducători auto, a rezultat că accidentul nu s-a soldat cu victime, ci numai cu pagube materiale“, spunea, ieri la prânz, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Capitalei.

Orban: „Victima sunt eu“ După ce a păstrat tăcerea timp de două zile, ministrul Orban s-a justificat, ieri, susţinând că a anunţat cu întârziere accidentul din cauza unei probleme familiale, a faptului că a fost implicat în coordonarea acţiunilor de deszăpezire şi a unor analize medicale pe care le programase luni. „Sunt om, şi greşeala este omenească. (…) Victima am fost eu şi nu sunt de acord să fiu supus unui linşaj mediatic pentru un fapt banal“, a conchis Orban. În timp ce premierul Tăriceanu a evitat să comenteze accidentul produs de ministrul transporturilor, ministrul internelor, Cristian David, l-a calificat drept „o tamponare uşoară, care nu necesita prezenţa poliţiei“.

VICTIME COLATERALE David trimite Corpul de Control la Rutieră Deşi singurul vinovat în acest caz pare a fi colegul său de cabinet, ministrul internelor, Cristian David, a anunţat, aseară, că va trimite Corpul de Control al Ministerului la Brigada de Poliţie Rutieră a Capitalei. „Ofiţerii din echipa de control ar trebui să verifice modul în care au reacţionat poliţiştii la solicitarea făcută de acea persoană care a sunat la numărul unic pentru Situaţii de urgenţă 112 şi a anunţat un accident rutier cu o victimă pe Şoseaua Cotroceni. Corpul de Control nu va verifica ancheta care s-a făcut ulterior în acest caz, ci numai dacă poliţiştii au respectat procedura după primirea apelului“, au susţinut oficialii de la Interne.

Potrivit unor surse medicale, în urma apelului făcut la 112, de pe un telefon mobil, duminică, în jurul orei 14.39, la locul accidentului a fost trimisă doar o ambulanţă. Echipajul acesteia a găsit acolo doar cele două maşini avariate, motiv pentru care a apreciat că este vorba despre un eveniment rutier produs cu mai mult timp în urmă.

Ne puteți urmări și pe Google News