Mazda a lansat în această lună versiunea cu trei uşi – botezată Sport – a noii generaţii Mazda2. Maşinuţa arată foarte bine, fiind evident avantajată de nuanţele deschise, şi, după cum am constatat cu prilejul unui drive-test organizat la Stockholm, nu este cu nimic mai prejos decât surata ei cu cinci portiere laureată cu distincţia „World Car of the Year“.

În clasa mică, din care face parte Mazda2, pot fi identificate puţine modele cu prestaţii dinamice superioare şi cu motoare mai puţin poluante ca dieselul de 1.4 litri aflat sub capota automobilului japonez.

114 grame CO2 pe kilometru

Cu o capacitate redusă şi doar 68 de cai-putere, unitatea 1.4 CRTD se remarcă prin consumul scăzut (5,3 l/100 km pentru utilizarea urbană şi 4,3 l/100 km în regim mixt) şi, mai cu seamă, graţie emisiilor reduse de dioxid de carbon – 114 g/km. În general, modelele concurente care oferă cifre mai mici în domeniul noxelor apelează la variante speciale, ceva mai scumpe, cu modificări aduse aerodinamicii, transmisiei, trenului de rulare şi gestiunii motorului.

Design mai dinamic

Deşi i se spune Sport, noua Mazda2 nu are motoare mai puternice şi, evident, nici performanţe superioare versiunii cu mai multe uşi. Numele face trimitere la design, care, în comparaţ ie cu varianta pomenită anterior, are un aer uşor mai dinamic. Pentru plus de virilitate se recomandă pachetul sport pentru caroserie, care include bare faţă şi spate redesenate, praguri laterale şi un spoiler de plafon.

Interiorul etalează aceeaşi notă tinerească şi practică. Bordul a rămas nemodificat, cu principalele două atuuri – poziţia la volan şi cea a schimbătorului de viteze (pe consola centrală) – prezente „la datorie“. Spaţiile de depozitare utile pot acoperi cu succes nevoile celor care vor circula din faţă.

Lipsa celui de al doilea rând de portiere îngreunează accesul pasagerilor în spate, dar, datorită uşilor mai lungi cu 163 de milimetri şi sistemului de glisare a scaunelor din faţă pe o plajă de 289 milimetri, bancheta va putea fi folosită la nevoie fără eforturi colosale. Mărimea portbagajului a rămas nemodificată şi, prin urmare, rezonabilă pentru o maşină din această clasă.

Din păcate, în România, Mazda2 Sport va avea sub capotă doar motoare pe benzină. Propulsorul diesel rămâne o propunere interesantă doar pentru versiunea cu cinci uşi. Nici cea mai slabă versiune a unităţii de 1.3 litri (75 CP) nu va fi disponibilă, ci numai cea de 86 CP. Alternativa e reprezentată de motorul de 1.5 litri (care dezvoltă 103 cai-putere), dar numai din ianuarie 2009. Singura transmisie, foarte precisă, are cinci viteze care pot fi selectate manual cu mare tihnă.
 
Versiunea de bază, Mazda2 Sport TE pro, vine dotată cu şase airbaguri, ABS şi DSC, aer condiţ ionat automat, radio-CD (MP3) cu comenzi pe volan, geamuri şi oglinzi electrice, închidere centralizată, jante din aliaj (15 inchi) şi costă 12.490 de euro inclusiv TVA.