Potrivit preşedintelui Consiliului, Bogdan Chiriţoiu, înţelegerea – „iniţiată de AutoGeneral, Bidi Trans, Auto Ilioara şi Teo Consult” – a influenţat, practic, aproape toată piaţa din domeniu.

Cele mai mari sancţiuni le-au primit intiţiatorii, care au de plătit sume cuprinse între 16.102 şi 75.592 de euro. Celelalte 28 de şcoli au fost amendate cu sume între 214 de euro şi 18.262 de euro.

Administratorii mai multor şcoli de şoferi din Capitală au încălcat legea concurenţei, căzând de acord să fixeze un tarif unic pen tru orele de pregătire în vederea obţinerii permisului de conducere. Întocmai ca tarabagiii, şefii a 32 de şcoli – din cele 120 existente – au stabilit, de comun a cord, un preţ de 800 de lei, potrivit Consiliului Concurenţei.

Acesta din urmă a investigat, timp de un an, şcolile auto din Capitală, la finalul anchetei amendându-le cu 1,5 milioane de lei în total. Sancţiunea nu a fost prea aspră, pe motiv că şcolile sunt afectate de criză. Potrivit Consiliului Concurenţei din Bucureşti-Ilfov, firmele vizate au schimbat, la începutul lui 2008, tariful perceput, de la 400-600 la 800 de lei.
 
„Inspectorii au descoperit mai multe procese-verbale încheiate după întâlnirile între reprezentanţii firmelor. Ultimul proces e datat 31 ianuarie 2008. Pe 1 februarie, 25 de şcoli, din cele 32, au majorat tarifele, ce le lalte recurgând la creşterea preţu lui pe 2, 4 şi 6 februarie, adică la câteva zile distanţă”, a explicat Maria Nistor, inspector în cadrul Consiliului Concurenţei. Potrivit preşedintelui Consiliului, Bogdan Chiriţoiu, înţelegerea – „iniţiată de AutoGeneral, Bidi Trans, Auto Ilioara şi Teo Consult” – a influenţat, practic, aproape toată piaţa din domeniu.

Criza i-a scăpat de amenzi usturătoare

Deşi încheirea unei înţelegeri între mai multe firme, în vederea practicării aceloraşi tarife, este una dintre cele mai grave in fracţiuni prevăzute de Legea concurenţei, Consiliul Concurenţei care veghează la respectarea legilor pieţei, a aplicat amenzi mici, pe motiv că firmele sunt „în dificultate”.
 
Chiar dacă legea prevede că, pentru o asemenea abatere, firmele trebuie sancţionate cu o amendă a cărei valoare să fie echivalentă cu 10% din cifra de afaceri, cei 32 de administratori au primit o sancţiune echivalentă cu 6%-8%. „Majoritatea şcoliilor au probleme financiare din cauza crizei, de a ceea am decis să nu aplicăm amenda maximă”, a spus Chiriţoiu. Cele mai mari sancţiuni le-au primit intiţiatorii, care au de plătit sume cuprinse între 16.102 şi 75.592 de euro. Celelalte 28 de şcoli au fost amendate cu sume între 214 de euro şi 18.262 de euro.

REACŢIE

Sancţiune contestată

În replică la acuzele Consiliului, directorul general al şcolii de şoferi AutoGeneral SA, Ilie Grigore, spune că nu a existat nicio înţelegere. „Nu e adevărat că ne-am înţeles să practicăm acelaşi preţ. Eu am mărit preţul în februarie 2008 pentru că în 2007 am făcut investiţii. În această piaţă, tarifele se măresc, de regulă, primăvara şi toamna, pe motiv că atunci sunt cei mai mulţi clienţi”, a declarat Grigore.
 
Potrivit acestuia, înainte de februarie 2008, cine apela la un instructor auto al firmei sale, pentru a învăţa să conducă, plătea 570 de lei. După această dată, tariful a fost majorat la 880 de lei. Grigore a adăugat că ieri a primit şi el decizia de amendare de la Consiliu, pe care o va contesta. „Nu e adevărat nimic din ce scrie în raport!”, a mai spus directorul firmei.

32
de şcoli de şoferi din Capitală s-au înţeles asupra tarifelor percepute pentru pregătirea auto

 

„Ţinând cont de faptul că majoritatea şcolilor de şoferi sunt afectate de criza economică, în niciunul dintre cazuri nu a fost aplicată amenda maximă prevăzută de lege. Instituţia pe care o conduc nu şi-a propus neapărat să dea amenzi.”
Bogdan Chiriţoiu, preşedinte Consiliul Concurenţei

„Nu este nimic adevărat din ce scrie în raportul întocmit de Consiliul Concurenţei.”
Ilie Grigore, directorul şcolii AutoGeneral