Angajaţii disponibilizaţi trebuie să-şi depună dosarul complet la agenţiile de ocupare a forţei de muncă în maximum 30 de zile, altfel primesc ajutorul cu o lună întârziere.
Cei mai mulţi dintre angajaţii care rămân în aceste zile fără job nu reuşesc să-şi depună la timp toate actele necesare dosarului de şomaj, aşa că ajung să primească prima indemnizaţie cu cel puţin o lună întârziere.
Asta se întâmplă întrucât angajatorii preferă să-i lase pe proaspeţii disponibilizaţi să înfrunte singuri toată birocraţia, inclusiv obţinerea adeverinţei care atestă plata contribuţiilor obligatorii la fondul de şomaj.
Şi cum în România există întotdeauna un cerc vicios, angajatorii au de partea lor Legea şomajului, care nu prevede clar în sarcina cui cade demersul de a obţine actele, explică vicepreşedintele Blocului Naţional Sindical, Ovidiu Jurca, jurist de meserie.
Disponibilizaţii de la CFR au făcut naveta pentru acte
Un exemplu concludent pentru modul în care sunt purtaţi pe drumuri românii rămaşi fără serviciu este cel al disponibilizaţi lor de la CFR Marfă-Bucureşti, majoritatea navetişti.
Conducerea i-a informat, după ce le-a înmânat deciziile de concediere, că vor trebui să meargă personal la Agenţia de Ocupare din sectorul 1 pentru a obţine confirmarea că angajatorul a plătit, în numele lor, dările către stat.
Urmarea: cei mai mulţi dintre proaspeţii şomeri au fost nevoiţi să facă naveta de acasă în Capitală şi să stea la cozi pentru a pune mâna pe actele pe care angajatorul le-ar fi putut ridica şi îm părţi tuturor.
În plus, de multe ori şi angajatorii întârzie cu emiterea adeverinţelor de venit şi de plată a contribuţiilor. „De exemplu, în cazul celor de la CFR, au început să fie eliberate la o săptămână de la înmânarea deciziilor de concediere”, arată sindicaliştii.
„Nici în lege şi nici în actele normative din sectorul public nu scrie cine trebuie să facă demersurile pentru indemnizaţiile de şomaj, doar ce acte sunt necesare. E o scăpare ce dezavantajează salariatul”, explică juristul Ovidiu Jurca.
Paşii către ajutorul de şomaj
Practic, pentru a obţine ajutorul de şomaj, salariatul care a fost concediat trebuie să meargă la agenţia de ocupare din judeţul de domiciliu, cu un dosar care să cuprindă originalul şi copii după actele de identitate (buletin şi certificat de căsătorie) şi după cele de studii şi o adeverinţă care să ateste fie că este apt de muncă, fie că nu poate lucra în anumite domenii, dacă e cazul.
În plus, este necesară şi o declaraţie pe proprie răspundere cum că nu are un loc de muncă şi nu realizează venituri din acti vităţi autorizate mai mari decât indemnizaţia de şomaj.
Declaraţia trebuie să fie „dublată” de adeverinţa de la administraţia financiară care să ateste acest lucru. Aceste acte împreună cu documentele trimise de patron, care atestă veniturile acordate angajatului în ultimele 12 luni şi confirmarea de plată a tuturor contribuţiilor la asigurările de şomaj în numele salariatului concediat, sunt necesare pentru stabilirea şi acordarea ajutorului de şomaj, explică Ovidiu Jurca.
Cei concediaţi pe motive disciplinare, tăiaţi de la şomaj
Mai mult, pentru a putea fi luat în evidenţa agenţiei locale de ocupare a forţei de muncă, fostul salariat trebuie să aducă şi carnetul de muncă, în original şi copie, adeverinţa privind asigurările pentru şomaj şi stimularea o cupării forţei de muncă, dar şi dovada că reîncadrarea în muncă nu mai este posibilă la fostul patron din cauza închiderii firmei sau a desfiinţării postului. Însă nu toţi cei care vin să se înregistreze ca şomeri au şi dreptul la indemnizaţie de şomaj.
Este cazul celor care au fost concediaţi din vina lor, pe motive disciplinare. Aceştia beneficiază gratuit de consultanţa, calificarea şi intermedierea angajaţilor agenţiei de ocupare, care vor încerca să le găsească un alt loc de muncă.
Obligaţii: participarea la interviuri şi la cursuri
În schimb, cei care primesc „carnetul şomerului” trebuie să respecte nişte condiţii stricte dacă vor să primească banii de la stat: trebuie să se prezinte lunar la agenţie cu carnetul; să participe la serviciile şi cursurile de formare profesională; nu au voie să refuze interviurile la angajare sau un loc de muncă de mai mult de două ori.
Iar, în cazul în care se angajează, sunt obligaţi să anunţe în maximum trei zile agenţia. Oricum, un lucru foarte important pentru viitorul şomer este respectarea termenului de depunere a actelor: 30 de zile de la data trecută pe decizia de concediere primită de la angajator. Asta, pentru ca banii de la stat să-i parvină la timp.
În caz contrar, primul ajutor de şomaj va fi plătit mai târziu, fapt care nu implică însă diminuarea sau pierderea vreunei indemnizaţii de şomaj, conchid specialiştii.
INDEMNIZAŢIE
Cum se calculează ajutorul de şomaj Ajutorul primit de la stat de salariaţii concediaţi din vina patronului reprezintă 75% din salariul minim pe economie, la care se adaugă câteva procente, în funcţie de vechime. Adică, 3%, dacă salariatul a cotizat la asigurările de şomaj cel puţin 3 ani, 5%, pentru cel puţin 5 ani, 7% pentru cel puţin 10 ani şi 10% pentru cine a contribuit minimum 20 de ani.
Perioada în care se acordă in demnizaţia depinde tot de timpul petrecut în câmpul muncii. Astfel, ajutorul va fi plătit timp de 6 luni, pentru cei care au cotizat la stat cel puţin un an, nouă luni - pentru un stagiu de minimum 5 ani şi un an pentru cei care au muncit mai mult de 10 ani.
După aceea, dreptul la ajutor se anulează dacă şomerul îşi găseşte de lucru sau obţine venituri independente mai mari decât indemnizaţia, dacă se pensionează ori stă în străinătate mai mult de 3 luni. 9 luni este perioada în care se primeşte ajutorul de şomaj, pentru cei care au contribuit la stat pentru o perioadă cuprinsă între 5 şi 10 ani